Test – Adria Coral Supreme 670 SL
Stefan Janeld 2018-06-01
Nya Coral har ingen av den tidigare modellens svagheter. Alla försändringar som gjorts är till det bättre. Hur ofta kan man säga det om en ny husbilsmodell? Men tro för den skull inte att det bara strös ros över bilen, det blir lite ris också.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Coral 670 SL är en klassisk husbilsmodell. I
Sverige en av de bäst säljande genom tiderna. Hittills har den varsamt
förfinats från år till år. Men den här gången är det ”ut med det gamla, in med
det nya” som gäller.
De mest uppenbara nyheterna är att man valt en
välvd taklinje, precis som på sina modeller med taksäng, och att golvet numera
är utan nivåskillnader.
I det välvda taket ovanför sittgruppen är det
två stora, öppningsbara, takfönster. Adria kallar det ”Blue Sky Thinking” och
sittgruppen benämns ”Sky Lounge”. Namnen må klinga flygplats men känslan ombord
är mer åt det kyrkliga hållet. Även en grå dag som denna är det ljust ombord
och luftigheten gör att bilen känns större än den är.
Coral finns i tre versioner – Axess, Plus och Supreme. Axess byggs på Citroën medan de andra tu byggs på Fiat. Det mesta är
identiskt mellan Citroën och Fiat. De byggs i samma fabrik. Men avgasreningen
skiljer sig. Fiat använder en teknik med dubbla EGR ventiler som gör att man
bränner avgaserna en extra gång och därmed når Euro 6 utsläppsnivå.
Citroën har valt att använda AdBlue för att nå
samma reningsgrad. En lösning som väger lite och som kräver påfyllning. Man kan
heller inte få automatlåda till Citroën.
Testbilen är i maxade Supreme utförandet,
signaleras av silverlacken som alla Adrias Supreme modeller har som standard.
Adria är ett av få företag som fortfarande
bygger husbilar med träreglar. Motiveringen är att trä är starkare än de
plastreglar som vanligtvis används. Men på de mest utsatta ställena, där
fuktskador riskeras, används plastreglar.
Lite förenklat kan man säga att de blandar
träets vridstyrka med plastens fukttålighet. De kallar sitt system för Comprex
och uppenbarligen litar man på det för man ger sju års garanti mot fuktskador.
Laståsna med bra ljudkomfort
Innan testet var jag orolig att de stora
takluckorna skulle generera vindbrus i högre hastigheter. Men min oro visar sig
obefogad. Bilen är en av de tystare jag kört. Till och med motorljudet är mer
dämpat än vanligt. Om det beror på att Adria monterat extra ljuddämpning eller
om det är textilierna i den stora sittgruupen som absorberar ljudet vet jag
inte, men tyst är det.
Utrustningsmässigt finns allt jag förväntar
mig utom stereo och backkamera. Klimatkontroll, farthållare, elhissar,
elspeglar, centrallås inklusive bodelen.
Den aktiva säkerheten håller god nivå –
antispinn, Traction+ antisladd (ett bättre system än simpla ASR), ABS bromsar,
hjälp för start i backe, en funktion som i kraftigt nedförslut håller en jämn
låg fart så du kan fokusera på att styra. Även backsensorerna räknar jag in i
säkerhetsutrustningen.
Detta exemplar står på maxichassi med totalvikt 4 400 kg. Adria anger en fordonsvikt i körklart skick på ca 3 000 kg. Men det gör de för alla Coral, oavsett om det är en Axess, Plus eller Supreme. Med all den extrautrustning som testbilen har är bilen säkerligen ett par hundra kilo tyngre.
Värt att känna till: Numera kan man få Adrias husbilar med 3 800 kg totalvikt på lightchassi.
I den olastade testbilen är det lite skumpigt
över tvära ojämnheter. Det krävs vikt för att de två bladfjädrarna ska agera
mjukt. På landsväg är färden värdig, det finns en tyngd i bilen som är angenäm.
Om du vill få bättre komfort kan du kryssa i hjälpluftfjädring på bakaxeln i
tillvalslistan, kostar 5 900 kronor och är värd varenda krona.
Motorn på 150 hk är kopplad till en manuell
sexväxlad låda. En beprövad drivlina som passar bilen väl. Att betala ytterligare
30 000 kronor för 180 hk motorn känns inte motiverat.
För svenskt klimat
Sverige har länge varit Adrias största
marknad. Och de vet vad som krävs av en husbil för att fungera även vintertid
här i Norden.
Isolerad och uppvärmd spillvattentank, luftspalter
utmed väggarna och värmesystemet är draget så kallras motas runt sängarna.
Spillvattentankens tömning regleras med ett vred i garaget, ingen risk att den
fryser.
Standard är en luftburen värmare från Truma.
Men i Plus och Supreme modellerna kan man få Aldes vattenburna värme för en
merkostnad på ca 20 000 – 35 000 kronor beroende hur utbyggt man vill ha
systemet.
Den vattenburna värmen är tyst, drar mindre
gasol och man kan med en värmeväxlare använda motorns överskottsvärme att under
färd värma bodelen.
Testbilen är försedd med Alde. Och systemet är
riktigt välplanerat och inkluderar vattenburen golvvärme i hela bilen ända fram
till pedalerna.
Den som vill kan kombinera Alde systemet med
en dieselvärmare från Webasto.
I överskåpen saknas sarg i bakkant, så om du
proppar in prylar blockerar du luftflödet.
Jag tycker
Detta är en mycket komfortabel husbil för två
personer. De ändringar man gjort jämfört med föregångaren lyfter bilen till en
ny nivå.
Styrkan med bilen är att den inte har några
egentliga svagheter. Det finns brister i detaljer och finishen är inte alltid
på topp. Men kompetensen, komforten och användarvänligheten är mycket god.
Särskilt lyckad är sittgruppen. Den är rymlig
och bekväm med ett stabilt bord. Takhöjden och de stora takfönstren gör stor
skillnad för trivseln.
Jag saknar dock ett fönster över lillsoffan,
dels för att ge baksätespassagerarna en bättre utsikt, men även för att en
ensam förare ska ha lite bättre koll vid vänstersväng.
De par som tidigare valde en bil med taksäng
för att ha barnbarn med sig en helg om året har med ”Sky Lounge” fått en god
anledning att avstå taksängen.
Vi gillar | Vi önskar |
Sittgruppen – stor, bekväm, stabilt bord
De stora takfönstren över sittgruppen Golv utan nivåskillnader Rejäl tryckvattenpump Vattenburen golvvärme i hela bilen 7 års fuktskadegaranti |
AL-KO chassi – det är bilen värd
Fönster ovanför lillsoffan En hall |
Fakta: Modell Adria Coral Supreme 670 SL Ursprungsland Slovenien Chassi Fiat Camper 44H Motor 2,3MJ 150 hk Vridmoment 380 Nm Växellåda 6 växlad manuell Totalvikt 3 500/4 400 kg Max last 497/1 297 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 750 x 229 x 285 centimeter Bränsletank 120 liter (standard på Supreme) Vattentank 140 literGråvattentank 85 liter Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, farthållare, elhissar, Klimatanläggning motor, Alde vattenburen värme inkl golvvärme, värmeväxlare, isolerad och uppvärmd spillvattentank inklusive tömning, myggnätsdörr, markis, förberedd för backkamera och TV, spis 3 lågor, kyl med frysfack, aluminiumfälgar, langetterade mattor Antal bältade platser 5 Pris från: 757 900 kr Pris som testad: 891 700:- Hemsida: se.adria-mobil.com/ Vi lånade bilen av Adria i Tenhult |
Rivaler
Halvintegrerade bilar med långbäddar och garage
är det knappast någon brist på. Men i testbilens pris- och kompetensnivå är
utbudet lite skralare. Bilarna är antingen billigare och därmed konkurrenter
till Coral i Axess utförande eller så är det dyrare bilar i premiumsegmentet.
LMC Cruiser T673 G Comfort
Ett par decimeter kortare än testbilen. Större kök. Det betyder att man
gjort sittgruppen mindre än på testbilen. Badrummet är inte delat. Stoltserar
med marknadens längsta fuktskadegaranti – 12 år. Prislappen med jämförbar
utrustning är ca 50 000 kronor lättare.
Knaus Sun Ti 700 MEG Platinum Selection
Troligen testbilens största rival. På pappret
väldigt lik vad gäller planlösning och utrustningsnivå. Dubbelgolvet rymmer
mer, det finns utvändig lastlucka för att stuva in packning. Grundpriset är högre
men likvärdigt utrustad jämnar det ut sig.
Det är bara Supreme versionen som är silverfärgad. Självklart har den ordentliga ramfönster.
I sovrummet är det höga långbäddar. Men inte
högre än att jag med mina 182 cm sitter raklång utan att slå i huvudet.
Sängarna är båda 80 cm breda, 5 cm smalare i fotänden men det påverkar knappast
komforten. Höger säng är hela 210 cm lång. Vänster blott 185 cm.
Man kan bädda ihop sängarna, men inte över
hela längden. Bäddmåttet blir 150 x 200 cm. Gör man detta krävs stege för att
komma på plats.
Längs sängarna löper konvektorer som motar
kallras. Men då det saknas en sarg som hindrar täcket att blockera luftflödet
får man vara lite aktsam.
Sittgruppen – Sky Lounge” – är en härlig plats
att vara i. Det är högt i tak och otroligt ljust. Dessutom bekvämt med bra
sittdjup och gott stöd för svanken. Bordet är stort, men inte skrymmande, och
står stadigt. Man kan bädda sittgruppen genom att sänka bordet, men testbilens
bordpelare ville inte vara med så bild uteblev.
Pricken över i vore ett litet fönster över
lillsoffan. Då får man bättre utsikt, särskilt som baksätespassagerare. Även
föraren skulle vara tacksam varje gång han ska svänga vänster ut på en väg.
Inredningen känns exklusiv. På vissa ställen brister det i detaljfinishen men det påverkar inte funktionen eller helhetsintrycket. Färgskalan är elegant och mysbelysningen har en varm ton.
Tömningen till spillvattenkranen är placerad i det varma garaget. Frysrisk nolla.
Långbäddar i kombination med delat badrum och
generöst tilltagen sittgrupp kräver att köket hålls kompakt. Bilen är trots
allt bara 7,5 meter. Men det kompakta formatet till trots är det ändå relativt
gott om arbetsyta. Tacka de tre brännarna på rad för det. Köksfläkt är standard
men ugnen som testbilen har kostar extra.
Extra glad blir jag över att Adria äntligen
har optimala 90 cm arbetshöjd. De har i flera år envisats med för höga kök.
Badrummet är delat, toalett på ena sidan och
dusch på andra. Toalettdörren kan användas för att stånga av mot köket och då
blir det ett stort badrum över hela bilens bredd. Bekväm höjd på toastolen, bra
med svängrum, tillräckligt med plats för toalettartiklar. Fönstret uppskattas.
Duschkabinen är av normal storlek. Hjulhuset
inkräktar på golvytan men det stör inte funktionen nämnvärt. Det är 195 cm i
takhöjd. Räknar man höjden i takluckan är det hela 208 cm.
Hall saknas. Blott en ingång erbjuds. Dörren är rejäl och med dubbla lås. Under färd kommer inget vägljud in denna väg. Fönstret i dörren uppskattas.
Garderoberna under sängarna har en smart dörrlösning. För att få maximal öppning öppnas de framåt, men i öppet läge hindrar de dig att nå det du vill ha. Adrias lösning är att man i öppet läge skjuter in dörren i garderoben. Hur fiffigt som helst!
Garderob med två lådor under bredvid duschkabinen.
Ett plissédraperi insynsskyddar sovrummet.
En femte bältad sittplats finns vid behov.
Insynsskydd ordnas med pappersplissé. I dörrarna är det den dubbla varianten som isolerar bättre.
En välutrustad cockpit med allt dagens komfortbilist behöver. Utom stereo och backkamera, det kostar extra. Men backvarnare finns.
Garaget öppnar stort från båda sidor. Skenor med öglor för att surra lasten. Några mindre hyllor.
Gasolutrymmet får godkänt. Det öppnar stort och flaskorna står sida vid sida.
Det är ganska långt överhäng. Lastar man tungt i garaget är det risk att man äventyrar vägegenskaperna.
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ