Nordic Camping och First Camp slår sina kloka huvuden ihop
Husbil.se 2019-01-25Den nordiska campingbranschens jättar utgörs av Nordic Camping & Resort och First Camp. Nu ska de två branschledarna slås samman och kommer därmed bilda en minst sagt kraftfull aktör på marknaden.
Det går minst sagt bra för den svenska campingbranschen sedan många år tillbaka. Faktum är att den omsätter mer än 4 miljarder kronor årligen. Under 2017 gick antalet gästnätter upp till 15,7 miljoner. Den här miljardbranschen består dock till stor del av mindre campingar som drivs av lokala entreprenörer och därför finns det ett växande behov av större investeringar, digitalisering och utveckling av affärsmodellerna i stort. Som ett svar på det behovet går alltså Nordic Camping & Resort och First Camp ihop och skapar en enorm nordisk campingkedja
– Campingbranschen är idag fragmenterad och cirka 95% av den svenska marknaden består fortfarande av fristående aktörer. Nu går branschen mot mer konsolidering för att möjliggöra investeringar som skapar ännu bättre upplevelser för gästerna. Denna affär är helt rätt för båda företag, dess medarbetare och gäster, säger Nordic Camping & Resorts VD Johan Söör.
Den nya campingkedjan kommer att utgöras av 700 anställda och ha över 40 anläggningar i Sverige och Danmark sammanlagt. Målet för den nya kedjan är att bilda en förstaklassig upplevelse överallt och modernisera branschen.
– Campingbranschens uppåtgående kurvor vittnar om en enastående affärspotential. Vi skapar arbetstillfällen, ger stora exportintäkter och är en motor för den svenska besöksnäringen. Därför kliver huvudägaren Norvestor in med en satsning för flera hundra miljoner. De vet att det är en smart investering. Detta är helt klart ett nytt kapitel för vår bransch, där vi nu blir en stor aktör som har de muskler som krävs för att driva utvecklingen framåt, säger Unni Åström, VD, First Camp.
För campingkedjans besökare kommer ihopslagningen betyda en hel del fördelar när det kommer till utbud, kvalitet och upplevelser:
– Vi ska tillsammans se till att ge alla gäster fantastiska destinationer över hela Norden, som präglas av professionalitet och innovation – och med en stor omsorg om de platser där vi verkar. Tack vare sammanslagningen kan våra gäster hitta ännu fler platser att besöka. Vi brinner för att göra deras upplevelse ännu smidigare och bättre, säger Johan Söör.
I februari 2019 kommer affären att slultföras och fram tills dess kommer varumärkena att verka som vanligt.