Tester Husbil.se

Test – Chausson 718 XLB Welcome

Stefan Janeld 2018-05-31

Det är lätt att avfärda testbilen som en dussinprodukt. Den ser ut som och kostar som de flesta mellanklassbilar. Men den har två ess i hjulhuset som gör att den lockar en mycket specifik målgrupp.

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

Chausson är en av de mest innovativa tillverkarna av instegs- och mellanklassbilar. På senare år har man spottat ur sig ett antal uppseendeväckande modeller med öppningsbara väggpartier, utomhuskök, dubbla bodelsdörrar, fyra kaptensstolar istället för vanlig sittgrupp, barkök osv. Man är också ensamma om att erbjuda alla sina modeller på valbart Ford eller Fiat chassi.
Allt detta är attraktivt. Men det som lockar mig mest med Chausson är att man har en dieselversion av Trumas Combi panna som standard. Det betyder att gasolen endast ska användas för att laga mat och hålla kallt i kylen. Det blir långt mellan flaskbytena och du behöver aldrig ge dig ut i foppatofflorna i natten för att skifta gasolflaska.

Laståsna
Testbilen står på ett maxichassi med 4 400 kg totalvikt. Ett chassi som i en olastad bil känns väl hårt. Men med last mjuknar och blir komfortabelt. Och last får du ha, väl över ett ton kan du lassa in. Men var? Visst garaget är stort, men var försiktig så du inte lastar för tungt där bak, då riskerar du vägegenskaperna. 
Garderoberna är också placerade baktill, så de ska du ta med i beräkningen när du planerar lastfördelningen.
Det är relativt ont om överskåp. Under lillsoffan finns ett litet stuvutrymme. Under vinkelsoffan har vattentanken sin plats.
Det finns ett utvändigt stuv som sväljer en del.
För två personer räcker stuvutrymmena. Men bilen har fyra sovplatser och fem bältade platser. Ska man bo fyra ombord blir det ont om stuvutrymmen.

Harmonisk drivlina
Importören har valt att ta hem denna modell med 150hk motor och automatlåda. Ett mycket bra val. Drivlinan passar bilen perfekt. Jag saknar aldrig kraft, inte ens för att på ett säkert vis köra om tunga lastbilar i uppförsbackarna på E20.
Lådan är en robotväxlad manuell låda, ingen vanlig automat. Lösningen spar bränsle. Denna typ av låda är känd för att växla lite ryckigt på låga växlar, men i testbilen är det försumbart. Man kan känna att drivlinan ”hämtar andan” lite på låga växlar men det stör absolut inte. Från 3:ans växel och uppåt är växlingarna mycket mjuka.

Jag kör på motorväg, slingrande småvägar och ett parti med riktigt sönderkörd asfalt. Färden är stabil. Om än lite hård, men bilen är som sagt olastad. I sidvind får man parera en aning om man håller lagstadgade 110 km/h, men drar man av till 90 km/h, ”husbilslunk”, är sidvinden inget problem.
Det enda som stör färden är ett gnisslande ljud från taksängen. Jag kan inte riktigt se vad det är som gnisslar, den ligger inte emot någonstans.
På utrustningssidan, såväl komfort som säkerhet, har importören gjort det enkelt för sig – allt ingår! Utom stereo… Men det är förberett, du ska bara berätta vilken modell du vill ha.

Tre säsonger utan problem
Även då det gäller vinterkomforten har importören förenklat för sig. Alla Welcome levereras med vinterpaket.
- Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd inklusive tömningsventilen,
- Bodelens trappsteg är isolerat (bra även för ljudkomforten under färd),
- Utvändigt isolertäcke till framrutan. 
Hur väl isolerad tömningsventilen till spillvattentanken är kan jag inte med säkerhet avgöra, det måste testas vintertid.

Värmaren är placerad under sängen bak. Det innebär en ojämn värmefördelning i bodelen. Varmluften som ska värma de som sitter i sittgruppen har färdats långt och förlorat såväl värme som hastighet. I sovrummet däremot är den varm och blåser med bra fart. Det betyder att sovrummet blir varmare än förarhytten där man sitter och tittar på teve. Omvänt mot hur man önskar ha det.
Fördelen med dieselvärmare är att du med fylld dieseltank och laddning till batterierna kan campa två veckor utan att fundera på om du har bränsle till värmaren. Det är en svårslagen frihetskänsla.

Jag tycker
Jag gillar när man som tillverkare fokuserar på att förenkla vardagen för de som ska använda fordonen man bygger. Man kan aldrig nå ända fram, husbilar är rullande kompromisser. Men man kan ha en tydlig idé som signalerar vilken målgruppen är. I detta fall är målgruppen glasklar: Ett par som vill sova tillsammans lika bekvämt som hemma och använda bilen för resor i Europa utan att planera rutten efter gasoldepåernas placering. Det tror jag många lockas av.

Att man som kund inte behöver kryssa så mycket i tillvalslistan gör inte saken sämre. En lastvikt på dryga 1 200 kg är befriande och tar bort ett av husbilistens vardagsbekymmer.

Det här är en i princip nyckelfärdig husbil med utrustning anpassad för vårt klimat. Vore jag spekulant skulle jag nog avstå taksängen till förmån för mer ljus och volym. 

Vi gillar Vi önskar
Dieselvärmare

Den stora sängen

Hög lastvikt

Välutrustad

7 års fuktskadegaranti

Ramfönster

Golv utan nivåskillnader

Centralt placerad värmare


Fakta

Modell Chausson 718 XLB Welcome

Ursprungsland Frankrike

Chassi Fiat Ducato 40H

Motor 2,3MJ 150 hk

Vridmoment 380 Nm

Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell)

Totalvikt 3 500 / 4 400 kg

Max last 382 / 1 282 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 747 x 230 x 289 centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 120 literGråvattentank 100 liter

Toatank 17 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, farthållare, elhissar, AC motor, backkamera, centrallås inklusive bodel, Truma Combi dieselvärmare, kyl, frys, gasolspis, backsensorer, isolerad uppvärmd spillvattentank, isolertäcke framruta,

Antal bältade platser 5

Grundpris 700 000 kr (130 hk, light chassi 3 500 kg)

Pris som testad: 778 000 kr

Hemsida: www.chausson-camping-cars.fr

Vi lånade bilen av Lindströms Husbilar i Enköping, www.lindstromshusbilar.se

Rivaler
Konceptet med välutrustat från start och anpassat för svenskt klimat är det fler och fler som anammar. De största rivalerna på svenska marknaden är två koncernkollegor. Ingen av dem har dieselvärme eller lika stor säng.

Adria Coral Supreme S 690 SC
I topputförandet Supreme är det vattenburen värme ombord. Planlösningen är lik testbilen men har inte lika bred säng. Kostar cirka 50 000 kronor mer än testbilen. Vill man spara en slant finns de lite enklare versionerna Plus och Axess.

McLouis Mc4-79G
Kanske testbilens svåraste konkurrent. Säljs i ett mycket välutrustat standardutförande där till och med solcell ingår. Planlösningen går hand i hand med testbilens. Men prislappen är nästan 100 000 kronor lättare.


Träfri bodel, 7 års garanti mot fuktinträngning, ramfönster. Chausson Welcome håller god mellanklass.

Sängen är en av bilens två ”USP” – Unique Selling Point. Med bäddmåtten 160 cm bred och 200 cm lång är det, mig veterligen, den största drottningsängen i en mellanklassbil. De enda andra husbilar jag känner till med dessa bäddmått är Liners i mångmiljonklassen.
Liggkomforten är hög. Och det stora fönstret på bilens högra sida är en mycket trevlig detalj som förhöjer trivseln i sovrummet.
Sängen är ställbar i höjd för antingen ett stort garage eller ett enkelt i- och ursteg. Man vevar sängen till önskad höjd medelst handkraft. Fungerar bra och är inte jobbigt alls.

Testbilen har en taksäng. I mitt tycke onödigt då resten av bilen är optimerad för två personer. Jag hade föredragit en extra taklucka och mer volymkänsla.
Men jag vet att många vill ha taksängen i händelse av nattgäster.
Sängen mäter hyggliga 140 x 192 cm, smalnar av i fotändan till 127 cm.

Sittgruppen är ganska liten, särskilt bordet. Fyra kuvert blir trångt. Man sitter och umgås fem i god komfort.
Som baksäte är det god komfort. Sittdjupet är 45 cm och bordsskivan är inte större än att även rundlagda får plats.

Färgskalan känns modern, men inte särskilt ombonad. Det är gott om fönster och takluckor. Bilen badar i ljus denna soliga vårdag.
Det är bra med allmänljus ombord, men sämre med punktbelysning för exempelvis läsning. Två extra USB kontakter för laddning av paddor och lurar finns.

En Truma Combi panna med dieselbrännare värmer bodelen och ger även varmvatten. Detta är bilens ESP nummer två. I alla fall enligt undertecknad som är hjärtligt trött på att jaga gasol. Gasolvärmare finns att få men kostar extra.

Köket är inte särskilt stort men man har trollat fram en hygglig arbetsyta. Tyvärr är arbetshöjden hela 96 cm, kan bli ett problem för kortare personer. Byggnormen anger 90 cm.
Det är gott om förvaring för torrvaror och utensilier. Lådorna är mjukstängande. Den stora lådan under diskhon kan ersättas med en ugn. Mindre förvaring, men möjligheten att få scones till frukost kanske överväger?

Badrummet är delat. Toalettutrymmet ser trångt ut men väl på plats är det okej med utrymme. Fönster höjer trivseln och ordnar med vädring. För att passagen till sängen ska vara framkomlig hålls med fördel jalusidörren öppen.
Likaså bör duschens dörrar hållas öppna. Med stängda duschdörrar är det en hopplöst smal passage till sängen. Duschen känns rymlig.

En rejäl skjutdörr gör sovrummet privat och för all del även badrummet.

När man kliver in genom dörren har man klädhängare som tar hand om ytterkläderna. Men dedikerad skoförvaring lyser med sin frånvaro. Det stora fönstret i dörren uppskattas.
Bilens invändiga trappa är isolerad för vinterkomfort. Isoleringen ökar även ljudkomforten under färd. Normalt är invändiga steg en irriterande källa till vägljud, men inte i denna bil.

Sängen kan lyftas och blottar garaget och ett stuvutrymme. Inte särskilt stort dock ty här under har värmaren sin plats.

En femte bältad sittplats. Ryggstödet känns lågt och sittdynan för lång. Men att det går att färdas fem lagligt är ett plus för många spekulanter.

En välutrustad förarplats med fulltecknat säkerhetskonto och allt utom en stereo på komfortsidan.

Plisségardiner mörklägger och insynsskyddar.

Garaget har flexibel volym eftersom sängen är justerbar i höjd. Cyklarna får plats under färd och kan sedan tas ut så att man får en bekvämare höjd på sängen.
Att man i en övrigt så välutrustad bil valt att inte två lika stora garagedörrar på båda sidor förvånar.

Gasolutrymmet är inte särskilt lyckat. Liten lucka, hög tröskel. Men eftersom bilen har dieselvärmare räcker två gasolflaskor mycket länge, troligen blir det bara ett flaskbyte eller två per säsong. Så för en gångs skull är gasolutrymmets ergonomi inte jätteviktig.

Bakom en lucka hittar vi en samlad servicestation för el och vatten.

Det är ett ganska rejält överhäng. Man får lasta med omsorg för att inte äventyra vägegenskaperna. Räkna med att det du lägger i garaget tynger bakaxeln med minst 25% mer än den faktiska vikten, detta på grund av hävstångseffekten.

Planskiss

Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ

Fler tester

Mest lästa

Tack för din prenumeration!

Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.