HRF sätter ner foten mot den nya husbilsbeskattningen
Husbil.se 2019-05-02Från och med september i år finns det en risk att nya husbilar drabbas av, enligt HRF, oproportnerliga beskattningar. Därför sätter de nu ned foten i form av en opinionskampanj.
HRF sätter ner foten mot den nya husbilsbeskattningen
Från och med september i år finns det en risk att nya husbilar drabbas av, enligt HRF, oproportnerliga beskattningar. Därför sätter de nu ned foten i form av en opinionskampanj.
HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund, har fått nog av tanken på den oskäliga beskattning som kan komma att drabba nya husbilsägare senare i höst. Väldigt förenklat kan man säga att i den nya beräkningsmodellen för skatteuttag likställer man en 3,5-tons husbil, som i snitt körs 688 mil per är, skattemässigt med en tung 16-tons lastbil som rullar 10 000 mil per är eller mer. För husbilsägare innebär det en årlig beskattning pä drygt 25 000 kronor per år.
Som svar på den här nya beräkningsmodellen sätter nu HRF igång med en opinionskampanj som har fått namnet “Husbilskampen - för rättvisare husbilsbeskattning”. Mikael Blomqvist, Vice VD för husbils- och husvagnstillverkaren KABE och talesperson för HRF:s opinionskampanj, uttrycker sig så här kring problematiken:
– Vi vill ha rim och reson. Den nya och schablonmässiga beräkningsmodellen strider mot de grundläggande juridiska kraven inom proportionalitetsprincipen att en skatt ska vara skälig. Som utformningen är i dag jämställs en liten husbil (personbil klass II) med en tung lastbil. Det är både oproportionellt och oskäligt.
Den potentiella beskattningen tros dessvärre drabba landsbygden allra mest. Dessutom oroar hela branschen sig för vad det kan komma att innebära besöksnäringen i hela landet, för att inte tala om på glesbygden. Detta eftersom beslutet oundvikligen kommer att leda till att färre husbilar säljs.
– Synen på husbilen är något av en stad-land-fråga. Det räcker med att se hur husbilsägandet fördelar sig över landet. Generellt är glesbygdslänen i topp pä listan, säger Mikael Blomqvist. Flest finns i Gotlands län med 236 husbilar per 10 000 invänare. Sämst är tillgången i Stockholm – 40 per 10 000 invänare.
Just nu pågår en dialog mellan hela branschen, Transportstyrelsen och Finansdepartementet.
– Vi hoppas på en snar och bra lösning som innebär ett mer proportionerligt och skäligt skatteuttag som inte skadar husbils- och campingnäringen, säger Mikael Blomqvist.