Test - Adria Coral XL Plus 670 SL
Stefan Janeld 2018-05-31
Här har vi en alkovbil som lockar med design, flärd och lång utrustningslista snarare än låg prislapp. Ett ovanligt recept på dagens husbilsmarknad där alkovbilar som regel huserar i instegssegmentet. Men vem har bestämt att alla barnfamiljer saknar pengar och sinne för design?
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
För två år sedan premiärvisade Adria denna alkovbil. Men det har dröjt att få igång produktionen, marknaden är som bekant stekhet och det tog tid att ”klämma in” bilen i produktionen. Men nu är produktionen igång och den svenska importören satsar. Till undertecknads stora glädje. Jag tillhör nämligen de som anser att alkovbilar är underskattade.
Man kan få Coral XL med tre olika sänglösningar
– våningssäng, tvärbädd och långbäddar
som i testbilen.
Testbilen är i det högre utrustningsutförandet
Plus. Det finns också en enklare version kallad Axess som byggs på Citroên
istället för Fiat och inte är lika välutrustad. Prisskillnaden är ca 100 000
kronor beroende på hur man utrustar.
Pigg
Med 177 hk under huven är det inte någon slö
körupplevelse. Tvärtom är bilen lätt på fötterna och har inga som helst
bekymmer att hålla lagstadgad maxhastighet på motorvägen.
Men denna blåsiga och regniga vårdag drar jag
ned på tempot. I 90 km/h har vindbyarna inte samma effekt på min framfart och
vattnet på vägbanan väsnas mindre. Det mesta ljudet tar sig in via
bodelsdörren. Ett vanligt problem hos husbilar med invändig trappa.
Inredningen tiger still, inget gnek eller
rassel stör färden. En indikation på att snickerierna är välgjorda.
Chassiet är Fiats maxichassi med totalvikt på
4 250 kg. Det gör ett gott jobb. Endast då underlaget brister känner man att
bladfjädrarna har svårt att hänga med. De fjädrar mjukt när de trycks ner, men
rekylen är odämpad och det ger en känsla av att bakaxeln ”studsar”. Så är det
med bladfjädrar, ligger i konceptet och är lika för alla husbilar med detta
chassi. Nu ska man minnas att vi testar en olastad bil. Med fulla tankar och
semesterpackning kommer det bli en bättre körupplevelse.
Vill man ändå förbättra komforten kan man
montera en stödluftfjädring på bakaxeln. Kostar mellan 5 000 och 7 000 kronor
att eftermontera beroende på vilket fabrikat och vilken verkstad man väljer.
Adria har inte snålat på utrustningen. Säkerhetskontot
är fyllt med: Antisladd, antispinn, start-i-backe-hjälp, ett system som håller
låg jämn fart i kraftigt nedförslut (Hill Descent Control), ABS bromsar och
dubbla airbags.
Även på komfortsidan är det väl sörjt.
Elhissar, elspeglar, farthållare, AC och ett centrallås som inkluderar
bodelsdörren. Det enda vi saknar är en stereo och en backkamera. Backkamerans
frånvaro kompenseras till viss del av backsensorer som piper för att varna om
man är för nära ett föremål.
Hög lastvikt är familjevänligt
Det är ingen särskilt tung husbil för att vara
en alkovmodell, i basutförande väger den cirka 3100 kg. Men den är tung nog att
tarva en totalvikt över 3 500 kg. Testbilen, som står på ett maxichassi, har en
totalvikt på 4 250 kg och har en lastvikt på hela 1 108 kg. Oräknat
extrautrustning.
Det är nog för att en familj om fyra, (även
fem, det finns fem bältade platser), ska få med sig vad de önskar på semestern.
Och plats finns. Garaget är stort, överskåpen många och det finns hela tre
garderober ombord.
Funkar för alla lov
En husbil för familjen bör kunna göra tjänst
såväl på sommarlovet som höst-, vinter- sport- och påsklov. Då ger den mest
valuta för slantarna.
Många alkovbilar är rena sommarnöjen. Men
Adria utrustar sina husbilar så de klarar nordisk vinter. Isolerad och uppvärmd
spillvattentank, värmegolv, 6 kw luftburen värme med elpatron. Luftspalter
bakom möblerna, värmeslangar utmed sängarna som jagar väck kallras från rutorna.
Man har till och med bemödat sig att dra värmeslang med två utblås upp till
alkoven och drar värmeslang runt sängens båda sidor för att slippa kallras.
För att det ska fungera fullt ut att
vintercampa bör man dock stå kopplad till 230 volt.
Ett stort plus är värmarens centrala placering.
Det ger en jämn spridning av värmen ombord.
Jag tycker
Adria har lyckats göra en riktigt lockande
alkovbil. Inte bara är designen lyckad. Man har fyllt den med en hel del
kompetens och avstått tillkrånglade finesser.
Testbilen saknade Iso-Fix fästen. Men det
finns på tillvalslistan och kommer glädja familjer med små barn.
Den enda stora missen är att det saknas USB uttag för laddning vid sängarna bak, alkoven och dinetten. I en barnfamilj ska mobiler, plattor och handhållna spelkonsoller hållas laddade för att inte familjefriden ska bli lidande. Mitt råd är att be handlaren eftermontera.
Testbilens planlösning lämpar sig bäst för familjer med lite större barn. Eller varför inte som ett mer praktiskt alternativ än en halvintegrerad taksängsbil för ett pensionerat par som vill ha med sig barnbarnen.
Prislappen är inte låg, men motiverad. Man får
en mer praktisk och mångsidig husbil än om man köper en halvintegrerad med
taksäng för samma prislapp.
Vi gillar | Vi önskar |
Centralt placerad värmare
Värmesystemets utformning Sovrummet Gott om stuvutrymmen Hög lastvikt Välutrustad 7 års fuktskadegaranti Rejäl tryckvattenpump Ramfönster |
USB uttag - många
Golv utan nivåskillnader |
Fakta Modell Adria Coral XL Plus 670 SL Ursprungsland Slovenien Chassi Fiat Ducato 40H Motor 2,3MJ 177 hk Vridmoment 420 Nm Växellåda 6 växlad manuell Totalvikt 3 500 / 3 650 / 4 250 kg Max last 358 / 508 / 1 108 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 736 x 230 x 308 centimeter Bränsletank 90 liter Vattentank ??? literGråvattentank 85 liter Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, klimatanläggning motor, Truma Combi 6kw värmare med elpatron, golvvärme (elektrisk), kyl med frysfack, gasolspis, backsensorer Antal bältade platser 5 Grundpris 720 700 kr (130 hk, light chassi 3 500 kg) Pris som testad: 817 500 kr Hemsida: www.adria.se Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge, www.caravanhallen.se |
Rivaler
Alkovbilar är inte särskilt vanlig i övre
mellanklassen. Adria är den enda importören som satsar på alkovbilar i denna
prisklass. Vi hittar faktiskt ingen rival på svenska marknaden.
Närmast kommer Laika som har en alkovbil med
tvärbädd i samma prisklass. Den heter Ecovip 9 men lagerförs inte av Laikas
handlare utan tas bara hem på beställning.
Visst ser den lite intressantare ut än vi är
vana vid när det gäller alkovbilar?
Att den är påkostad signaleras av de
ramförsedda rutorna och den lackade stötfångaren.
Höga långbäddar kräver trappa för att ta sig i
och ur. De är dock inte högre än att man sitter raklång på sängkanten utan att
slå i huvudet.
Lamporna kan riktas mot bokens sidor.
Bäddmåtten är 80 x 188 respektive 80 x 200 cm.
Man kan bädda ihop dem över cirka två tredjedelar av längden, då blir det en
199 cm bred binge.
Man kan höja huvudändarna för bekvämare
ställning att läsa i.
Alkovbädden mäter 135 x 201 cm. Kan lyftas
dagtid för enklare passage till framstolarna. Runt sängen löper värmeslang och
i framkant två utblås. Här uppe fryser man inte.
Rutorna är öppningsbara och likaså takluckan.
Så sommartid kan man ligga svalt.
Takhöjden är 60 cm.
Sittgruppen är bekväm. Rymmer fem personer.
Har ett stabilt pelarbord i väl avvägt format för att fungera som matbord men
inte vara allt för mycket i vägen.
Sittdjupet är 48 cm, ger bra lårstöd för
långfärd.
Tyvärr saknas fönster bredvid dörren, det
begränsar utsikten för baksätespassagerarna.
Kontrasten mellan de vita väggarna och den mörka fanéren känns marin och ger en exklusiv känsla. Tyvärr är det en del nivåskillnader i golvet, men det är ändå enkelt att röra sig ombord. Inga trånga passager.
De vita väggarna är snygga. Men inte särskilt praktiska. Bilen är ny men har redan svarta fläckar efter skor. Jag föreslår att man målar den nedersta decimetern mörk eller sätter dit socklar med matchande fanér.
Köket i testbilen har ugn. Lämpligt tillval i
en familjebil. Visserligen stjäl den ett par lådor. Men det är fortfarande nog
med plats för utensilier och torrvaror.
Köket är 95 cm högt, byggnormen rekommenderar
90 cm.
Tre brännare i fil frigör bänkyta. Men det är
ändå ganska ont om den varan.
Det delade badrummet är funktionellt.
Toalettutrymmet fungerar bra. Stolen har bekväm höjd och bra med utrymme runt
omkring. Fönstret ger ljus och vädringsmöjlighet.
Duschkabinen är stor nog men inte mer.
Hjulhuset tar plats men kan fungera som sittplats för ett barn medan en
förälder tvättar av dagens smuts.
Plus i kanten för att duschens dörrar öppnar
inåt. Då slipper man vatten på bodelsmattan.
Tyvärr saknar bilen hall. Detta är blott en entré eftersom det saknas klädhängare och skoförvaring. Vi uppskattar det stora fönstret i bodelen.
Tre garderober är generöst. Två under sängarnas fotändor och bredvid duschkabinen en i fullhöjd med två lådor längst ner.
En femte bältad sittplats där man åker baklänges.
Dinetten är bäddbar. Men jag lyckades inte klura ut dynornas placering…
Pappersplisséer mörklägger och insynsskyddar.
En välutrustad cockpit. Det enda som saknas är en stereo.
Teven har sin plats ovanför kylen. Kan ses från såväl dinette och alkov som sovrum.
Det är gott om överskåp ombord. Praktiskt inredda med hyllor eller utan för att husera exempelvis stående böcker. Ovanför överskåpen syns et av två utrymmen som istället för lucka stängs med dragkedja.
Garaget är stort och öppnar lika stort från båda sidor. Inredning får man ordna själv efter behov.
Gasolutrymmet med flaskorna bredvid varandra får godkänt.
Överhänget är inte mycket att orda om. Men man ska ändå vara aktsam på hur mycket man lastar in i garaget. Med totalvikten på 4 250 kg gäller det att fördela lasten noggrant för att inte överbelasta en hjulaxel.
Planskiss
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ