Heavy Duty motorer - därför har de plötsligt blivit populära
Husbil.se 2020-10-07Till nästa säsong säljs de flesta nya husbilar i Sverige med Heavy Duty motorer. Egentligen samma motorer som funnits tidigare men med en annan certifiering och lite andra specifikationer. Men varför har de blivit så populära?
130 hk motorn från Fiat är numera alltid Heavy Duty
Anledningen till att man väljer dessa motorer är för att de inte omfattas av WLTP. Den nya körcykeln (testmetoden) för att fastställa en bils förbrukning och utsläpp. Husbilar som omfattas av WLTP har en nästan dubbelt så hög fordonsskatt. De motorer vi normalt har i våra husbilar följer ”lätt avgasreglemente”. Det har inget att göra med bilens angivna totalvikt och ska därför inte förväxlas med termen lätt lastbil.
Heavy Duty motorer är certifierade enligt ”tungt avgasreglemente”. Gränsen för när en bil kan registreras enligt det tunga avgasreglementet går vid 2 610 kg. Då menas inte den registrerade totalvikten utan fordonets faktiska vikt.
Tillverkarna av husbilar kan alltså fritt välja om de ska köpa chassin med Heavy Duty motorer eller om de ska ha ”Light Duty” motorer.
När WLTP infördes gick det rykten om att bakhjulsdrivna husbilar inte omfattades av WLTP. Men detta är fel. Ryktet uppstod eftersom husbilar byggda på Mercedes bakhjulsdrivna chassi hade lägre skatt. Men det är just på grund av att dessa chassin hade Heavy Duty motorer.
Varför blir skatten lägre?
Idag ställs krav på att alla personbilar ska ha ett angivet CO2 utsläppsvärde. Husbilar är i Sverige registrerade som personbilar och omfattas därför av detta krav. Men då inga CO2 värden anges till bilar med Heavy Duty motorer måste man komma fram med ett teoretiskt utsläppsvärde för att kunna beräkna fordonsskatten. Som i Sverige är koldioxidbaserad. Detta görs av Transportstyrelsen enligt en formel som kallas ”Skälig Beräkningsgrund”. I dagsläget baseras denna formel på den tidigare körcykeln – NEDC – som var betydligt snällare än WLTP och därför ger lägre utsläppsvärden som i sin tur ger lägre skatt. Att man inte baserar formeln på WLTP är för att man inte har tillräckligt med underlag för att göra om formeln. Men det kommer man få. Det är bara en tidsfråga. När så sker kommer formeln anpassas och skattefördelen försvinna. När detta sker vet vi idag inte. Det kan ske när som helst och utan förvarning.
Endast i Sverige
Värt att nämna är att Heavy Duty motorer i husbilar är en rent svensk angelägenhet. I övriga Europa beskattas inte husbilar som i Sverige. Man var på väg att göra det i England men politikerna insåg sitt misstag och såg till att skattereglerna inte drabbade husbilar så orättvist som de gör i Sverige. I de flesta Europeiska länder ligger husbilsskatten under 5 000 kronor per år.
Kan ge ökad lastvikt
Det finns en ytterligare anledning att använda Heavy Duty
motorer. Det handlar om lastvikt. På treaxlade Fiat-baserade husbilar går det
inte att få totalvikt högre än 5 000 kg med Light Duty motorer. Det blir
helt enkelt för höga koldioxidutsläpp och man klarar inte Euro 6d Temp
utsläppsnorm. Men då Heavy Duty motorer inte omfattas av WLTP får de på
pappret lägre utsläpp och då kan man registrera husbilar med 5,5 tons
totalvikt. Inte alla fabrikat gör detta. Men vissa.
Det är inte godkänt av Fiat, har aldrig varit. Det är tyska
TÜV som står för godkännandet och mig veterligen är det bara tyska tillverkare
som kan erbjuda detta. Mercedes Sprinter har ett godkännande för 5,5 tons totalvikt
med Heavy Duty motor i alla EU länder.
Det är ingen fysisk skillnad på en Heavy Duty motor, det är en certifieringsfråga
Vilka erbjuder Heavy Duty motorer?
I dagsläget kan husbilar byggda på Fiat och Mercedes fås med
Heavy Duty motorer. Mercedes har en 170 hk Heavy Duty motor till både fram- och
bakhjulsdrivna husbilar.
Fiat erbjuder 130hk och 160 hk Heavy Duty motorer. De flesta
svenska importörer har valt att ta hem bilar med Heavy Duty motorer som
standard.Ford Transit finns med Heavy Duty motorer. Men mig
veterligen är det ingen husbilsfabrikant som köper in chassin med dessa motorer
för påbyggnad. Renault Master slutade med HD motorer 2010 och tycks inte ha
planer på att återuppta dem.
Text och foto Stefan Janeld