Reportage från Elmia - del 4
Husbil.se 2017-09-19Kabe tillhör de mest etablerade varumärkena i Sverige och självklart har vi fått till en pratstund på företagets VD Alf Ekström.
Kabe har länge haft en väl etablerad kundkrets när det gäller husvagnar och det som företaget har arbetat med under 60 års tid på vagnarna är nu översatt också till husbilar. Hög kvalitet och tålighet för väder och klimat har högsta prioritet, men märket är också känt för att erbjuda funktionell design och planlösning.
”Vi har ju utvecklat en produkt för året-runt-bruk egentligen – det är vår basic affärsidé - vår produktfilosofi ”, säger Alf Ekström.
För 20 år sen började Kabe tillverka husbilar i serieproduktion men detta projekt lades ner på 80-talet för att det var sån efterfrågan på husvagnar. Enligt Alf har företaget idag byggt upp en modern och ganska imponerande anläggning. Nu pågår husbilstillverkningen för fullt, men de har fått lägga ner oerhört mycket tid och energi på att beskriva produkterna. Nu börjar det dock ge fullt genomslag, vilket visar sig i försäljningssiffrorna.
Flera produktionslinjer
Produktionen av inredning och väggar har flyttats till en separat lokal och detta har möjliggjort två separata produktionslinor – en för helintegrerade och en för halvintegrerade fordon. När man ser till antalet anställda så är idag husbilsproduktionen lika stor som husvagnsproduktionen. Men sett till volym produceras färre husbilar än husvagnar – eftersom dessa tar längre tid att tillverka.
Ökande begagnatmarknad för husbil
Något mer som skiljer är begagnatmarknaden. För husvagnar finns ett stort utbud av begagnat men för husbilar har denna inte kommit igång än. Istället fyller man på med nya husbilar. Prognosen för nya husbilar ser därför fortsatt god ut. Många uppskattar dessutom faciliteterna – att ha toalett och dusch i husbilen istället för att behöva uppsöka campingens serviceutrymmen. I stort gäller det att försöka se kundernas behov och att tillfredsställa dem.