Test – Chausson 718 XLB Welcome
Stefan Janeld 2018-05-31
Det är lätt att avfärda testbilen som en dussinprodukt. Den ser ut som och kostar som de flesta mellanklassbilar. Men den har två ess i hjulhuset som gör att den lockar en mycket specifik målgrupp.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Chausson är en av de mest innovativa
tillverkarna av instegs- och mellanklassbilar. På senare år har man spottat ur
sig ett antal uppseendeväckande modeller med öppningsbara väggpartier,
utomhuskök, dubbla bodelsdörrar, fyra kaptensstolar istället för vanlig sittgrupp,
barkök osv. Man är också ensamma om att erbjuda alla sina modeller på valbart
Ford eller Fiat chassi.
Allt detta är attraktivt. Men det som lockar
mig mest med Chausson är att man har en dieselversion av Trumas Combi panna som
standard. Det betyder att gasolen endast ska användas för att laga mat och
hålla kallt i kylen. Det blir långt mellan flaskbytena och du behöver aldrig ge
dig ut i foppatofflorna i natten för att skifta gasolflaska.
Laståsna
Testbilen står på ett maxichassi med 4 400 kg
totalvikt. Ett chassi som i en olastad bil känns väl hårt. Men med last mjuknar
och blir komfortabelt. Och last får du ha, väl över ett ton kan du lassa in.
Men var? Visst garaget är stort, men var försiktig så du inte lastar för tungt
där bak, då riskerar du vägegenskaperna.
Garderoberna är också placerade baktill, så de
ska du ta med i beräkningen när du planerar lastfördelningen.
Det är relativt ont om överskåp. Under
lillsoffan finns ett litet stuvutrymme. Under vinkelsoffan har vattentanken sin
plats.
Det finns ett utvändigt stuv som sväljer en
del.
För två personer räcker stuvutrymmena. Men
bilen har fyra sovplatser och fem bältade platser. Ska man bo fyra ombord blir
det ont om stuvutrymmen.
Harmonisk drivlina
Importören har valt att ta hem denna modell
med 150hk motor och automatlåda. Ett mycket bra val. Drivlinan passar bilen
perfekt. Jag saknar aldrig kraft, inte ens för att på ett säkert vis köra om
tunga lastbilar i uppförsbackarna på E20.
Lådan är en robotväxlad manuell låda, ingen
vanlig automat. Lösningen spar bränsle. Denna typ av låda är känd för att växla
lite ryckigt på låga växlar, men i testbilen är det försumbart. Man kan känna
att drivlinan ”hämtar andan” lite på låga växlar men det stör absolut inte.
Från 3:ans växel och uppåt är växlingarna mycket mjuka.
Jag kör på motorväg, slingrande småvägar och ett
parti med riktigt sönderkörd asfalt. Färden är stabil. Om än lite hård, men
bilen är som sagt olastad. I sidvind får man parera en aning om man håller
lagstadgade 110 km/h, men drar man av till 90 km/h, ”husbilslunk”, är sidvinden
inget problem.
Det enda som stör färden är ett gnisslande
ljud från taksängen. Jag kan inte riktigt se vad det är som gnisslar, den
ligger inte emot någonstans.
På utrustningssidan, såväl komfort som
säkerhet, har importören gjort det enkelt för sig – allt ingår! Utom stereo…
Men det är förberett, du ska bara berätta vilken modell du vill ha.
Tre säsonger utan problem
Även då det gäller vinterkomforten har
importören förenklat för sig. Alla Welcome levereras med vinterpaket.
- Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd
inklusive tömningsventilen,
- Bodelens trappsteg är isolerat (bra även för
ljudkomforten under färd),
- Utvändigt isolertäcke till framrutan.
Hur väl isolerad tömningsventilen till
spillvattentanken är kan jag inte med säkerhet avgöra, det måste testas
vintertid.
Värmaren är placerad under sängen bak. Det
innebär en ojämn värmefördelning i bodelen. Varmluften som ska värma de som
sitter i sittgruppen har färdats långt och förlorat såväl värme som hastighet.
I sovrummet däremot är den varm och blåser med bra fart. Det betyder att
sovrummet blir varmare än förarhytten där man sitter och tittar på teve. Omvänt
mot hur man önskar ha det.
Fördelen med dieselvärmare är att du med fylld
dieseltank och laddning till batterierna kan campa två veckor utan att fundera
på om du har bränsle till värmaren. Det är en svårslagen frihetskänsla.
Jag tycker
Jag gillar när man som tillverkare fokuserar
på att förenkla vardagen för de som ska använda fordonen man bygger. Man kan
aldrig nå ända fram, husbilar är rullande kompromisser. Men man kan ha en
tydlig idé som signalerar vilken målgruppen är. I detta fall är målgruppen glasklar: Ett par
som vill sova tillsammans lika bekvämt som hemma och använda bilen för resor i
Europa utan att planera rutten efter gasoldepåernas placering. Det tror jag
många lockas av.
Att man som kund inte behöver kryssa så mycket i tillvalslistan gör inte saken sämre. En lastvikt på dryga 1 200 kg är befriande och tar bort ett av husbilistens vardagsbekymmer.
Det här är en i princip nyckelfärdig husbil
med utrustning anpassad för vårt klimat. Vore jag spekulant skulle jag nog avstå
taksängen till förmån för mer ljus och volym.
Vi gillar | Vi önskar |
Dieselvärmare
Den stora sängen Hög lastvikt Välutrustad 7 års fuktskadegaranti Ramfönster |
Golv utan nivåskillnader
Centralt placerad värmare |
Fakta
Modell Chausson 718 XLB Welcome Ursprungsland Frankrike Chassi Fiat Ducato 40H Motor 2,3MJ 150 hk Vridmoment 380 Nm Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell) Totalvikt 3 500 / 4 400 kg Max last 382 / 1 282 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 747 x 230 x 289 centimeter Bränsletank 90 liter Vattentank 120 literGråvattentank 100 liter Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, farthållare, elhissar, AC motor, backkamera, centrallås inklusive bodel, Truma Combi dieselvärmare, kyl, frys, gasolspis, backsensorer, isolerad uppvärmd spillvattentank, isolertäcke framruta, Antal bältade platser 5 Grundpris 700 000 kr (130 hk, light chassi 3 500 kg) Pris som testad: 778 000 kr Hemsida: www.chausson-camping-cars.fr Vi lånade bilen av Lindströms Husbilar i Enköping, www.lindstromshusbilar.se |
Rivaler
Konceptet med välutrustat från start och
anpassat för svenskt klimat är det fler och fler som anammar. De största
rivalerna på svenska marknaden är två koncernkollegor. Ingen av dem har
dieselvärme eller lika stor säng.
Adria Coral Supreme S 690 SC
I topputförandet Supreme är det vattenburen
värme ombord. Planlösningen är lik testbilen men har inte lika bred säng.
Kostar cirka 50 000 kronor mer än testbilen. Vill man spara en slant finns de
lite enklare versionerna Plus och Axess.
McLouis Mc4-79G
Kanske testbilens svåraste konkurrent. Säljs i
ett mycket välutrustat standardutförande där till och med solcell ingår.
Planlösningen går hand i hand med testbilens. Men prislappen är nästan 100 000
kronor lättare.
Träfri bodel, 7 års garanti mot fuktinträngning, ramfönster. Chausson Welcome håller god mellanklass.
Sängen är en av bilens två ”USP” – Unique
Selling Point. Med bäddmåtten 160 cm bred och 200 cm lång är det, mig
veterligen, den största drottningsängen i en mellanklassbil. De enda andra
husbilar jag känner till med dessa bäddmått är Liners i mångmiljonklassen.
Liggkomforten är hög. Och det stora fönstret
på bilens högra sida är en mycket trevlig detalj som förhöjer trivseln i
sovrummet.
Sängen är ställbar i höjd för antingen ett
stort garage eller ett enkelt i- och ursteg. Man vevar sängen till önskad höjd
medelst handkraft. Fungerar bra och är inte jobbigt alls.
Testbilen har en taksäng. I mitt tycke onödigt
då resten av bilen är optimerad för två personer. Jag hade föredragit en extra
taklucka och mer volymkänsla.
Men jag vet att många vill ha taksängen i
händelse av nattgäster.
Sängen mäter hyggliga 140 x 192 cm, smalnar av
i fotändan till 127 cm.
Sittgruppen är ganska liten, särskilt bordet.
Fyra kuvert blir trångt. Man sitter och umgås fem i god komfort.
Som baksäte är det god komfort. Sittdjupet är
45 cm och bordsskivan är inte större än att även rundlagda får plats.
Färgskalan känns modern, men inte särskilt
ombonad. Det är gott om fönster och takluckor. Bilen badar i ljus denna soliga
vårdag.
Det är bra med allmänljus ombord, men sämre
med punktbelysning för exempelvis läsning. Två extra USB kontakter för laddning
av paddor och lurar finns.
En Truma Combi panna med dieselbrännare värmer bodelen och ger även varmvatten. Detta är bilens ESP nummer två. I alla fall enligt undertecknad som är hjärtligt trött på att jaga gasol. Gasolvärmare finns att få men kostar extra.
Köket är inte särskilt stort men man har
trollat fram en hygglig arbetsyta. Tyvärr är arbetshöjden hela 96 cm, kan bli
ett problem för kortare personer. Byggnormen anger 90 cm.
Det är gott om förvaring för torrvaror och
utensilier. Lådorna är mjukstängande. Den stora lådan under diskhon kan
ersättas med en ugn. Mindre förvaring, men möjligheten att få scones till
frukost kanske överväger?
Badrummet är delat. Toalettutrymmet ser trångt
ut men väl på plats är det okej med utrymme. Fönster höjer trivseln och ordnar
med vädring. För att passagen till sängen ska vara framkomlig hålls med fördel jalusidörren
öppen.
Likaså bör duschens dörrar hållas öppna. Med
stängda duschdörrar är det en hopplöst smal passage till sängen. Duschen känns
rymlig.
En rejäl skjutdörr gör sovrummet privat och för all del även badrummet.
När man kliver in genom dörren har man
klädhängare som tar hand om ytterkläderna. Men dedikerad skoförvaring lyser med
sin frånvaro. Det stora fönstret i dörren uppskattas.
Bilens invändiga trappa är isolerad för
vinterkomfort. Isoleringen ökar även ljudkomforten under färd. Normalt är
invändiga steg en irriterande källa till vägljud, men inte i denna bil.
Sängen kan lyftas och blottar garaget och ett stuvutrymme. Inte särskilt stort dock ty här under har värmaren sin plats.
En femte bältad sittplats. Ryggstödet känns lågt och sittdynan för lång. Men att det går att färdas fem lagligt är ett plus för många spekulanter.
En välutrustad förarplats med fulltecknat säkerhetskonto och allt utom en stereo på komfortsidan.
Plisségardiner mörklägger och insynsskyddar.
Garaget har flexibel volym eftersom sängen är
justerbar i höjd. Cyklarna får plats under färd och kan sedan tas ut så att man
får en bekvämare höjd på sängen.
Att man i en övrigt så välutrustad bil valt
att inte två lika stora garagedörrar på båda sidor förvånar.
Gasolutrymmet är inte särskilt lyckat. Liten lucka, hög tröskel. Men eftersom bilen har dieselvärmare räcker två gasolflaskor mycket länge, troligen blir det bara ett flaskbyte eller två per säsong. Så för en gångs skull är gasolutrymmets ergonomi inte jätteviktig.
Bakom en lucka hittar vi en samlad servicestation för el och vatten.
Det är ett ganska rejält överhäng. Man får lasta med omsorg för att inte äventyra vägegenskaperna. Räkna med att det du lägger i garaget tynger bakaxeln med minst 25% mer än den faktiska vikten, detta på grund av hävstångseffekten.
Planskiss
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ