Chockhöjning av skatten på husbil?
Husbil.se 2017-09-28Regeringen föreslår en dramatisk höjning av skatten för tyngre dieselfordon såsom husbilar. Vad skulle det få för betydelse i praktiken?
Regeringens nya ”bonus malus”-förslag går ut på att nya, bränsleslukande bilar ska beskattas extra hårt de första tre åren och dessa pengar ska i sin tur betalas ut som bonus till de som väljer att köpa ett miljövänligare fordon. Hur detta kommer att slå varierar, men för ett fordon som idag har en skatt på sex- sjutusen kronor kan hamna på en ny nivå mellan 15 000 och 22 000 kronor, enligt SVT.
Enligt förslaget åläggs nya husbilar som registreras efter 1 juli 2018 den förhöjda skatten. Den som betalar runt 6000 kr idag alltså räkna med minst en fördubbling av fordonsskatten. Frågan är dock hur stor miljövinsten skulle bli i verkligheten. Risken är att fler och fler väljer att köra med äldre husbilar och då kanske storleken på utsläppen går på ett ut.
Mätmetoderna avgör skatten
EU har också beslutat om att introducera nya mätmetoder, vilket gör att mängden koldioxid en bil förväntas släppa ut kommer att räknas upp med 10 %. Och ju större utsläpp desto högre skatt. Förslaget har kritiserats just för att det anses krångligt för konsumenter. Otydliga regler och olika bud gör det svårt att ta reda på vad som egentligen gäller.
Vad betyder det för branschen?
Även om alla vill bidra till en bättre miljö är många husbilshandlare skeptiska till detta förslag. Om det går igenom spås det få drastiska effekter på husbilsförsäljningen och prisökningar är att vänta. Någon måste stå för mellanskillnaden i slutändan och risken är stor att det blir konsumenten som får ta smällen.
Den uteblivna effekten av husbilskattehöjningen
Den av regeringen föreslagna höjningen av skatten på husbilar (personbil klass II) kommer att få motsatt effekt säger Lars Jarlerud - agent för PILOTE husbilar och medlem i HRF Husvagnsbranschens Riksförbund.
”Dom flesta av våra kunder ställer av sin husbilar under långa perioder av året. Detta kommer att ske i betydligt högre grad om förslaget godkännes. Effekten blir då minskade intäkter istället.”
Att förslaget i sig är helt utan verklighetsförankring, gör det ännu mera oövertänkt, menar Lars. Dom nya husbilarna är bestyckade med Euro-6 motorer och är därmed mera miljövänliga en äldre fordon.
”Det känns som man inte tänkt helt klart i detta fall”, avslutar Lars.