Restips för dig som ska utomlands med husbilen
Husbil.se 2023-04-05Hur är det egentligen att ta husbilen utomlands ut i Europa? Vi har träffat Stefan Nilsson som flera gånger har åkt med husbilen till länder som Polen, Tyskland, Ungern, Italien, Kroatien och andra delar av Sydeuropa. Han delar med sig av sina bästa tips och ger en härlig inspiration till andra som är sugna på att ta husbilen ut i Europa.
Vi har träffat Stefan Nilsson som har åkt med husbilen tillsammans med familjen till Sydeuropa flera gånger. Han är lite av en expert kring vad du ska tänka på och hur det fungerar att ta husbilen utomlands.
Vilken är den bästa vägen ned mot Sydeuropa?
– Vi åker oftast färjan Karlskrona-Gdynia, genom Polen, Tjeckoslovakien och Österrike över mot Tjeckien och Kroatien. En gång var vi i Kroatien i någon vecka och åkte sedan vidare mot Italien och sedan till Österrike igen. I år tänkte vi ta en tripp till Spanien. Vi har även varit i Ungern och då åkte vi också till Tjeckien, Slovakien och Ungern. I Ungern låg vi vid något som heter Ballatonsjön som är 30 grader varmt sommartid. Hemresan tar vi alltid genom Tyskland via till exempel Kiel. Ibland tar vi bron över, som är något dyrare än färja. Kommer du med en färja är det en fast längd på husbilen som gäller, men åker du bron över mäts totala längden på husbilen, inklusive cykelhållaren. Hänger det cyklar ut bak betalar du för det också.
Hur är ställplatserna utomlands?
– Fördelen med husbil är att du får stå på ställplatser, där bara husbilar och inte husvagnar får stå. Att stå på ställplats kostar betydligt mindre än vad det kostar att stå på en camping, som kan vara rätt dyrt nedåt Europa. I Italien kan det kosta 400-500 kronor per natt på vissa campingar. Men hittar du ställplatser kostar det kanske bara 100-150 kronor natten eller 150-200 kronor med el och vatten. Vissa familjer åker bara till ställplatser och de campar inte på campingplats över huvud taget. Utbudet av ställplatser är stort och ibland finns det el och ibland är det en ställplats på en parkering på ett köpcentrum. Vi försöker ställa oss där det finns andra husbilar, då känner man sig mer trygg.
Kroatien är en favorit och ett resmål som Stefan Nilsson rekommenderar.
Hur betalar man för ställplatsen?
– Antingen betalar du via en parkeringsautomat, precis som du gör med en vanlig parkeringsautomat eller så betalar du till någon som bor i närheten av ställplatsen. Du betalar med eller utan el och på ställplatsen finns det ofta möjlighet att tömma toalett och annan service.
Hur hittar du ställplatser och campingar utomlands?
– Vi är med i Husbilsklubben där vi får tips på ställplatser. Sedan finns det många olika appar som ”Ställplats Tyskland” där ställplatserna är utpekade på en karta. När solen går ner letar vi fram en ställplats som ligger nära via ställplatskartan och så navigerar vi dit via GPS:en.
Stefan Nilsson och familjen parkerar gärna där andra husbilar finns.
Hur fungerar det med körkort utomlands?
– Med ditt vanliga körkort kan du köra husbil som väger upp till 3,5 ton. Jag som har tagit körkort före juni 1996 får köra större husbilar, även om jag inte har gjort det. I Tyskland och Österrike får du ha med ett översatt papper där det står att du får köra där eftersom du får köra på svenska regler även utomlands.
För att få köra in i vissa städer i bland annat Tyskland måste husbilen ha en särskild miljöklass. Vilken miljöklass som gäller varierar från år till år. Har du inte rätt miljöklass får du hålla dig utanför dessa städer och har du till exempel en Euro 4-bil eller Euro 3-bil, får du inte köra in i Berlin. För att visa att du har en miljöklassad bil köper du ett Euro 4-märke eller Euro 6-märke hos Dekra eller vid tyska gränsen. Dekalen kostar runt 200 kronor och fästs på vindrutan i nedre högra kanten.
I Tyskland är det gratis för alla husbilar under 3,5 ton att köra på motorvägen. Väger husbilen över 3,5 ton behöver du betala en avgift. När du kommer till Polen, Tjeckien eller Slovakien behöver du ha en vinjett som ska fästas på rutan. Vinjetten kostar runt 400 kronor och gäller oftast i tio dagar. Du köper den på en bensinstation innan gränsen eller i vissa fall vid gränskontrollen. Denna måste du ha för att få köra på deras motorvägar med husbilen. När du kommer hem från husbilsresan kommer du att ha en hel del vinjetter på rutan.
Hur är det med trafikregler i Sydeuropeiska länder?
– Hela EU är ganska likt och det är ungefär samma skyltar som i Sverige. Vi kör husbil under 3,5 ton och då är det samma regler som gäller. Har du en husbil över 3,5 ton finns det vissa vägar du inte får köra på. Trafiktempot är lite olika. På Autobahn i Tyskland är tempot högt, men på småvägarna är tempot ganska lugnt. I Österrike är tempot också ganska lugnt och man har inte så bråttom på semester utan du ligger oftast bara och tuffar på. När du kommer ut på motorvägen ligger du på lite grann. Det är ett sånt luftmotstånd med en husbil så kommer du upp i 120-130 kilometer i timmen drar den 1,5 liter milen. När du kör i 100 kilometer i timmen drar husbilen ungefär en liter per mil.
Hur fungerar det med gasol?
– När du ska fylla på gasol i Tyskland finns det adaptrar som gör det möjligt. I vår husbil är det enda som drar gasol kylskåpet, när vi ska värma mat och gasolgrillen. Med detta klarar vi oss på en tub gasol i fyra veckor. Jag har en PC10, en kompositflaska och kombinerar detta med dieselvärme. När du kommer ner i Europa på sommaren kommer du inte behöva ha värme, då kör man hellre AC, vi har en på taket som är ett måste. När vi var i Kroatien var det 46 grader varmt och i Montenegro var det över 50 grader varmt och är det så varmt är AC ett måste. Ska du däremot vintercampa och har värmen på kommer du att behöva två gasoltuber.
Vad packar man för att åka utomlands?
– Så mycket men så lite som möjligt. Åker du på en sommarsemester behöver du inte ha med så mycket, det är underkläder och strumpor för en vecka. Finns det tvättmöjligheter på campingen tvättar du upp kläderna där och hänger på cykelstället där bak eller på en tvättlina som du hänger på markisen.
Stefan Nilsson slår ett slag för ställplatser utomlands som är billigare än camping.
Vart upplever du att den godaste maten finns?
– Vi testar mycket mat ute och de har ofta lite bättre mat utomlands än i Sverige. Både Ungern och Kroatien har fantastisk mat. Italien har också god mat, men den är rätt dyr.
Här är Stefan Nilsson och familjen i Österrike.
Hur är reglerna om överlast/böter och skillnad på över under 3,5 ton
– För att klara sig utan överlast får du nästan köra med tomma vattentankar. Jag upplever att de är hårdare och har lite mer koll på överlasten i övriga Europa än i Sverige. Även om vi aldrig har blivit stoppade och vägda kan detta ske. De husbilar som väger under 3,5 ton är de som ligger i störst riskzon för överlast. Kör du med en större husbil som väger över 3,5 ton har du lite mer lastvikt.
Vilken försäkring har man på husbilen utomlands?
– Våran försäkring fungerar överallt i Europa. Åker du utanför Europa kan du dock behöva teckna en extra försäkring beroende på vilket försäkringsbolag du har. Även vår assistans täcker över hela Europa. Skulle det hända något ringer vi assistans, uppger vår position och så kontaktar de i sin tur bärgare. Men vi har än så länge inte behövt använda oss av detta. Vår AC gick sönder i Italien och då åkte vi in på en campingplats och fick kontaktuppgifter till en firma som fixade den till dagen efter.
Hur är vägarna utomlands?
– Vägarna som vi har kört på med husbilen i Europa är generellt riktigt bra, tack vare klimatet är nog de svenska vägarna sämre. I Tyskland på Autobahn är det slätt och jämt även om du har plattor av betongblock som gör att det väsnas en del. I Polen kom vi på en riktigt dålig väg, men motorvägen där var kanonfin.
Hur fungerar det med internet utomlands?
– Vi kör via våra mobiltelefoner och har 100 GB i hela Europa och har klarat oss bra på detta. På campingar har de oftast wifi och ibland är det gratis och ibland kostar det extra. Vi använder inte jättemycket surf och behöver barnen mer surf får de låna av oss.
Vad är dina tre bästa tips för den som vill åka utomlands med husbil?
1. AC är ett hett tips när du ska åka till Europa under sommaren.
2. Skuggdraperi till markisen. Solen kommer snett ovanifrån och därför kan det på sommaren ibland vara svårt att få skugga från markisen. Det är ungefär som en tältsida som du fäster i tältspåret och spänner ner.
3. När du är Kroatien, Ungern eller Italien ska du alltid veva in markisen när du lämnar husbilen. I framförallt Kroatien kan det blåsa upp till storm och där var det många som blev av med sina markiser.
Köp ett skuggdraperi till markisen för att få mest skugga.
Läs också: Utomlands med husbil? Detta bör du veta