Omvärdering McLouis Mc4-75
Husbil.se 2019-08-27Under ett antal år var detta Sveriges mest
sålda husbilsmodell. Av två huvudsakliga anledningar. Planlösningen var
eftertraktad men endast en handfull tillverkare hade den i sitt program. Priset
var lågt och utrustningsnivån hög. Till och med solpanel ingick.
Hur är den som begagnatköp? Har den klarat
åren eller känns den hopplöst daterad?
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Det är en av årets första vårdagar. Överallt möter jag olika ”Broddway” ekipage som sopar gatorna fria från vinterns grus. Solen öser ner från en klarblå himmel och på radion ger man en pollenrapport.
Jag sitter bakom ratten i en McLouis Mc4-75
med taksäng över sittgruppen. Bilen är från 2013 men kunde lika gärna rullat ut
från fabriken i Poggibonsi förra veckan. Motorn på 130 hk kopplad till en sexväxlad
manuell låda pinnar på bra. Skillnaden mot dagens version av motorn går inte
att förnimma under körning. Inte så konstigt heller, det enda som skiljer är
avgasreningen. Detta är en motor som uppfyller utsläppsnormen Euro 5, dagens
husbilar uppfyller Euro 6. Växellådan känns även den som ny.
Idag är 150 hk versionen av motorn den
vanligaste i husbilar. Stora skillnaden är vridmomentet, 320 Nm mot 380 Nm.
Skillnaden märks när du ska köra fullastad husbil brant uppför. Båda klarar
det, skillnaden är att man får växla ner en extra växel på 130 hk versionen.
Jag har farthållare, airbags, ABS bromsar och
det avancerade Traction+ antispinnsystemet som även inkluderar hjälp för start
i backe, bromsarna håller kvar bilen ett par sekunder så du i lugn och ro kan
hitta dragläget och åka iväg. Även ESP antisladdsystem finns.
Mediaenheten från Kenwood är även GPS och
backkamera.
Jag saknar ingenting jämfört med en husbil
från 2019.
Ljust ombord
Parkerar och snurrar runt stolen mot dinetten.
Bordet hamnar lite lågt för god ”ätkomfort”. Sätter mig i soffan istället. Nu
är ergonomin bättre. McLouis har i sin iver att ha ett golv utan nivåskillnad
avstått tröskel vid dinetten, istället har man förlagt den vid skarven till
förarhytten. Jag förstår tanken men hade föredragit att man höjt golvet i hela
sittgruppen så alla sitter på samma höjd i förhållande till bordet.
2013 var första året man kunde få taksäng i
bilen. Den stjäl ett takfönster men det gör inte så mycket. Det är gott om
fönster, även på höger sida där det på dagens billiga bilar ofta saknas fönster
helt.
2013 var också året då McLouis i Sverige
lanserade All-Inclusive konceptet. Tidigare hade man ett attraktivt
tillvalspaket som gjorde bilen i princip fullutrustad. 95% av kunderna valde
paketet så det kunde lika gärna bli standard. Två saker tillkom med
All-Inclusive – värmegolv och solpanel.
Bäst för två
Modellen med taksäng kanske lockar en och
annan barnfamilj. Men jag skulle inte rekommendera bilen till en barnfamilj.
Helt enkelt för att det inte ryms tillräckligt med prylar ombord. Under
sängarna finns stuv, men hjulhusen stjäl utrymme och likaså gör värmaren. När
man packat campingmöblerna är det överskåpen och en garderob kvar att packa i.
Se taksängen som en barnbarnbinge så kommer
förväntningarna inte på skam.
Med så mycket utrustning som standard blir
bilen ganska tung. Testbilen har en totalvikt på 3 650 kg och en lastvikt
på 585 kg. Det räcker gott åt två personer.
Har man ett nyare B-körkort (efter 1 juli
1996) och inte får köra tyngre bil än 3 500 kg krymper lastvikten till 435
kg. Fortfarande en lastvikt som två kan leva med, men man får packa med
eftertanke.
Dubbla spillvattentankar
Vi har testat syskonbilar till Mc4-75
vintertid och kan konstatera att de klarar köldgrader hyggligt. De svaga
punkterna är värmaren och plastkjolarna.
Värmaren är placerad långt bak i bilen, det
ger ojämn värme – varmt sovrum, sval sittgrupp. Tvärtemot det önskvärda.
Plastkjolarna blir väldigt spröda i kyla. Att
byta gasolflaska i minusgrader riskerar att resultera i att man kommer åt
plasten med flaskan med sprickor som följd.
På denna modell har McLouis valt dubbla
spillvattentankar. En bak till badrummet och en främre för diskvatten. Den
bakre är isolerad och värms av värmaren, inklusive tömningskranen som är
placerad innanför isoleringen.
Den främre tanken värms elektriskt. Dess kran
är inte skyddad mot kyla. Bör lämnas på glänt så den inte fryser.
De starka sidorna vintertid är just att den
bakre spillvattentanken värms av värmaren och det elektriska värmegolvet. Utan
garage bak är dessutom viktfördelningen fördelaktig så de drivande framhjulen
har goda förutsättningar att få fäste i vinterväglag.
Med ett utvändigt täcke över förarhytten kan
man använda bilen från tidig vår till sen höst utan problem. Ett sportlov vid
elstolpe är knappast en strapats.
Jag tycker
Den som väljer en begagnad Mc4-75 får en fullt
ut modern husbil. Man offrar egentligen ingenting. Det är till och med 100% LED
belysning ombord.
Genom åren har modellen ändrats i detaljer.
Vissa år har den till exempel haft husvagnsfönster istället för ramfönster.
Det finns gott om objekt eftersom den i många
år sålt väldigt bra. Du behöver inte knipa ett exemplar i flykten.
Att alla objekt har riklig utrustning gör att
man inte behöver lusläsa utrustningslistan, man kan utgå från att bilen har vad
som behövs och mer därtill. Möjligen att det finns ett antal sidoimporterade
som inte följer All-Inclusive konceptet. En titt i registreringsbeviset
avslöjar detta. Jag hade undvikit ett sånt exemplar.
Detta exemplar kostade ca 650 000 kronor
2013, sex år senare vill man ha 529 000 kronor. En sensationellt låg
värdeminskning.
Håller än | Hopplöst ute |
Drivlinan Planlösningen Träfri bodelskonstruktion Fullutrustad 100% LED | De små stuvutrymmena under sängarna Plastiga luckan till gasolutrymmet |
Fakta Modell McLouis Mc4-75 Årsmodell 2013 Ursprungsland Italien Chassi Fiat camper Motor 2,3MJ 130 hk Vridmoment 320 Nm Växellåda 6 växlad manuell Mätarställning 3 300 mil Totalvikt 3 650 kg Max last 585 kg L x B x H 738 x 235 x 287 Invändig höjd sittgrupp 190 cm, kök 208 cm, sovrum 208 cm Bränsletank 90 liter Vattentank 110 literGråvattentank 90 liter Toatank 17 liter Utrustning: ABS, ESP, Traction+ antispinn, hillholder, HDC, dubbla airbags, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås hytt, CD radio, backkamera, GPS, kylskåp, separat frys, 3 lågors gasolspis, ugn, taklucka med fläkt, draperi för insynsskydd, Truma 6kw luftburen värme med elpatron, 230 V golvvärme, uppvärmda spillvattentankar, TV Pris: 529 000:- Vi lånade bilen av Autohallen Husbilar i Kungsängen, www.autohallenhusbilar.se |
Fönster på bakstammen hör inte till
vanligheterna. Normalt skyr tillverkarna detta för att det är en källa till
fuktskador. Men McLouis litar på sin konstruktion.
De låga långbäddarna är en av nycklarna till
bilens framgångar. Men de håller inte riktigt måttet, de är breda nog, 77 cm.
Men ingen av dem når minsta godkända längd, de är 190 respektive 192 cm långa.
Idag har de flesta husbilar minst en säng som mäter 200 cm.
En udda finess är att man kan bädda ihop
sängarna, det är det inte ofta man ser i bilar med badrummet bak.
Taksängen kommer inte ner särskilt djupt.
Dessutom blockerar den bodelsdörren. Men det har den gemensamt med många
taksängar på marknaden så det är ingen konkurrensnackdel.
Sängen mäter 140 x 188 cm.
Sittgruppen är rymlig. Bordet är stort. Fem umgås i komfort. Det är fönster åt alla håll, nog så viktig. Önskvärt vore att man satt på samma nivå i förhållande till bordet i framstolarna och i soffan. I nuläget sitter man lite för högt i framstolarna.
Man rör sig ledigt genom bilen. Inga störande nivåskillnader.
Köket är kompakt men välutrustat. Stor kyl med separat frys, trelågig spis, ugn, utsugsfläkt i taket. Lådor är mer praktiskt än skåp. Lådorna behöver en dos teflonspray för att glida lika mjukt som när de var nya.
Badrummet sträcker sig inte över hela bilens bredd då en garderob tar en del plats. Men det är stort nog. Trevligt med fönster. Duschkabinen är 201 cm hög, bra.
Garderoben i badrummet öppnas även från sovrummet. En galgbetjänt gör det enkelt att hänga in kläderna.
Rejäl bodelsdörr med dubbla låsmekanismer och stort fönster är bra. Tidigare ägare saknade klädkrokar men löste det på egen hand och fick på så vis en hall. Faktiskt hittade jag eftermonterade krokar av olika storlek lite varstans i bilen, behovet att hänga handdukar, kläder och grytlappar har alla.
Skjutdörrar delar av bilen i en dagdel och en kvällsdel. På testbilen kärvade dörrarna. Av handlaren fick jag veta att de kräver justering med jämna mellanrum, det var ännu inte gjort på denna bil.
Stuvutrymmena under sängarna nås inifrån. Det ena även utifrån. Varför man inte kommer åt båda utifrån beror på att värmaren har sin plats i det vänstra och nyttan med utvändig lucka är noll.
En lång men inte särskilt hög lucka öppnar upp till utrymmet under höger säng. På många bilar med denna planlösning har man idag löst det så det blir rymligare stuvutrymmen under sängarna. Ett förhöjt sovrumsgolv som medger ca 20 cm högre stuvutrymmen utan att sängarna blir högre för de boende är den vanligaste lösningen. I vissa bilar har man dessutom en försänkt balja i utrymmet för att få ytterligare mer volym.
Insynsskydd ordnas med ett draperi. Det är
ganska tunt så det mörklägger inte.
Det finns även en jalusi till framrutan som
dras upp nerifrån.
Gasolutrymmet är svårjobbat. Trång, öppnar snålt. Luckan är i tunnast möjliga plast. Man kunde tro att detta hör gårdagen till. Men många av dagens husbilar har lika dåliga gasolutrymmen.
Inget i förarmiljön signalerar att det är en begagnad husbil. Allt vi förväntar oss hitta på en ny husbil finns även här.
Gott om fönster på båda sidor.
Planskiss
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ