Tester Husbil.se

Omvärderingen – Carthago Chic E-Line i51

Husbil.se 2019-08-27

Carthago är ett av de bäst säljande premiumfabrikaten i Europa. Vi har testat dem åtskilliga gånger och det brukar bli mestadels lovord. Men vi har inte synat en begagnad Carthago tidigare. Hur en bil upplevs som ny är ju en sak. Hur den håller ihop i praktiken en helt annan. En sak kan jag säga redan nu, värdet har hållit sig otroligt väl. Ny kostade detta exemplar cirka 1 150 000 kronor (grundpriset var drygt en miljon). Nio år senare begärs det 800 000 kronor. Det är en värdeminskning på under 30%. Det är vad många husbilar tappar på tre år!

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Att köpa en begagnad premiumbil istället för en sprillans mellanklassare är något vi tipsar om med jämna mellanrum. Man får en bil byggd med omsorg. Ofta älskad av föregående ägare som tagit väl hand om bilen. Utrustningen ombord är riklig och även den av premiumklass. Skulle man vara missnöjd får man tillbaka merparten av sina slantar när man säljer.
Denna Carthago är ett bra exempel på ovanstående tes. Den har stora motorn, automatlåda, AL-KO chassi, Alde vattenburen värme, solceller, dubbelgolv och en lastvikt väl över ett ton. Till priset av en mellanklassbil.
Det enda mellanklassbilen har till sin fördel är garantier och det faktum att allt är nytt ombord. Inga repade fönster eller fransig och blekt dekortejp.

Körupplevelse i toppklass
Carthago har sedan lanseringen av Chic serien haft marknadens bästa förarmiljö i helintegrerade husbilar byggda på Fiat. Hemligheten är den väldigt djupt nerdragna framrutan. Faktiskt har man bättre överblick i en helintegrerad Carthago än i Fiats originalkupé.
Det enda som skvallrar om bilens ålder är fransiga dekaler, en sliten torkare och att det gnekar från konsolen till backkameran. Lite vindbrus från förardörren vittnar om att den behöver justeras för att sluta tätt.
Motorn är den numera pensionerade 3,0 liters motorn på 156 hk och ett vrid på 400 Nm. I detta fall kopplad till automatlåda. En kraftkälla saknad av många. Bland annat för att den har kamkedja.
AL-KO chassiet har inga problem att hantera de grusiga och ibland tjälskadade vårvägarna. Bilen rinner fram på kurvig väg, det är en trygg känsla bakom ratten.

En sak som avslöjar bilens ålder är avsaknaden av ESP, för tio år sedan var det mycket ovanligt. Särskilt på bilar med AL-KO chassi. Men den har ABS bromsar och dubbla airbags. Manuell AC, farthållare, elhiss och centrallås som låser även bodelsdörren.

Klassledande vinteregenskaper
Med dubbelgolv, vattenburen värme och en bodel utan köldbryggor har Carthago visat sig på styva linan i ett av våra vintertester. Den var en av de gasolsnålaste husbilar vi testat under vinterförhållanden.
Här står sig testbilen mycket väl i konkurrens med dagens husbilar. Det enda som har hänt är att man idag ofta drar värmen ända fram till instrumentpanelen och att Alde tagit fram en värmematta till förarplatsen.

Hög lastvikt, stort garage
Som en av få tillverkare har Carthago aldrig byggt en modell med låga långbäddar. Anledningen är att en av fabrikatets käpphästar är att erbjuda ett stort garage. Man tog till exempel inte fram en bil med U-soffa förrän man hade löst hur man skulle få till ett fullstort garage i en dylik bil.
Det stora garaget parat med ett rymligt dubbelgolv där tankarna har sin plats gör att det är gott om plats att stuva in semesterpackningen. Det är gott om överskåp och det finns en rejält tilltagen garderob att hänga in kläder i. Och det behövs ty bilen saknar klädkrokar till ytterkläder i hallen.
Med en lastvikt på 1 170 kg behöver man knappast sålla allt för hårt när man packar.
Men tänk på att inte lasta för tungt i garaget. Överhänget är betydande och med tung last långt bak försämras framhjulens grepp om vägen. Särskilt om det går uppför.

Jag tycker
Detta exemplar har använts mer än milen antyder, det är jag säker på. Troligen har ägaren spenderat långa perioder inom ett begränsat område. Ändå har bilen klarat åren mycket väl. De skavanker som finns är kosmetiska - nött dekortejp, skavda armstöd på förarstolen, repiga rutor och ingrodd smuts i utvändiga stuvutrymmen. Några plastlister som kantar skottväggar i bodelen har krympt och lämnar nu glipor.
Men grundkonstruktionen är opåverkad av åren och milen. Någon antydan till fukt ombord kan jag inte finna.
Det är detta som är kvaliteten hos en premiumbil, de håller att användas.
Innan bilen levereras kommer man justera förrdörren, den gnekande konsollen till backkameran, byta torkarblad och tvätta ut alla utvändiga stuvutrymmen.

Det är lätt att förstå varför Carthago endast uppdaterat och finputsat modellen genom åren, den står sig väl än idag.

Håller änHopplöst ute
Drivlinan

Köregenskaperna

Förarmiljön, jag tänker på den goda överblicken

Värmesystemet

Sittgruppen

Gasolutrymmet

Bodelskonstruktionen – träfri, stabil, utan köldbryggor

Lastvikten

Ej 100% LED

För högt insteg till förarplatsen

Inga hyllplan i överskåpen

Saknar ESP


Fakta

Modell Carthago Chic E-Line i51

Ursprungsland Tyskland

Chassi Fiat+AL-KO

Motor 3,0MJ 156 hk

Vridmoment 400 Nm

Växellåda 6 växlad automat (robotiserad manuell)

Mätarställning 9 332 mil

Totalvikt 4 500 kg

Max last 1 170 kg (oräknat extrautrustning)

L x B x H 753 x 234

Invändig höjd sittgrupp 210 cm, kök 198 cm, sovrum 175 cm

Bränsletank 120 liter

Vattentank 115 literGråvattentank 115 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: ABS, dubbla airbags, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås inkl bodel, CD radio, backkamera, kylskåp, separat frys, 3 lågors gasolspis, ugn, eltrappsteg, mörkläggningsplissé, Alde vattenburen värme, TV

Pris: 799 000:-

Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge, www.caravanhallen.se


Bilen känns modern fortfarande. Idag har man annan dekor och en ny grill. Men grundkonstruktionen är oförändrad. Och varför inte. Man var före sin tid och än idag har de flesta konkurrenter en bit kvar till Carthagos byggkvalitet.
Bodelskonstruktionen är en aluminiumsandwich som fogas ihop med ankarlister i aluminium.

Båda sängarna mäter 80 x 193 cm. Här har Carthago på senare år ökat längden.
Det lilla skåpet mellan sängarna rymmer pillerburkar, läsglasögon. Hade bilen varit byggd idag hade det funnits USB utag för laddning av mobilen.
Eftersom det är en ganska rejäl nivåskillnad upp till sovrummet blir takhöjden i lägsta laget, men i gengäld är det inte så högt kliv för att komma i sängs.
Runt sängarna en rejäl luftspalt och värmerör som skapar en uppåtgående varmluftström, inget kallras här inte.

Taksängen ovanför förarhytten är ingen nödbädd. Kommer ner djupt så den är enkel at ta sig i och ur. Bäddmåttet är 155 x 193 cm.

Sittgruppen med sitt runda bord är mycket lyckad. Man sitter bra på alla platser, det är enkelt att ta sig fram och bordet är stabilt. Dessutom är utsikten god åt alla håll.

En ombonad och lyxig atmosfär. Allt man tar i signalerar kvalitet. De tre olika nivåerna för sittgrupp, kök och sovrum är inte optimala, det är rejäla steg. Men det är också en av få svagheter i bodelens layout.

Köket är välutrustat och tar rejält med plats. Tack vare täcklock till spis och de dubbla hoarna blir det bra med arbetsyta. Men dedikerad bänkyta är det sämre med.
I de många lådorna och rums massor. Glasvitriner kräver att man har rena glas och god ordning. Carthago var först med hiss till kaffemaskinen, de hävdade till och med att de hade patent. Idag har alla något liknande.

Badrummet är funktionellt. Vi hade önskat ett fönster, men får nöja oss med taklucka. Det är hyggligt med skåp att förvara toalettartiklarna i.

Det är en rejäl dörr. Tre låsmekanismer ser till att den tätar väl även efter ett knappt decennium. På denna bil har man dragit igen dörren väl hårt en gång och det invändiga handtaget har fått skruvas tillbaka med rejälare skruv än original.
När man klivit in har man dock ingenstans att göra sig av med jacka eller skor.

Förarplatsen har bildat skola i branschen. Carthago var först med att inse nyttan av en djupt nerdragen framruta. Det ger betydligt bättre körkänsla och ökar säkerheten eftersom man vet bättre var man har bilen. Idag har flera tillverkare tagit efter, men ingen har nått ända fram.

Mörkläggning med lättarbetade plisségardiner. Den främre jalusin kan ställas i ett läge där den hindrar insyn men släpper in ljus.

Garaget öppnar stort. På ena sidan! På den andra har man snålat och satt en lucka av storlek brevinkast.
Textilen på väggarna har börjat släppa på en del ställen. Men detta är ett utrymme som får ta mycket skit.
Skenor i både golv och tak är praktiskt!

Gasolutrymmet är bra. Ingen försvårande tröskel och luckan sitter ur vägen dikt mot väggen.

Dekalerna har tagit stryk genom åren. Det syns inte på bilderna men står man nära ger det ett slitet intryck. Varför en bil av denna kaliber inte har målad dekor kommer jag aldrig förstå. Men det är bara Kabe som inte använder klistermärken så Carthago är inte ensamma om detta.

planskiss

Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ

Fler tester

Mest lästa

Tack för din prenumeration!

Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.