Reportage från Elmia - del 1
Husbil.se 2017-09-15Vi har självklart besökt årets Elmia-mässa och rapporterar direkt från plats. I första delen bjuder vi på intervju med Peter Blomqvist - VD för Adria.
När vi frågar Peter Blomqvist – VD för Adria - om vilka förväntningar han har inför årets mässa behöver han inte ens fundera innan han levererar ett svar. Elmia är oerhört viktig för försäljningen – det är ingen tvekan om saken. Många potentiella kunder reser hit för att titta och många fattar sedan sitt köpbeslut genom upplevelser från mässan. Och för husbilsföretagen är det ett ypperligt tillfälle att visa upp sina olika modeller.
”Vi gjorde en analys en gång och jag tror att 20-25 % av det vi säljer på ett helt år kan härledas hit. Alla köper inte under den här helgen, men det är så många kunder som går runt här och fattar sina val. Sen kanske dom köper efter en månad på sitt återförsäljarställe, men köpet påbörjades här i alla fall.”
Den nya Coral-serien
Adria har delat upp husbilsmarknaden i 4 segment – van-segmentet (plåtis-bilar), halvintegrerade (med fasta sängar), crossoverbilar (fällbar säng i taket) och helintegrerade husbilar. Största nyheten för året är Coral-serien som är helt omgjord. Dessa halvintegrerade bilar har fått en helt ny inredning och ett jättestort panoramafönster – vilket är en anpassning till dagens smak och behov.
På senare år har allt fler yngre valt att bli husbilsägare. Barnfamiljer väljer ofta alkovbilar med säng ovanför förarhytten och här har trenden svängt. För 5-6 år sen var de i princip osäljbara, men nu säljs det jättemycket sådana. ”Det är så kul att se, för det innebär att vi får in en ny kundgrupp till husbilsmarknaden”, fortsätter Peter. En modell som är oerhört omtyckt är Coral XL. Denna har fler olika planlösningar och går att anpassa efter kundens behov.
Prisvärt instegsmärke
Adria har även ett instegsmärke - Sun Living – som erbjuder prisvärda och husbilar med lite enklare standard. Dessa kan vara bra för det mer priskänsliga segmentet – som barnfamiljer.