Test – Adria Compact DL Supreme
Husbil.se 2020-05-28Adrias Compact serie har funnits i många år. Ibland har det gjorts ett uppehåll i importen till Sverige. Men till säsongen 2020 satsar importören stort på modellserien. Lätt att förstå då senaste inkarnationen förenar plåtisens körsmidighet med den panelbyggda husbilens rymd. Visst, det har alltid varit målet med biltypen. Men det är först nu, med de motstående sofforna, som man når ända fram.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Att bygga smala husbilar, marginellt bredare
än en skåpbil, har flera tillverkare gjort länge. Särskilt i Tyskland är det en populär biltyp.
Varför är lätt att förstå.
- Smidig att köra.
- Bättre isolerad än en inredd skåpbil.
- Raka väggar ger bättre volym än i en inredd
skåpbil.
- Lättare än normalbreda husbilar - gynnar
lastvikten.
Den uppenbara nackdelen har varit att det blir
trängre ombord än i en vanlig husbil. Men i takt med att biltypen vuxit i
popularitet har tillverkarna lärt sig inreda med möbler som trollar fram nog
med golvyta. Kruxet har varit sittgruppen. Med halvdinette eller vinkelsoffa
blir det ofta trångt att ta sig fram. Eller så blir det en trång sittgrupp. Men nu har Adria placerat förra årets stora husbilstrend
i bilen – de motstående sofforna. Och ingenstans gör den större skillnad än i
en smal husbil. Jag kan nästan gå så långt som att säga att det inte finns en
anledning att köpa en normalbred husbil längre. I alla fall om man klarar sig
med sju meters längd och vill ha en totatlvikt på 3 500 kg.
Avslappnad körning
Att två decimeter smalare bil kan göra så stor
skillnad i körkänsla är fascinerande. Jag får omedelbart en instinktiv känsla
för placeringen på vägen. Det är som att köra en skåpbil. Med den skillnaden
att det är lite mer tyngd och värdighet i bilens uppträdande. Den känns
stabilare på vägen och tar ojämnheter på ett mjukare vis. Särskilt gäller detta
bakaxeln. Det förklaras av att Fiats chassi för påbyggnad har längre
fjädringsväg än deras skåpbilar. På de ringlande vägarna runt Västra Nedsjön
kör jag som vore jag bakom ratten i en personbil.
I testbilen sitter 150 hk versionen av Fiats
2,3 liters motor. En Euro 6 motor som i serieproducerade Compact kommer
ersättas av en 160 hk version med effektivare avgasrening som uppfyller Euro 6D
Temp. Automatlådan är robotväxlad och tämjer motorn
något. Prioritet är bränslebesparing, inte acceleration. Kombinationen är
perfekt. Man kör avslappnat, tillbakalutat.
Även denna låda kommer ersättas till nästa
säsong. En nioväxlad ”riktig” automat kommer ta dess plats. En dyrare låda som
ska motivera den högre prislappen med smidigare växlar och lägre förbrukning.
Hur mycket dyrare är inte klart ännu, men det blir ett rejält prishopp.
Det finns ekonomiska skäl att överväga att
köpa bilen med den kommande 140hk motorn och manuell låda. Du kommer inte sakna
kraft och besparingen är säkerligen närmare 50 000 kronor.
Förväntad aktiv säkerhetsutrustning är
standard – ABS, antispinn, antisladd, airbags. Testbilen hade backvarnare, om det är standard eller tillval är i
skrivande stund osäkert.
Komforthöjande finesser som elhissar,
elspeglar, farthållare och AC är också standard. Testbilen saknade stereo, huruvida det blir standard i
serieproduktionen ska jag låta vara osagt.
B-körkort räcker
Compactserien är som sagt lättare än
normalbreda husbilar. När man i vanliga husbilar kämpar med att få till vettiga
lastvikter och ändå hålla totalvikten på 3,5 ton är det inget större problem
för de smala husbilarna.
Testbilen är sju meter lång och får lasta över
700 kg. Det räcker långt för ett resande par, även om de vill ligga ute länge
och ha med sig lite extra. Alla med vanligt B-Körkort kan köra Compact DL
utan att oroa sig för överlast. En inte oväsentlig fördel.
I garaget finns det gott om plats, även för
cyklar om så önskas. Överskåpen är många och rymliga. Men de saknar hyllplan så
volymen kan vara svår att utnyttja maximalt. På en bil i denna klass borde det
självklart vara hyllplan.
Garderoberna finner vi under sängarna bak. Rymliga,
men deras låga placering gör det lite knöligt att komma åt. Adria har dock
underlättad i möjligaste mån genom att på et fiffigt vis trolla bort
garderobsdörrarna i öppet läge. De skjuts in i garderoben och är inte i vägen
längre. Smart!
Utrustad för svensk vinter
Adria importeras till Sverige av ett
dotterbolag till Kabe och har så gjort under många år. Att man tidigt började
vinteranpassa sina bilar är således inte konstigt. Och en av förklaringarna
till att man är Sveriges populäraste husbilsfabrikat.
Värmesystemet ombord är mycket välplanerat.
Värmaren har sin plats under vänster soffa. En central placering som ger korta
slangar och därmed utnyttjas värmarens effekt maximalt. Bakom möblerna och in i överskåpen är det
luftspalter som jagar väck kondens och kallras.
Utmed långbäddarna löper hålstucken
värmarslang som mottar kallras. En lite högre sarg än den som nu sitter där
hade varit önskvärd. I nuläget är det lätt hänt att ett täcke blockerar
luftflödet.
Spillvattentanken och dess tömningsventil är
båda isolerade och uppvärmda. Reglaget sitter i det varma garaget.
Uppvärmningen sker med värmaren så det fungerar även vid fricamping. Dock är
värmarslangen oisolerad under bilen. En isolerstrumpa över slangen skulle göra
systemet effektivare.
Jag tycker
Som ett mer komfortabelt alternativ till en
inredd skåpbil är Compact DL Supreme ett starkt kort. Prislappen är jämförbar
men komforten betydligt högre. Mycket tack vare dinettelösningen.
I jämförelse med en sju meter lång normalbred
husbil försakar man inte mycket boendekomfort. Men komfortvinsten under färd är
betydande om man anser att lättkördhet är ett komfortkriterium. Och det anser
jag absolut.
Att man kan köra den på vanligt B-körkort utan
akut risk för överlast minskar oron när man fyndat förädlad druvsaft på några
av Europas många vingårdar.
Även om den inte är en utpräglad vinterbil är
den bättre rustad än många. Jag bedömer den som en mycket kompetent
tresäsongersbil.
Man kan visserligen färdas fyra och det går
att bädda sittgruppen. Men i allt väsentligt är det en bil för ett par som både
vill åka bekvämt på transportsträckan och ta sig in i stadskärnor och mindre
byar.
Jag gillar | Jag önskar |
Körkänslan Gasolutrymmet Sittgruppen Köket Centralt placerad värmare | Att ramen runt bodelsdörren inte var iögonfallande vit Hyllor i överskåpen |
Tidigare testade Adria |
Fakta Modell Adria Compact DL Ursprungsland Slovenien Chassi Fiat Light Motor 2,3MJ 150 hk Vridmoment 380 Nm Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell) Totalvikt 3 500 kg L x B x H 699 x 212 x 275 cm Invändig höjd 200 cm Bränsletank 90 liter (60 liter blir standard på Fiat Euro6d Temp) Vattentank 140 literGråvattentank 85 liter Toatank 17 liter Utrustning: ABS, antispinn, ESP, AC motor, farthållare, elspeglar, kylskåp med frysfack, 3 lågors gasolspis, mörkläggningsjalusier, Truma 6kw luftburen värme med elpatron, golvvärme vid dinetten, förberedd för TV, vinterisolerad spillvattentank inklusive tömning. Hemsida: https://se.adria-mobil.com/ Vi lånade bilen av Adria i Tenhult |
Rivaler
De tyska tillverkarna gör sina motsvarigheter
till Compact serien 220 eller 222 cm breda. Adria är med sina 212 cm närmare en
skåpbils körsmidighet än dessa, Fiat Ducato är 205 cm bred. Man skulle kunna gå
så långt som att säga att testbilen saknar rivaler, just för att den är unikt
smal. Men vi tror att du som kund accepterar 8-10 cm bredare bil och har därför
valt att utse två rivaler.
Dethleffs Globebus T6
Lika lång, jämförbar lastvikt och ett sovrum med långbäddar. Köket är placerat innanför bodelsdörren. Det ger lite mer utsikt från sittgruppen och gör även nytta vid vänstersväng, en inte oväsentlig fördel. Sittgruppen är i vinkel. En mer traditionellt inredd husbil.
Hymer Exsis-t 588
Släkting till Dethleffs Globebus och det mäks. Planlösningen är i stort identisk. Men utförandet är exklusivare. Bland annat är väggarna i Hymers PUAL teknik med polyuretanisolering, en teknik som visat sig stå emot fukt mycket bra.
Silver och svart, så markera Adria att det är
en toppmodell, en Supreme.
Som en av få tillverkare i övre mellanklassen
håller Adria fast vid träreglar i sin konstruktion. Motiveringen är att
träreglar är styvare än plastreglar och ger därmed en stabilare konstruktion.
Isoleringen är XPS skivor med slutna celler och fuktskyddet består av ett
glasfiberskal tätat med polyuretan. Deras konstruktion kallas Comprex och man
ger 7 års fuktskadegaranti.
Höga långbäddar, men inte högre än att man kan
sitta på sängkanten utan att slå i huvudet. Höger säng är 82 cm bred och
vänster 72 cm. Båda madrasserna mäter 194 cm på längden.
Kan bäddas ihop till en 196 cm bred
dubbelsäng.
Plusspoäng för riktbara läslampor med
integrerad USB kontakt för laddning av mobil eller surfplatta.
Dock saknas hylla eller fack att använda som
nattduksbord. Blir att använda överskåpen till detta eller ta bort dynan mellan
sängarna.
Sittgruppen är det som skiljer denna bil från
konkurrenterna. De motstående sofforna är bekväma sittplatser. Men viktiagare
är att de trollar bort känslan att vara i en smal husbil.
Takfönster ger ytterligare rymdkänsla och runt
omkring är det fönster som ger panoramautsikt, till och med bredvid
bodelsdörren.
Man kan vid behov bädda sittgruppen, bordets
pelare är teleskopisk.
Ljust, modernt och funktionellt. Jag vet, jag låter som en säljbroschyr. Men faktum är att Adria fått till en mycket tilltalande och vardagspraktisk miljö ombord. Det enda vi saknar är en vettig hall med klädhängare och skoförvaring. Plats för klädkrokar finns, be handlaren skruva dit dem innan leverans.
Gasolutrymmet är lyckat. Öppnar stort, flaskorna sida vid sida. Sitter högt så att man kan skifta flaska stående. Man kan i förstone tycka att det ska vara tungt att lyfta flaskan så pass högt, men det är faktiskt mer ergonomiskt att lyfta in den stående raklång än att man ska vinkla in den stående på huk eller med krökt rygg.
Köket är stort för att vara i en sju meters
husbil. Lågor i fil i bakkant av bänkskivan frigör arbetsyta. Köksfläkt tar
hand om matos.
På testbilen saknas täckskivan över diskhon,
men en sådan i nylon är standard och dubblerar som skärbräda. En högt placerad
kyl med frysfack är placerad jämte kökskommoden, precis som vi svenskar vill ha
det.
Fem mindre lådor istället för tre stora är mer
praktiskt eftersom man kan stå framför köket och rota i lådorna. Med breda
lådor måste man stå bredvid köket när man drar ut en låda.
Badrummet är av trollerimodell. Antingen toalettutrymme eller duschkabin. Man växlar användningsområde genom att svänga handfatsväggen. Det fungerar men duschkabinen blir i smalaste laget. I ett så pass litet utrymme hade ett simpelt draperi givit mer svängrum.
Sittgruppen i passagerarläge. I höger soffa åker man baklänges med midjebälte. Båda passagerare har fönster åt sidorna.
Garderoberna under sängarna har smarta dörrar som man skjuter in efter man öppnat dem. På så vis är de inte i vägen. Lika enkelt som genialiskt.
Teven har sin plats ovanför höger soffa.
Utmed sängarna löper hålstucken värmeslang som låter varm luft stiga utmed väggen och mota eventuellt kallras.
Tömningsreglaget till spillvattentanken är
placerat i garaget. Mycket bättre än att ha det under bilen som så många
husbilar i mellanklassen har. Själva ventilen sitter frostfritt innanför
tankens isolering.
På väggen finns även reglaget för att skicka
ner varmluft att värma spillvattentanken.
Insynsskydd/mörkläggning i pappersplissé.
Förarplatsen i Fiat börjar kännas ålderstigen nu när man har senaste Mercedes Sprinter att jämföra med. Men det är god ergonomi och färden är bekväm. Sedvanlig säkerhetsutrustning är standard – ABS, antispinn, antisladd, dubbla airbags.
Garaget öppnar stort på båda sidor. Lasttröskeln är i princip obefintlig.
Adria har lyft kvalitetskänslan genom att klä dörrarna med en matta. Dubbla lås med enhandsöppning – bra!
Överhänget är ganska rejält. Dessutom är bilen låg. Något att ha i åtanke vid höga gatstenar och uppför branta färjeramper.