Test – Carthago C-Tourer I 148
Stefan Janeld 2018-06-01
2011 deklarerade Carthago att man skulle ge sig in i mellanklassen med nya modellserien C-Tourer. Men det var då det. Med åren har C-Tourer blivit allt kompetentare och idag är det en fullfjädrad premiumbil.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Första åren byggdes C-Tourer på Fiats
camperchassi. Men relativt snart bytte man till AL-KO chassi. En klar komfortvinst.
När jag kör bilen på slingrande småvägar söder
om Stockholm är det en fröjd att ratta genom kurvorna. Bilen ”rinner” fram på
vägen. Framfarten känns mycket säker, reptilhjärnan varnar aldrig, inte ens i
de snävaste kurvorna.
En bidragande orsak till den trygga körkänslan
är den djupt nerdragna framrutan. Ett signum för Carthago och något många
tillverkare tagit efter. Men ingen har nått den körkänsla som Carthago
erbjuder. Faktiskt är deras helintegrerade bil lika lätt att placera på vägen
som en halvintegrerad. Totalt sett föredrar jag Carthagos helintegrerade
förarmiljö – bättre backspeglar och bättre placering av backkameran.
Det enda som finns att anmärka på är att den
grova A-stolpen tillsammans med de stora busshängda speglarna ger en rejäl död
vinkel när man ska in i rondell eller ut i korsning.
Motorn på 148 hk är kopplad till en sexväxlad
automatlåda. Eller, mer korrekt, en robotväxlad manuell låda. Till denna säsong
har motorn fått mer vrid, och det tycker jag mig märka, särskilt när det går
uppför på motorvägen.
Drivlinan passar bilen mycket väl. Visst
skulle den större motorn också passa bra. Men denna räcker gott, bättre lägga
slantarna på annat. Om du frågar mig.
Det är en välutrustad förarmiljö. Både på komfortsidan och säkerhetssidan. ABS bromsar, antispinn, antisladd, hill descent control, hjälp vid start i backe, elspeglar, elhiss förardörr, klimatanläggning, farthållare, backkamera, välljudande stereo.
Väger lätt
Den första versionen av C-Tourer hade viss stuv
i det tekniska dubbelgolvet. Testbilen idag har ett dubbelgolv som rymmer såväl
teknik som packning. Dels två rymliga utrymmen som nås genom luckor i golvet
och via en utvändig lucka nås resten av dubbelgolvet.
I sittgruppen är det stuv under sofforna. Till
och med en låda dedikerad för skor. I sovrummet tre garderober. Överskåpen är
rymliga och inredda med hyllor så man kan utnyttja volymen.
Garaget är stort. Tyvärr lite svårt att
utnyttja då luckan på ena sidan är liten.
Basutrustad vägen bilen 2 960 kg. Mycket låg
siffra för en helintegrerad husbil i premiumklassen. Faktiskt är bilen
praktiskt användbar med totalvikt 3 500 kg så länge man inte maxutrustar.
Testbilen har en totalvikt på 4 250 kg och en
lastvikt på hela 1 290 kg oräknat extrautrustning. Det är mer än nog. Dock ska
man vara medveten om att ifall man behöver använda hela lastvikten måste man
fördela lasten noggrant. Annars riskerar man att överlasta en axel.
Välplanerat värmesystem
Carthago är erkänt dugliga vinterbilar.
C-Tourer är inget undantag. Allt frostkänsligt huseras i det uppvärmda
dubbelgolvet, inklusive tömningskranar. Uppvärmningen sker med värmesystemet,
så fricamping går bra.
Värmaren i detta fall är en 6kw Truma med elpatron.
Centralt placerad under kylskåpet. En placering som gör det möjligt att sprida
värmen jämnt i hela bilen.
En speciell detalj är att man dragit fram
värmeslang till instrumentpanelen som underifrån värmer instrumentpanelens
ovansida så den agerar radiator.
Bakom möblerna är det luftspalter. Utmed
sängarna löper värmeslang så att varm luft kan stiga utmed väggarna mota
kallras.
Till denna planlösning kan man få Alde
vattenburen värme om så önskas. (Vissa planlösningar av C-Tourer kan man inte
få med Alde.) Men eftersom C-Tourer har hög lastvikt som argument är det
luftburen värme som standard. Det sparar ca 40 kg.
Å andra sidan kommer gasolen räcka lite längre
med vattenburen värme och man kan även få en värmeväxlare som utnyttjar motorns
värme under färd.
Som helhet bedömer jag bilen som fullt ut
vinterduglig. Oavsett om du väljer luftburen eller vattenburen värme.
Jag tycker
C-Tourer av idag är vad Carthago Chic C-Line
var för några år sedan. Med AL-KO chassi, dubbelgolv, exklusiva möbler, ett
välplanerat värmesystem och rejäla installationer.
C-Tourer började sin bana i mellanklassen. Men
nu har den vuxit upp och är en kompetent premiumhusbil.
Men det finns några saker som inte förbättrats sedan testet vi gjorde 2011. Toasitsen är fortfarande lite för hög, duschlösningen är racklig och bordet är i största laget.
I takt med förbättringarna har även prislappen
nått premiumnivå. Ändå känns bilen prisvärd. Inte många bilar i denna prisklass
har en lika stabil bodelskonstruktion. Ingen har lika god körkänsla.
Vi gillar | Vi önskar |
Kvalitetskänslan
Köregenskaperna Drivlinan Bekväm sittgrupp Bra hall Centralt placerad värmare Värmesystemets utformning Hög lastvikt Golv utan nivåskillnader Gasolutrymmet |
Stabilare duschlösning
Lägre toalettstol Mer lättmanövrerat bord med mindre skiva Två stora garagedörrar Ett trappsteg vid förardörren. 42 cm är för högt att ta i ett kliv |
Fakta Modell Carthago C-Tourer I 148 Ursprungsland Tyskland Chassi Fiat + AL-KO Motor 2,3MJ 148 hk Vridmoment 380 Nm Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell) Totalvikt 3 500 / 3 850/ 4 250 kg Max last 540 / 890 / 1 290 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 739 x 227 x 289 centimeter Bränsletank 90 liter Vattentank 120 literGråvattentank 90 liter Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, klimatanläggning motor, Truma Combi 6kw värmare med elpatron, kyl, frys, ugn, gasolspis, backkamera Antal bältade platser 4 Grundpris 1 001 000 kr Pris som testad: 1 128 300 kr Hemsida: www.carthago.com Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge, www.caravanhallen.se |
Rivaler
Det är gott om husbilar med prislapp strax
över miljonen. Att välja endast två rivaler var svårt. Frankia, Pilote, Laika, Dethleffs,
Knaus, Adria, Bürstner, Mobilvetta, Eura Mobil och Kabe har allihop modeller
som ger testbilen en match.
Rapido i66 Distinction
Planlösningen är i princip identisk med
testbilens förutom att badrummet är delat. Kvalitetskänslan är hög och bodelen
mycket stabilt byggd. I Sverige är Alde värme vanligast men man kan få
luftburen också.
Prislappen i nivå med testbilen
Hymer B-Klass Premium Line 678
Delat badrum är en skillnad. En annan är att
här kan du få låga långbäddar om så önskas. Men vanligast är höga eftersom
stort garage uppskattas. Byggkvaliteten är hög och installationerna rejäla.
Prislappen är aningen högre än testbilens
En ganska diskret design. Inte lika uppseendeväckande front som Carthago förärat sina dyrare modeller i Chic serien.
Sängarna är väl tilltagna. Båda är 82 cm
breda, höger säng 190 cm lång och vänster 196 cm. Kan bäddas ihop över tre
fjärdedelar av längden. Huvudändarna är ställbara.
Mina 182 cm sitter raklånga på sängkanten utan
att slå i taket.
Det är gott om överskåp. I hörnen två hyllor som
kan agera nattduksbord.
Den främre sängen kommer ner djupt. Stege behövs inte. Mäter 155 x 194 cm.
Sittgruppen är bekväm som umgängesplats och
fungerar även bra som baksäte. Dynorna är formade för såväl svankstöd som
lårstöd.
Bordet är stort, för stort enligt mig. Det är
trångt att ta sig förbi. Man kan visserligen snurra det ur vägen. Men bara om
ingen sitter i soffan. Med foten trycker man ner en spärr så bordet kan skjutas
fram och bak och i sidled, men det är trögt.
Teven har sin plats bakom lillsoffan.
Inredningen är stabil. Allt man tar i känns gediget. Atmosfären är lyxig. Golvet är utan nivåskillnader.
Hålstucken värmeslang utmed sängarna jagar väck kallras från fönstren. Men det är lätt hänt att täcket blockerar luftflödet. Jag föreslår därför en sarg som sticker upp en cirka decimetern ovanför madrassen.
Köket är inte stort men välplanerat. Diskhons täcklock kan agera extra avställningsyta eller skärbräda. Lådorna är mjukstängande. Mitt emot köket ett så kallat Tec-Tower med kyl, frys och ugn.
Badrummet är inte i klass med resten av bilen.
Toaletten är för hög för att vara bekväm och duschväggarna är rackliga. Det
fungerar men känns inte premium.
Med toalettdörrens hjälp förvandlas passagen
till sovrummet till ett ”dressingroom”.
En riktig hall, komplett med klädhängare och skoförvaring. Dessutom ett stort fönster i dörren.
Tre garderober. Två under sängarna varav den ena kan nås ovanifrån genom att lyfta sängens fotända. Bredvid köket en garderob i fullhöjd.
Insynsskydd till sovrummet.
I dubbelgolvet och under sofforna är det
rymliga stuvutrymmen. I det största utrymmet i golvet hittar vi tömningen till
spillvattentanken och frostvakten till värmaren.
Man kan öppna till utrymmena under sofforna
utan att ta bort dynorna.
Den djupt nerdragna framrutan ger en omedelbar känsla för bilens placering på vägen. Här är Carthago marknadsledande.
Gasolutrymmet är riktigt bra. Ingen tröskel, luckan stör inte flaskorna bredvid varandra
Garaget är rymligt. Tyvärr är det bara en stor lucka. Dubbla tätningslister är bra.
Insynsskydd med pappersjalusi för framrutan och plissegardiner för sidorutorna.
Inte särskilt långt överhäng. Men lasta med omsorg i garaget, annars riskeras de mycket goda vägegenskaperna.
Planskiss
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ