Omvärderingen – Carthago Chic E-Line i51
Husbil.se 2019-08-27Carthago är ett av de bäst säljande premiumfabrikaten i Europa. Vi har testat dem åtskilliga gånger och det brukar bli mestadels lovord. Men vi har inte synat en begagnad Carthago tidigare. Hur en bil upplevs som ny är ju en sak. Hur den håller ihop i praktiken en helt annan. En sak kan jag säga redan nu, värdet har hållit sig otroligt väl. Ny kostade detta exemplar cirka 1 150 000 kronor (grundpriset var drygt en miljon). Nio år senare begärs det 800 000 kronor. Det är en värdeminskning på under 30%. Det är vad många husbilar tappar på tre år!
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Att köpa en begagnad premiumbil istället för
en sprillans mellanklassare är något vi tipsar om med jämna mellanrum. Man får
en bil byggd med omsorg. Ofta älskad av föregående ägare som tagit väl hand om
bilen. Utrustningen ombord är riklig och även den av premiumklass. Skulle man
vara missnöjd får man tillbaka merparten av sina slantar när man säljer.
Denna Carthago är ett bra exempel på
ovanstående tes. Den har stora motorn, automatlåda, AL-KO chassi, Alde
vattenburen värme, solceller, dubbelgolv och en lastvikt väl över ett ton. Till
priset av en mellanklassbil.
Det enda mellanklassbilen har till sin fördel
är garantier och det faktum att allt är nytt ombord. Inga repade fönster eller
fransig och blekt dekortejp.
Körupplevelse i toppklass
Carthago har sedan lanseringen av Chic serien
haft marknadens bästa förarmiljö i helintegrerade husbilar byggda på Fiat.
Hemligheten är den väldigt djupt nerdragna framrutan. Faktiskt har man bättre
överblick i en helintegrerad Carthago än i Fiats originalkupé.
Det enda som skvallrar om bilens ålder är
fransiga dekaler, en sliten torkare och att det gnekar från konsolen till
backkameran. Lite vindbrus från förardörren vittnar om att den behöver justeras
för att sluta tätt.
Motorn är den numera pensionerade 3,0 liters
motorn på 156 hk och ett vrid på 400 Nm. I detta fall kopplad till automatlåda.
En kraftkälla saknad av många. Bland annat för att den har kamkedja.
AL-KO chassiet har inga problem att hantera de
grusiga och ibland tjälskadade vårvägarna. Bilen rinner fram på kurvig väg, det
är en trygg känsla bakom ratten.
En sak som avslöjar bilens ålder är avsaknaden av ESP, för tio år sedan var det mycket ovanligt. Särskilt på bilar med AL-KO chassi. Men den har ABS bromsar och dubbla airbags. Manuell AC, farthållare, elhiss och centrallås som låser även bodelsdörren.
Klassledande vinteregenskaper
Med dubbelgolv, vattenburen värme och en bodel
utan köldbryggor har Carthago visat sig på styva linan i ett av våra
vintertester. Den var en av de gasolsnålaste husbilar vi testat under
vinterförhållanden.
Här står sig testbilen mycket väl i konkurrens
med dagens husbilar. Det enda som har hänt är att man idag ofta drar värmen
ända fram till instrumentpanelen och att Alde tagit fram en värmematta till
förarplatsen.
Hög lastvikt, stort garage
Som en av få tillverkare har Carthago aldrig
byggt en modell med låga långbäddar. Anledningen är att en av fabrikatets
käpphästar är att erbjuda ett stort garage. Man tog till exempel inte fram en
bil med U-soffa förrän man hade löst hur man skulle få till ett fullstort
garage i en dylik bil.
Det stora garaget parat med ett rymligt
dubbelgolv där tankarna har sin plats gör att det är gott om plats att stuva in
semesterpackningen. Det är gott om överskåp och det finns en rejält tilltagen
garderob att hänga in kläder i. Och det behövs ty bilen saknar klädkrokar till
ytterkläder i hallen.
Med en lastvikt på 1 170 kg behöver man
knappast sålla allt för hårt när man packar.
Men tänk på att inte lasta för tungt i
garaget. Överhänget är betydande och med tung last långt bak försämras
framhjulens grepp om vägen. Särskilt om det går uppför.
Jag tycker
Detta exemplar har använts mer än milen
antyder, det är jag säker på. Troligen har ägaren spenderat långa perioder inom
ett begränsat område. Ändå har bilen klarat åren mycket väl. De skavanker som
finns är kosmetiska - nött dekortejp, skavda armstöd på förarstolen, repiga
rutor och ingrodd smuts i utvändiga stuvutrymmen. Några plastlister som kantar
skottväggar i bodelen har krympt och lämnar nu glipor.
Men grundkonstruktionen är opåverkad av åren
och milen. Någon antydan till fukt ombord kan jag inte finna.
Det är detta som är kvaliteten hos en
premiumbil, de håller att användas.
Innan bilen levereras kommer man justera
förrdörren, den gnekande konsollen till backkameran, byta torkarblad och tvätta
ut alla utvändiga stuvutrymmen.
Det är lätt att förstå varför Carthago endast
uppdaterat och finputsat modellen genom åren, den står sig väl än idag.
Håller än | Hopplöst ute |
Drivlinan Köregenskaperna Förarmiljön, jag tänker på den goda överblicken Värmesystemet Sittgruppen Gasolutrymmet Bodelskonstruktionen – träfri, stabil, utan köldbryggor Lastvikten | Ej 100% LED För högt insteg till förarplatsen Inga hyllplan i överskåpen Saknar ESP |
Fakta Modell Carthago Chic E-Line i51 Ursprungsland Tyskland Chassi Fiat+AL-KO Motor 3,0MJ 156 hk Vridmoment 400 Nm Växellåda 6 växlad automat (robotiserad manuell) Mätarställning 9 332 mil Totalvikt 4 500 kg Max last 1 170 kg (oräknat extrautrustning) L x B x H 753 x 234 Invändig höjd sittgrupp 210 cm, kök 198 cm, sovrum 175 cm Bränsletank 120 liter Vattentank 115 literGråvattentank 115 liter Toatank 17 liter Utrustning: ABS, dubbla airbags, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås inkl bodel, CD radio, backkamera, kylskåp, separat frys, 3 lågors gasolspis, ugn, eltrappsteg, mörkläggningsplissé, Alde vattenburen värme, TV Pris: 799 000:- Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge, www.caravanhallen.se |
Bilen känns modern fortfarande. Idag har man
annan dekor och en ny grill. Men grundkonstruktionen är oförändrad. Och varför
inte. Man var före sin tid och än idag har de flesta konkurrenter en bit kvar
till Carthagos byggkvalitet.
Bodelskonstruktionen är en aluminiumsandwich
som fogas ihop med ankarlister i aluminium.
Båda sängarna mäter 80 x 193 cm. Här har
Carthago på senare år ökat längden.
Det lilla skåpet mellan sängarna rymmer
pillerburkar, läsglasögon. Hade bilen varit byggd idag hade det funnits USB
utag för laddning av mobilen.
Eftersom det är en ganska rejäl nivåskillnad
upp till sovrummet blir takhöjden i lägsta laget, men i gengäld är det inte så
högt kliv för att komma i sängs.
Runt sängarna en rejäl luftspalt och värmerör
som skapar en uppåtgående varmluftström, inget kallras här inte.
Taksängen ovanför förarhytten är ingen nödbädd. Kommer ner djupt så den är enkel at ta sig i och ur. Bäddmåttet är 155 x 193 cm.
Sittgruppen med sitt runda bord är mycket lyckad. Man sitter bra på alla platser, det är enkelt att ta sig fram och bordet är stabilt. Dessutom är utsikten god åt alla håll.
En ombonad och lyxig atmosfär. Allt man tar i signalerar kvalitet. De tre olika nivåerna för sittgrupp, kök och sovrum är inte optimala, det är rejäla steg. Men det är också en av få svagheter i bodelens layout.
Köket är välutrustat och tar rejält med plats.
Tack vare täcklock till spis och de dubbla hoarna blir det bra med arbetsyta.
Men dedikerad bänkyta är det sämre med.
I de många lådorna och rums massor.
Glasvitriner kräver att man har rena glas och god ordning. Carthago var först
med hiss till kaffemaskinen, de hävdade till och med att de hade patent. Idag
har alla något liknande.
Badrummet är funktionellt. Vi hade önskat ett fönster, men får nöja oss med taklucka. Det är hyggligt med skåp att förvara toalettartiklarna i.
Det är en rejäl dörr. Tre låsmekanismer ser
till att den tätar väl även efter ett knappt decennium. På denna bil har man
dragit igen dörren väl hårt en gång och det invändiga handtaget har fått
skruvas tillbaka med rejälare skruv än original.
När man klivit in har man dock ingenstans att
göra sig av med jacka eller skor.
Förarplatsen har bildat skola i branschen. Carthago var först med att inse nyttan av en djupt nerdragen framruta. Det ger betydligt bättre körkänsla och ökar säkerheten eftersom man vet bättre var man har bilen. Idag har flera tillverkare tagit efter, men ingen har nått ända fram.
Mörkläggning med lättarbetade plisségardiner. Den främre jalusin kan ställas i ett läge där den hindrar insyn men släpper in ljus.
Garaget öppnar stort. På ena sidan! På den
andra har man snålat och satt en lucka av storlek brevinkast.
Textilen på väggarna har börjat släppa på en
del ställen. Men detta är ett utrymme som får ta mycket skit.
Skenor i både golv och tak är praktiskt!
Gasolutrymmet är bra. Ingen försvårande tröskel och luckan sitter ur vägen dikt mot väggen.
Dekalerna har tagit stryk genom åren. Det syns inte på bilderna men står man nära ger det ett slitet intryck. Varför en bil av denna kaliber inte har målad dekor kommer jag aldrig förstå. Men det är bara Kabe som inte använder klistermärken så Carthago är inte ensamma om detta.
planskiss
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ