Husbil till Italien - tips och erfarenheter
Husbil.se 2024-04-11Att åka husbil till Italien och italienska rivieran är för många en dröm. En som verkligen har koll på Italien och åkt dit med sin husbil sedan 2009 är Lennart Axelsson. Vi träffar honom för en intervju.
Hur ser er resrutt ut från Sverige till Italien?
Vi tar ofta sikte mot Prerov i östra Tjeckien, där vi har första anhalten, sedan Trencin i Slovakien. Den kortaste vägen från Sverige blir då färjan via Trelleborg - Rostock sedan Autobahn 20 mot Greifswald och Stettin och sedan ner på det fina polska motorvägarna till Ostrava. Vi har även kört till Italien via Tyskland, Luxemburg och Frankrike och en gång via Schweiz och St Gottharspasset, mäktigt minsann!
Hur är motorvägarna?
De nya motorvägarna i Polen är mycket bra men det är för liten kapacitet vid vägtullarna när det är högtrafik så det blir lätt köer. Dessutom är dieseln minst femman billigare i Polen än i Sverige! Normalt, sedan 2009, körs det sedan vidare via Slovakien, Österrike till Italien.
Hur kan en resrutt i Italien se ut för er?
Första året i Italien körde vi östkusten ned och västkusten upp till Livorno, därifrån österut via Florens, Bologna, Venezia, Udine, Tarvisio och sedan tillbaka samma väg som vi kom. Det var intressant att se och uppleva skillnaden mellan norra och södra Italien både natur- och levnadsmässigt. Efter den turen så har det mest blivit ovanför linjen Roma - Pescara och mest har vi bott på Happy Camping
, Bellaria (Rimini). Topp pga rent och snyggt, direkt vid stranden. Om man vill köra en vackrare väg från Tarvisio till Palmanova så använd SS13. Den tar längre tid men är vackrare än A23.
Florens är ett av resmålen som Lennart Axelsson besökt under sina resor med husbilen i Italien.
Finns det ställplatser eller campingar som ni uppskattat lite extra i Italien?
Då vi mest kör samma väg in i Italien, vid Tarvisio från Villach i Österrike, och rakt söderut mot kusten så har vi några ställen som vi använder, beroende på hur dags vi kommer. I Gemona finns Ai Pioppi, en enkel camping som duger bra som övernattning. Men i regel blir det Grado som gäller med både ställplats och campingar, främst Camping Villaggio, topp och med allt som behövs. Sedan är hela kusten söderöver belamrad med campingar så att hitta camping är ingen svårighet. Vi föredrar campingar då det är dels säkrare och dels lugnare då en del ställplatser är invid väg eller centralt i en stad.
Vilka vingårdar brukar ni besöka i Italien?
Vi har besökt ett antal vingårdar men de har varit längs, eller nära vägarna vi har åkt, inga vingårdar som setts i någon reklam som vi sedan letar upp, nej sådana vinkännare är vi inte.
Första gången vi åkte till Italien 2009 "stöp vi på" på den första vingården på väg till någon okänd camping vid havet söder om Udine, "Det måste ju finnas några längs kusten", tänkte vi. Vi såg en vintunna vid vägen med skylten Villa Vitas och svängde in och den gården har vi sedan besökt alla år sedan dess, utom ett pandemiår, och köpt med oss vin hem. Den ligger i Strassoldo nära korsningen A23 och A4.
En annan gård som vi också besöker varje gång är Giuseppe e Luigi Anselmi som ligger i Muzzana del Turgnano längs SS14, parallellt med A4 mot Venezia, där kan man även stanna över natten med bilen trots att det inte är en officiell ställplats.
En mindre vingård som vi också besökt ett par gånger är Fattoria Poggio San Martino som ligger lite sydväst om San Marino och de har också bra vin.
Under din husbilssemester i Italien finns det många vingårdar att besöka.
Hur fungerar det att köra husbil i Italien, vilka är dina erfarenheter?
Blikörandet i Italien är i många gånger olikt Sverige. Jag brukar säga "I Italien kör man som det går, inte alltid som man får". De är snälla i rondeller och släpper fram andra, blixtlås-modellen, alltså även de som skulle väntat får komma med. Parkeringskulturen är "som det går".
Tillkommer det kostnader för att åka på vägarna?
Ja, kostnad för Autostrada ca 1.- € per 10 km, alltså relativt dyrt.
Autostrador från Salerno, ca 6 mil söder om Neapel, och söderut till Kalabrien och Sicilien är avgiftsfria.
Vilken hastighet gäller för husbil i Italien?
Tätbebyggt område: 50 km/h
Utanför tätbebyggt område: 90 km/h
Autostrada :
110 km/h (90 km/h för förare med mindre än tre års erfarenhet) eller
130 km/h (110 km/h vid regn och för förare med mindre än 3 års erfarenhet)
Det varnas före de fartkameror som är uppsatta och de blir fler och fler.
Vilka böter gäller vid fortkörning?
Upp till 10 km/h: 450 kr
11-40 km/h: 1 853 kr och 2 straffpoäng
40-60 km/h: 5 834 kr och 10 straffpoäng samt körförbud i 1-3 månader
över 60 km/h: 9 090 kr och 10 straffpoäng och körförbud i 6-12 månader
Straffpoängen gäller förstås bara inhemska bilister.
Vad gäller kring drickande och bilkörning?
Italien har nolltolerans för alkohol i blodet för förare under 21 år, förare med mindre än tre års erfarenhet och yrkesförare. För alla andra är den högsta tillåtna promillegränsen 0,5 ‰.
Bötesbeloppen för blodalkohol är följande:
- 0 till 0,5 ‰ – (yrkesförare, förare under 21 år eller med mindre än 3 års erfarenhet) 1 798 kr upp till 7 270 kr och avdrag för 5 poäng
- 0,5-0,8 ‰ – 5 823 kr upp till 23 301 kr och indragning av körkortet i 3-6 månader
- 0,8-1,5 ‰ – 8 772 kr upp till 35 089 kr och fängelse i 6 månader till 1 år
- Mer än 1,5 ‰ – 16 448 kr upp till 65 792 kr och fängelse i 6 månader till 2 år
Vi tackar Lennart Axelsson för alla de fina tips och erfarenheter han delade med sig. Hoppas även du blev intresserad att upptäcka Italien med din husbil.