Reportage från Elmia - del 5
Husbil.se 2017-09-22Vi fortsätter vår rapportering från Elmia och frågar Lars Jarlerud – agent för Pilote i Sverige och Norge om vad som är hemligheten bakom företagets stora framgångar.
Hur gör man då för att bygga upp ett så starkt varumärke och hur gör man för att behålla kunderna? Det första Lars nämner är att Pilote är ett av de äldsta varumärkena i branschen – med många trogna kunder som återkommer för köp efter köp.
”Om man tittar tillbaka på slutet av 1980-talet när vi var störst här då var det Pilot och Hymer – och frågar du en icke husbilskunnig människa om de kan nämna ett varumärke så är det nästan alltid Pilot och Hymer de säger”, säger Lars Jarlerud.
Den andra faktorn är att företaget har moderniserat sina produkter otroligt mycket de sista åren. Att utvecklas och svara på kundernas behov är a och o för att hänga med i utvecklingen. Det tredje är att vi har kunskap och det unika i att vi har varit återförsäljare själva, säger Lars.
”De flesta kollegorna kommer från fabrikssidan och pratar därför inte handlarens språk", lägger han till.
Visioner för framtiden
Dessa tre faktorer i kombination med en mycket lyhörd fabrik och korta beslutsvägar är de främsta orsakerna. Pilote kan stolt meddela att det är hög efterfrågan på samtliga modeller, men något som man kan se en ökande efterfrågan på är skåpmodeller eller ”plåtisar”. Där har också företaget satsat ganska hårt.
Plåtisar och lyx-husbilar står för största ökningen och detta ger en fingervisning om vart marknaden är på väg. Lars tror även att försäljningen av alkovbilar kommer att öka framöver, i takt med att allt fler yngre familjer får upp ett intresse för campingkulturen.