Världens första lyxhusbil med krockkuddar
Husbil.se 2018-03-27Att krockkuddar ingår i personbilar är för de flesta en självklarhet. Men för husbilsfantasten som lekt med tanken på att skaffa sig en husbil i lyxklassen har detta varit något som saknats. Nu är det ändring på det. I sina nya Flair-modeller har den tyska tillverkaren Niesmann+Bischoff utvecklat husbilar med krockkudde – såväl för förare som passagerare!
Den som idag köper en vanlig personbil kan vara säker på att den är försedd med krockkuddar. Därför har många förundrats över att det inte varit något lagkrav eller funnits krockkuddar i stora och lyxiga husbilar. Men från och med nu är det ändring på det.
Ett genombrott för säkerheten
Det finns en enkel förklaring till att det inte tidigare funnits krockkuddar i husbilar. Att förse förar- och passagerarplatserna i en husbil med krockkuddar är inte enkelt då konstruktionen är väldigt speciell. Hubert Brandl, vd för Niesmann+Bischoff, förklarar:
”Många bilägare är säkert förvånade över att dessa lyxiga husbilar fram tills nu inte varit försedda med krockkuddar, men konstruktionen är väldigt speciell och utmanande. Som första tillverkare i branschen har vi tagit oss an utmaningen att installera krockkuddar i husbilen och resultatet övertygar”
Det är i sina nya Flair-modeller som den tyska tillverkaren utvecklat de första lyxhusbilarna av liner-modell, en husbilstyp som vanligtvis byggs på ett Iveco Daily-chassi, och försett dessa med krockkuddar för både förare och passagerare. På så sätt har man åstadkommit ett genombrott gällande den passiva säkerheten i husbilar.
”Vi har lyckats att förse Flair med ett säkerhetskoncept som vid en eventuell olycka ger bästa möjliga skydd för både förare och passagerare”
Hubert Brandl, vd Niesmann+Bischoff
Ingår i standardutrustningen
Nu är det lätt att tro att detta genombrott kommer kosta massvis med extra pengar, men det stämmer inte. Faktum är att säkerhetskonceptet ingår i bilens standardutrustning och inte betingar något pristillägg över huvud taget. Till det skräddarsydda säkerhetskonceptet hör också elektronisk sladdparering (ESP) och bältesåtstramare. Ytterligare en nyhet är det så kallade Pedal Release-systemet som ger extra skydd åt föraren. Vid en kollision fälls bromspedalen framåt för att avsevärt minska risken för skador på fötter och underben. Mer om det nya säkerhetskonceptet kan du läsa här.
”Årets husbil” bland fackpressens läsare
Niesmann+Bischoff tillhör de ledande tillverkarna av exklusiva husbilar. Årligen tillverkar företaget cirka 650 lyxhusbilar i modellserierna Flair, Smove och Arto där varje exemplar är individuellt anpassad.
Bakom säkerhetskonceptet i nya Flair ligger ett tvåårigt utvecklings- och utprovningsarbete, inklusive ett flertal krockprov med dubbla krockdockor i olika hastigheter och med olikriktade krafter. Den nya Flair-modellen har mottagits väl av marknaden och bland annat blivit utsedd till ”Årets husbil 2018” i kategorin liner-modeller av facktidningen Promobils läsare. Husbilen har även tagit hem utmärkelsen ”European Innovation Award 2018” – mycket tack vare den omfattande säkerhetsutrustningen.