Omvärderingen - Hobby Toskana Exclusive D750 ELC
Stefan Janeld 2019-02-27Den är rymlig. Bekvämt inredd. Slår rekord i
antal överskåp. Lastar som en åsna. Är stadig som urberget på motorvägen.
Men.
Det finns en del saker att vara medveten om innan
man slår till på en begagnad Toskana Exclusive.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Idag är det ont om treaxlade halvintegrerade
husbilar på nybilsmarknaden. Det fanns en tid då de sålde hyggligt. En av de
bäst säljande här hemma i Sverige var Hobbys 750 serie. En långlivad historia
som såg dagens ljus ett par år före millennieskiftet och levde vidare i femton
år.
Det var när Hobby växlade spår och slutade med
sina välvda bodelsväggar och marina utstrålning för att satsa på mer
traditionella husbilar som den stora treaxlade inte fick plats i sortimentet.
De välvda väggarna ger bilen identitet. Men
det är svårt att få ett safaritält att passa. De välvda dörrarna måste Hobby
tillverka själva. Kostade flis. Liksom ett treaxlat chassi.
Bilarna var inte billiga som nya, mot slutet
kostade de som en bättre helintegrerad och i den konkurrensen hade de svårt att
hävda sig.
Det är dessutom bara i Sverige som treaxlade halvintegrerade
bilar säljer. I Tyskland är de iskalla. Att man lade ner modellserien är föga
förvånande.
Milslukare
Det är en klar och solig höstdag. Vi styr ut
mot kusten. Bilen har en marin känsla över sig, det känns naturligt att söka
upp en marin miljö.
Med Fiats urstarka trelitersmotor under huven
finns kraft så det blir över. Den här levererar 156 hästar och 420 Nm, nog för
att göra säkra omkörningar.
Motorn är ljudligare än i dagens Ducato och har
en lite råare gång. Vid acceleration letar sig en hel del motorljud in i kupén.
Även från bodelen kommer en del missljud, särskilt på sämre väg. I kurvor
gnekas det.
Chassit sväljer ojämnheter bra, åkkomforten är
hög. Bilen går stabilt på vägen och kräver inte mycket passning ens i
vindbyarna. Bäst beskrivs körupplevelsen som avslappnad. En bil att tugga mil
med.
Komfortutrustningen i kupén är ”up to date” –
stereo, GPS, backkamera, farthållare, elhissar, elspeglar, AC.
Säkerhetsmässigt är bilen dock inte i par med
dagens. Det saknas antisladdsystem (ESP) och antispinnsystemet är inte i nivå
med det Traction+ system som finns idag.
Rekord i antal överskåp?
Är man två ombord, vilket är grundtanken, är
det slösande gott om stuv. Stora utrymmen under sängarna och lillsoffan nås
ini- såväl som utifrån. Vidare en stor garderob att hänga in kläder i, ett lika
stort linneskåp och inte mindre än tjugofyra (24!) överskåp att fylla med
allehanda ting.
Med en totalvikt på fem ton blir lastvikten
dessutom riktigt bra trots att bilen väger in på modiga 4 253 kilo.
På vänster sida hittar vi en liten utvändig
lucka in till utrymmet under sängen. Man kan inte pula in särskilt stora saker
genom luckan. Vilket är okej för utrymmet är inte jättestort. Här har nämligen värmaren
sin plats. Den kommer man åt genom att lyfta sängen.
På höger sida hittar vi två luckor in till
utrymmet under sängen. En mindre som leder in till den djupa delen av utrymmet
och en lång att stuva in campingmöbler ovanpå hjulhuset. Knappast gott om
plats. Möblerna måste köpas med det i åtanke.
På moderna bilar med den här planlösningen
finns vanligen ett lågt och brett stuv under badrummet för just
campingmöblerna. Så icke här. I gengäld har duschen ombord full ståhöjd, två
meter.
Tre säsonger
Vi har vintertestat en årsmodellsbroder till
testbilen. En tvåaxlad historia på sju meters längd. Den klarade sig riktigt
bra. Den svaga punkten var den utvändiga tömningsventilen till
spillvattentanken. På testbilen är det bättre sörjt, ventilen har sin plats i
ett varmt stuvutrymme och kommer näppeligen frysa.
Värmaren under vänster säng är väl långt bak i
bilen för en jämn värmefördelning. Den luft som ska värma förarhytten hinner
tappa fart och kylas ner på sin väg genom de långa slangarna. Det kommer vara
varmare i sovrummet än i sittgruppen, tvärtom mot vad som är önskvärt.
Ska du fricampa är bilen att betrakta som en tresäsongersbil.
Står du vid elstolpe kan du komplettera bilens
värmesystem med ett litet 230 volts element framme i hytten. Då blir det genast
bättre.
Och glöm inte ett heltäckande vintertäcke till
förarhytten.
Jag tycker
Under 700 000 för en dryga åtta meter lång,
välutrustad och bekväm husbil optimerad för två personer är ett bra köp!
Det man försakar är inte mycket. Halogen istället för LED belysning, knöligt att stuva campingmöbler och tji antisladdsystem. Små offer i sammanhanget ty resten av bilen står sig mycket väl jämfört med dagens husbilar.
Är ni ute och letar husbil med låga långbäddar
och badrummet bak, vilket många av er drömmer om, är detta ett av de hetare
alternativen på begagnatmarknaden.
Håller än | Hopplöst ute |
Planlösningen Vägegenskaperna Drivlinan Gott om stuvutrymme Välutrustat kök Stort badrum | Halogenbelysning Värmaren bak Saknar antisladdsystem Svårarbetat gasolutrymme |
Fakta Modell Hobby Toskana exclusive D750 ELC Årsmodell 2011 Ursprungsland Tyskland Chassi Fiat + AL-KO Motor 3,9MJ 156hk Vridmoment 420 Nm Växellåda 6 vxl manuell Mätarställning 3 000 mil Max last 747 kg Bränsletank 130 liter Vattentank ingen uppgift Gråvattentank ingen uppgift Toatank 17 liter L x B 815 x 231 centimeter Pris 695 000 kr |
Med sina välvda väggar minner Hobbys bodel anno 2011 om ett båtskrov. Idag har man gått över till traditionella raka väggar och i mitt tycke tappat sin identitet.
Sovrummet är helt enligt dagens mode med sina låga långbäddar. Tummen upp för bra läslampor, hyllor för småsaker och breda sängar, båda mäter 83 centimeter. Höger säng håller 195 centimeter och vänster 188 centimeter på längden.
Sittgruppen är stor. Här ryms sju personer men bäst sitter man fem. Bordet är enormt. Instabilt just därför? Icke. Tyvärr går det inte att skjuta i position, blott snurras. Enligt uppgift kan sittgruppen bäddas. Vi lyckades inte.
Det är lätt att röra sig ombord. Atmosfären är ombonad och möblerna inte överdesignade. Gott om både punktbelysning och allmänljus. Taket i mjuk vinyl bidrar till en dämpad ljudatmosfär.
Köket är välutrustat och har gott om plats för utensilier och torrvaror. Spisen rektangulära form ger bänkytan snålt med utrymme i hörnet mellan ho och spis, Hade man lagt de tre brännarna på rad baktill hade man fått välbehövlig arbetsyta.
Badrummet spänner över hela bilens bredd. Gott
med plats utom runt toaletten, aningen klämd mellan bakstam och sovrum. Bra
stuvutrymmen även här.
Duschkabinen är två meter hög och rymlig.
Taklucka för vädring men tyvärr inget fönster.
Det är som sagt gott om stuv i bilen. Två fullhöjdsgarderober är ovanligt i husbilar.
Hallen är mer ett insteg. Dörren har fönster men ingen utsikt, fönstret är mer en designfråga.
Sängarna lyfts för att komma åt det man packat in i utrymmet under. Gasfjädrar ger en hjälpande hand att hålla dem i öppet läge medan man rotar runt.
Förarmiljön skiljer sig inte nämnvärt från dagens, liten annan färgskala.
Pappersplissé mörklägger och insynsskyddar.
Här kan man få in campingmöblerna, men de får inte vara allt för skrymmande.
Tömningen till spillvattentanken sitter på frostskyddad plats inne i ett stuvutrymme.
Gasolutrymmet är en trist historia. Öppnar litet, en flaska innanför den andra. Svårjobbat och oergonomiskt är en exakt beskrivning
Mycket fina proportioner. Med en extra bakaxel hålls överhänget i schack och ger framhjulen gott fäste.
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ