Tester Husbil.se

Omvärdering McLouis Mc4-75

Husbil.se 2019-08-27

Under ett antal år var detta Sveriges mest sålda husbilsmodell. Av två huvudsakliga anledningar. Planlösningen var eftertraktad men endast en handfull tillverkare hade den i sitt program. Priset var lågt och utrustningsnivån hög. Till och med solpanel ingick.
Hur är den som begagnatköp? Har den klarat åren eller känns den hopplöst daterad?

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Det är en av årets första vårdagar. Överallt möter jag olika ”Broddway” ekipage som sopar gatorna fria från vinterns grus. Solen öser ner från en klarblå himmel och på radion ger man en pollenrapport.

Jag sitter bakom ratten i en McLouis Mc4-75 med taksäng över sittgruppen. Bilen är från 2013 men kunde lika gärna rullat ut från fabriken i Poggibonsi förra veckan. Motorn på 130 hk kopplad till en sexväxlad manuell låda pinnar på bra. Skillnaden mot dagens version av motorn går inte att förnimma under körning. Inte så konstigt heller, det enda som skiljer är avgasreningen. Detta är en motor som uppfyller utsläppsnormen Euro 5, dagens husbilar uppfyller Euro 6. Växellådan känns även den som ny.
Idag är 150 hk versionen av motorn den vanligaste i husbilar. Stora skillnaden är vridmomentet, 320 Nm mot 380 Nm. Skillnaden märks när du ska köra fullastad husbil brant uppför. Båda klarar det, skillnaden är att man får växla ner en extra växel på 130 hk versionen.
Jag har farthållare, airbags, ABS bromsar och det avancerade Traction+ antispinnsystemet som även inkluderar hjälp för start i backe, bromsarna håller kvar bilen ett par sekunder så du i lugn och ro kan hitta dragläget och åka iväg. Även ESP antisladdsystem finns.
Mediaenheten från Kenwood är även GPS och backkamera.
Jag saknar ingenting jämfört med en husbil från 2019.

Ljust ombord
Parkerar och snurrar runt stolen mot dinetten. Bordet hamnar lite lågt för god ”ätkomfort”. Sätter mig i soffan istället. Nu är ergonomin bättre. McLouis har i sin iver att ha ett golv utan nivåskillnad avstått tröskel vid dinetten, istället har man förlagt den vid skarven till förarhytten. Jag förstår tanken men hade föredragit att man höjt golvet i hela sittgruppen så alla sitter på samma höjd i förhållande till bordet.
2013 var första året man kunde få taksäng i bilen. Den stjäl ett takfönster men det gör inte så mycket. Det är gott om fönster, även på höger sida där det på dagens billiga bilar ofta saknas fönster helt.
2013 var också året då McLouis i Sverige lanserade All-Inclusive konceptet. Tidigare hade man ett attraktivt tillvalspaket som gjorde bilen i princip fullutrustad. 95% av kunderna valde paketet så det kunde lika gärna bli standard. Två saker tillkom med All-Inclusive – värmegolv och solpanel.

Bäst för två
Modellen med taksäng kanske lockar en och annan barnfamilj. Men jag skulle inte rekommendera bilen till en barnfamilj. Helt enkelt för att det inte ryms tillräckligt med prylar ombord. Under sängarna finns stuv, men hjulhusen stjäl utrymme och likaså gör värmaren. När man packat campingmöblerna är det överskåpen och en garderob kvar att packa i.
Se taksängen som en barnbarnbinge så kommer förväntningarna inte på skam.
Med så mycket utrustning som standard blir bilen ganska tung. Testbilen har en totalvikt på 3 650 kg och en lastvikt på 585 kg. Det räcker gott åt två personer.
Har man ett nyare B-körkort (efter 1 juli 1996) och inte får köra tyngre bil än 3 500 kg krymper lastvikten till 435 kg. Fortfarande en lastvikt som två kan leva med, men man får packa med eftertanke.

Dubbla spillvattentankar
Vi har testat syskonbilar till Mc4-75 vintertid och kan konstatera att de klarar köldgrader hyggligt. De svaga punkterna är värmaren och plastkjolarna.
Värmaren är placerad långt bak i bilen, det ger ojämn värme – varmt sovrum, sval sittgrupp. Tvärtemot det önskvärda.
Plastkjolarna blir väldigt spröda i kyla. Att byta gasolflaska i minusgrader riskerar att resultera i att man kommer åt plasten med flaskan med sprickor som följd.

På denna modell har McLouis valt dubbla spillvattentankar. En bak till badrummet och en främre för diskvatten. Den bakre är isolerad och värms av värmaren, inklusive tömningskranen som är placerad innanför isoleringen.
Den främre tanken värms elektriskt. Dess kran är inte skyddad mot kyla. Bör lämnas på glänt så den inte fryser.
De starka sidorna vintertid är just att den bakre spillvattentanken värms av värmaren och det elektriska värmegolvet. Utan garage bak är dessutom viktfördelningen fördelaktig så de drivande framhjulen har goda förutsättningar att få fäste i vinterväglag.
Med ett utvändigt täcke över förarhytten kan man använda bilen från tidig vår till sen höst utan problem. Ett sportlov vid elstolpe är knappast en strapats.

Jag tycker
Den som väljer en begagnad Mc4-75 får en fullt ut modern husbil. Man offrar egentligen ingenting. Det är till och med 100% LED belysning ombord.
Genom åren har modellen ändrats i detaljer. Vissa år har den till exempel haft husvagnsfönster istället för ramfönster.
Det finns gott om objekt eftersom den i många år sålt väldigt bra. Du behöver inte knipa ett exemplar i flykten.
Att alla objekt har riklig utrustning gör att man inte behöver lusläsa utrustningslistan, man kan utgå från att bilen har vad som behövs och mer därtill. Möjligen att det finns ett antal sidoimporterade som inte följer All-Inclusive konceptet. En titt i registreringsbeviset avslöjar detta. Jag hade undvikit ett sånt exemplar.

Detta exemplar kostade ca 650 000 kronor 2013, sex år senare vill man ha 529 000 kronor. En sensationellt låg värdeminskning.

Håller änHopplöst ute
Drivlinan

Planlösningen

Träfri bodelskonstruktion

Fullutrustad

100% LED

De små stuvutrymmena under sängarna

Plastiga luckan till gasolutrymmet


Fakta

Modell McLouis Mc4-75

Årsmodell 2013

Ursprungsland Italien

Chassi Fiat camper

Motor 2,3MJ 130 hk

Vridmoment 320 Nm

Växellåda 6 växlad manuell

Mätarställning 3 300 mil

Totalvikt 3 650 kg

Max last 585 kg

L x B x H 738 x 235 x 287

Invändig höjd sittgrupp 190 cm, kök 208 cm, sovrum 208 cm

Bränsletank 90 liter

Vattentank 110 literGråvattentank 90 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: ABS, ESP, Traction+ antispinn, hillholder, HDC, dubbla airbags, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås hytt, CD radio, backkamera, GPS, kylskåp, separat frys, 3 lågors gasolspis, ugn, taklucka med fläkt, draperi för insynsskydd, Truma 6kw luftburen värme med elpatron, 230 V golvvärme, uppvärmda spillvattentankar, TV

Pris: 529 000:-

Vi lånade bilen av Autohallen Husbilar i Kungsängen, www.autohallenhusbilar.se



Fönster på bakstammen hör inte till vanligheterna. Normalt skyr tillverkarna detta för att det är en källa till fuktskador. Men McLouis litar på sin konstruktion.

De låga långbäddarna är en av nycklarna till bilens framgångar. Men de håller inte riktigt måttet, de är breda nog, 77 cm. Men ingen av dem når minsta godkända längd, de är 190 respektive 192 cm långa. Idag har de flesta husbilar minst en säng som mäter 200 cm.
En udda finess är att man kan bädda ihop sängarna, det är det inte ofta man ser i bilar med badrummet bak.

Taksängen kommer inte ner särskilt djupt. Dessutom blockerar den bodelsdörren. Men det har den gemensamt med många taksängar på marknaden så det är ingen konkurrensnackdel.
Sängen mäter 140 x 188 cm.

Sittgruppen är rymlig. Bordet är stort. Fem umgås i komfort. Det är fönster åt alla håll, nog så viktig. Önskvärt vore att man satt på samma nivå i förhållande till bordet i framstolarna och i soffan. I nuläget sitter man lite för högt i framstolarna.

Man rör sig ledigt genom bilen. Inga störande nivåskillnader.

Köket är kompakt men välutrustat. Stor kyl med separat frys, trelågig spis, ugn, utsugsfläkt i taket. Lådor är mer praktiskt än skåp. Lådorna behöver en dos teflonspray för att glida lika mjukt som när de var nya.

Badrummet sträcker sig inte över hela bilens bredd då en garderob tar en del plats. Men det är stort nog. Trevligt med fönster. Duschkabinen är 201 cm hög, bra.

Garderoben i badrummet öppnas även från sovrummet. En galgbetjänt gör det enkelt att hänga in kläderna.

Rejäl bodelsdörr med dubbla låsmekanismer och stort fönster är bra. Tidigare ägare saknade klädkrokar men löste det på egen hand och fick på så vis en hall. Faktiskt hittade jag eftermonterade krokar av olika storlek lite varstans i bilen, behovet att hänga handdukar, kläder och grytlappar har alla.

Skjutdörrar delar av bilen i en dagdel och en kvällsdel. På testbilen kärvade dörrarna. Av handlaren fick jag veta att de kräver justering med jämna mellanrum, det var ännu inte gjort på denna bil.

Stuvutrymmena under sängarna nås inifrån. Det ena även utifrån. Varför man inte kommer åt båda utifrån beror på att värmaren har sin plats i det vänstra och nyttan med utvändig lucka är noll.

En lång men inte särskilt hög lucka öppnar upp till utrymmet under höger säng. På många bilar med denna planlösning har man idag löst det så det blir rymligare stuvutrymmen under sängarna. Ett förhöjt sovrumsgolv som medger ca 20 cm högre stuvutrymmen utan att sängarna blir högre för de boende är den vanligaste lösningen. I vissa bilar har man dessutom en försänkt balja i utrymmet för att få ytterligare mer volym.

Insynsskydd ordnas med ett draperi. Det är ganska tunt så det mörklägger inte.
Det finns även en jalusi till framrutan som dras upp nerifrån.

Gasolutrymmet är svårjobbat. Trång, öppnar snålt. Luckan är i tunnast möjliga plast. Man kunde tro att detta hör gårdagen till. Men många av dagens husbilar har lika dåliga gasolutrymmen.

Inget i förarmiljön signalerar att det är en begagnad husbil. Allt vi förväntar oss hitta på en ny husbil finns även här.

Gott om fönster på båda sidor.

Planskiss

Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ

Fler tester

Mest lästa

Tack för din prenumeration!

Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.