Test – Bürstner Ixeo i720
Stefan Janeld 2019-02-27
Nya helintegrerade Bürstner Ixeo är både välutrustad och inbjudande. Den är prismässigt placerad i övre mellanklassen, på gränsen till premium. Det är i detta prissegment stenhård konkurrens. Har nykomlingen vad som krävs?
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Ixeo namnet är djupt förknippat med
halvintegrerade taksängsbilar. Ixeo var ju modellen som för tio år sedan gjorde
taksängen till accepterad lösning i halvintegrerade husbilar. Men nu ska modellserien inkludera även helintegrerade
modeller. Inte helt ologiskt, de har ju förvisso också taksäng.
Bilen placeras sig i mellanklassen och är
arvtagare till Aviano, en modellserie Bürstner haft stora framgångar med.
Varför man valde att införliva den nya modellen i Ixeo serien istället för
klassiska Aviano? Troligen två anledningar. Dels får man ett mer överskådligt
modellprogram med färre modellserier. Dels var senaste versionen av Aviano
ingen stor succé. Det var en LMC med andra dekaler. De flesta såg igenom detta
och valde att köpa LMC versionen istället. Då fick man ju tolv års
fuktskadegaranti istället för Bürstners femåriga.
Trivs inte på kullersten
På motorvägen är bilen en mycket komfortabel
färdkamrat. Jag sitter bra och överblicken är god. 150 hk motorn pinnar på bra.
I trivselfart runt 90 km/h är det en avkopplande och tyst färd. Automatlådan är
bekväm att ha när jag svänger av in mot centrala Örebro. Det är tät trafik och
jag får köa en del innan jag når fram till målet – Örebro slott. Att slippa växla
hela tiden är skönt.
Kullerstensgatorna ger en ljudlig färd.
Chassit klarar inte att svälja ojämnheterna. Det rister i inredningen och
bodelens väggar agerar resonanslåda. Jag tar det nätt och anpassar farten till
rådande underlag. Till de bakomvarandes irritation.
De många vägarbetena inkräktar på körbanans
bredd, men det känns aldrig nervöst. Jag har full koll på bilens dimensioner.
Lättkörd? Ja!
Bilen är välutrustad, på såväl säkerhets- som
komfortsidan har jag allt jag kan önska. Till och med värmesitsar! En sällsynt
finess i husbilar.
Förhöjd totalvikt en god idé
Något garage har inte denna modell. Toaletten
har sin plats längst bak och det omöjliggör garage. Men det finns stora stuv
under de låga långbäddarna. Åtkomliga både utifrån och inifrån. De öppnar inte
särskilt mycket genom de utvändiga luckorna, att knö in campingmöbler blir
svårt. Man får ta mått och köpa möbler efter stuvutrymmets storlek.
Det finns en garderob i badrummet och
överskåpen är rymliga. För två personer är det ingen konst att få in
semesterpackningen. Är man fyra, det finns fyra sovplaster och fyra bältade
platser, får man packa med omsorg. För er som vet med er att ni kommer vara
fler än två ombord större delen av tiden är det en god idé att välja en annan
planlösning, med garage.
Något lättviktsbygge är detta inte. Särskilt
inte med all den utrustning som testbilen försetts med. Den väger in på cirka
3 200 kg, att registrera med 3 500 kg totalvikt är inte tillrådigt.
Nu ska sägas att en hel del utrustning är
standard. Så även i basutförande är det en god idé att registrera bilen med
förhöjd totalvikt. Testbilen hade totalvikten 4 000 kg och får då lasta
805 kg. Dessutom. Bilar över 3 500 kg berörs inte av nya fordonsskatten,
det blir alltså billigare att äga bilen med högre totalvikt.
Vintercamping kräver elstolpe
Testbilen har Alde vattenburen värme. En tyst
och effektiv värmekälla som är högt uppskattad av oss nordbor. Jag finner
luftspalter utmed väggarna och även in i överskåpen. Men det är lätt att
blockera luftflödet i överskåpen eftersom det inte finns någon sarg som stoppar
från att trycka in saker för långt.
Spillvattentanken är isolerad och även dess
tömningskran är placerad innanför isoleringen. Men tyvärr krävs 230 volt för
att värma tanken. Det gör att fricamping vintertid inte fungerar. Varför man
inte ordnat så tanken värms av värmesystemet är för mig en gåta på en annars så
kompetent husbil. Vill du spara en slant och även få mer
lastvikt kan du köpa bilen med Trumas luftburna värme.
Jag tycker
Ixeo i:s största styrka är trivseln. Det är
ljust ombord, god rymdkänsla, med härlig utsikt genom stora fönster och man rör
sig ledigt genom bilen. Den digra utrustningsnivån gör bilen enkel att leva
med. Att möbeldesignen känns modern och tilltalande gör inte saken sämre. Det
känns riktigt lyxigt ombord.
Hade man lagt lite mer tid på detaljfinishen och låtit värmesystemet värma spillvatentanken hade det varit en fullträff, i mina ögon. För paret som hellre söker sig till värmen än skidbacken saknar min kritik betydelse. Detaljmissarna kommer ordnas av säljande företag och vid medelhavet behöver man inte värma spillvattentanken.
Vi gillar | Vi önskar |
Välutrustad God lastvikt Golv utan nivåskillnader Bred bodelsdörr Inga trånga passager ombord Träfri bodelskonstruktion |
Tystare färd på ojämn väg
Trappa vid förardörren |
Fakta
Modell Bürstner Ixeo i720 Ursprungsland Tyskland Chassi Fiat Camper Motor 2,3MJ2 150 hk Vridmoment 380 Nm Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell) Totalvikt 4 000 kg Max last 805 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 739 x 232 x 296 centimeter Invändig höjd 199 cm Bränsletank 120 liter Vattentank 120 literGråvattentank 90 liter Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhiss förardörr, elspeglar, backkamera, klimatanläggning motor, Alde vattenburen värme, skinnklädsel, kylskåp 145 liter, ugn, köksfläkt, gasolomkopplare, multimediasystem Antal bältade platser 4 Pris från ca: 854 400:- Pris som testad ca: 1 000 890:- Hemsida: www.buerstner.com/se |
Rivaler
LMC i710 Explorer Premium
Testbilens svåraste konkurrent är en koncernbroder.
Snarlik planlösning. Saknar skiljevägg till sovrummet och känns därmed ännu
luftigare. Vattenburen värme inklusive golvvärme. Trumfkortet är marknadens
längsta fuktskadegaranti – 12 år. Pris i nivå med testbilen.
Eura Mobil Integra Line i730 EB
Byggs med teknik hämtad från flygindustrin,
bodelen limmas ihop och blir mycket stabil. Säljs i Sverige endast i
fullutrustat utförande inklusive bland annat solpanel och värmegolv. 10 års
fuktskadegaranti. Pris i nivå med testbilen.
Det är något väldigt bekant över modellen, den känns inte så ny som den faktiskt är.
Sovrummet med sina låga långbäddar skänker
volymkänsla till hela bodelen. En skottvägg mot köket gör att bilen inte är den
öppnaste på marknaden. Skottväggen har en vikbar tredjedel som öppnar upp lite
extra när så önskas. Fördelen med en vägg är att matos inte har fri väg till
sängkläderna.
Sängarna mäter 75 x 198 respektive 75 x 193
cm.
Fönstren är ovanligt stora och placerade för
god utsikt – gillas.
Den främre taksängen kommer ner djupt, stege
tarvas icke. Ett steg i lillsoffan räcker.
Bäddmåtet är 138 x 195 cm. Bra med två
läslampor på samma sida, synd bara att de inte är placerade på en flexibel arm
för snabb justering.
Sittgruppen är riktigt bekväm. Både som umgängesplats och baksäte. Sittdjupet är 50 cm och ger gott lårstöd.
En ljus och välkomnande interiör utan trånga passager och med ett golv utan nivåskillnader.
Bred bodelsdörr betyder mer för trivseln än man kan tro. Hör kan man gå in utan att vrida överkroppen.
Köket är inte stort, här är kompromissen för att få en rymlig sittgrupp. Lådorna är färre än det först verkar. Men det är nog med plats i lådor och skåp för såväl torrvaror som utensilier.
Bakom det grå skåpet döljer sig en dedikerad
hylla för kaffemaskin. Mitt emot köket ett 145 liters kylskåp.
Nog kunde man kostat på sig ett täcklock över
hon! Det är ändå en bil i miljonklassen.
Badrummet längst bak saknar fönster men har taklucka för ljus och vädring. Duschkabinen har hela 195 cm i takhöjd.
I badrummet har även en rymlig garderob sin plats.
Hall saknas, detta är blott en entré. Det
finns utrymme för skor under lillsoffan. Men då måste man ta bort dynorna och
öppna luckan under. En lucka i soffans sockel vore välkommet.
Konvektorn till värmesystemet har en lite
märklig placering. Den skulle gör mer nytta utmed väggen. Som den nu sitter är
det omöjligt att skapa den skorstenseffekt som ett vattenburet system med
konvektorer bygger på..
Sängarna hålls vid behov uppe av gasfjädrar. Utrymmena under är rymliga och nås även via utvändiga luckor.
Bilen har ett grunt dubbelgolv som ger ett par invändiga stuvutrymmen. Dubbelgolvets huvudsakliga syfte är att ge ett varmare golv vintertid.
Papperspliséer insynsskyddar och mörklägger. Den främre kan man lämna halvvägs uppe, då ger den insynsskydd men man får in ljus.
Man har god koll på sin framfart tack vare stora glasytor och bra backspeglar. Utrustningsmässigt saknas ingenting på vare sig komfort- eller säkerhetssidan.
Ett okej gasolutrymme. Gasolomkopplare halverar antalet besök i utrymmet. Bra att luckan öppnar uppåt, då är den helt ur vägen.
Servicepunkter för vattensystemet är samlade bakom en lucka. Här finns även kontakten för att koppla in sig på landström.
Fina proportioner. Överhänget finns där men eftersom bilen saknar garage kommer lasten hamna närmare bakaxeln. Risken att lasta bort de goda vägegenskaperna är obefintlig.
Se alla Bürstner modeller här!
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ