Test – Dethleffs Trend i7057 EB
Stefan Janeld 2017-07-20Det händer ibland att man går in i en husbil och bara trivs. Orsakerna kan vara flera och ibland inte helt enkla att förklara då det är känslor inblandat. I den helintegrerade bil jag testar denna gång är orsaken uppenbar. Och vetenskapligt förankrad!
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Det är nämligen så att det finns vetenskap som förtäljer hur vi vill ha vår omgivning för att den ska vara komfortabel att vistas i, det handlar om mått på sängar, kök, passager. Och i denna relativt billiga helintegrerade husbil uppfylls alla dessa mått. Utom ett!
Det är riktigt skitväder. Jag hämtar bilen hos den lokala Dethleffs-handlaren. Himlen är blygrå. Asfalten blöt. Kvicksilvret visar tre ynka plusgrader. Ratten är kall. Växellådan vill inte riktigt vakna när jag rullar iväg.
En premiumbil?
Jag får omedelbart en god känsla för bilens placering på vägen. Jag har full koll på framfarten därför att vindrutan är nerdragen i underkant och de stabila backspeglarna hjälper mig att hålla uppsikt.
Den första sträckan löper på en ringlande väg genom skogen. Jag sitter lugnt och styr in i kurvorna. Jag håller lagstadgade 70 knyck utan dramatik.
Jag har kört sträckan under många tester. Ofta jag får jag dra ner på tempot efter att reptilhjärnan börjat larma. Icke så denna gång. Ett mycket gott betyg till bilens väguppträdande. Och ett bevis för att olika husbilar på samma chassi beter sig olika. Det handlar om viktfördelning, hjulbas och stabiliteten i byggnationen.
Att jag sitter i bekväma stolar från Aguti gör inte saken sämre. Normalt i prisklassen är att man får nöja sig med Fiat original.
Jag har tillgång till en klimatanläggning istället för en enklare AC. Farthållare finns, liksom elhiss, men stereo saknas (den är inte monterad men det är förberett för en enkel DIN).
Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinnsystem, hjälp med start i backe och en funktion som låter bilen krypköra i nedförsbacke fyller säkerhetskontot.
Motorn är Fiats 2,3 liters motor på 150 hästar parad med Fiats automatlåda. En drivlina som passar bilen perfekt. Jag saknar aldrig kraft och växlarna går i smidigt in utan den känsla av att bilen hämtar andan som annars är vanligt med robotiserade växellådor.
Motorljudet är närvarande, men inte störande, vindbrus märkte jag inget av, men så var det också en helt vindstilla dag. Vägljudet är väl dämpat. Bodelen tiger helt still.
Det känns faktiskt som jag kör en betydligt dyrare husbil, en premiumbil och inte en mellanklassare.
Kräver förhöjd totalvikt
600 kilo i lastvikt är inte illa. Men för att få det måste bilen, likt testexemplaret, registreras med 3 850 kilo totalvikt. Med 3,5 tons totalvikt är lastvikten blott 250 kilo, det är inte nog! Särskilt om man köper bilen med extrautrustning vars tyngd käkar av lastvikten.
Stuvutrymmena är inte bilens starka sida. Inte för att det är ont om dem. Men de är inte särskilt praktiskt utformade. Under sängarnas fotändar häckar två garderober. Men eftersom man inte kan lyfta sängarna måste man ner på knä för att komma åt.
Överskåpen är rymliga och hyllförsedda för att nyttja volymen effektivt. Men skåpen är få och ersätts av hyllor längs sidorna i sovrummet, en billigare lösning men inte lika praktisk.
Garaget är rymligt. Här kan man stuva in cyklar och allt annat skrymmande. Tyvärr är det också hit man förpassat gasolutrymmet. När flaskor ska skiftas måste man plocka ur en del packning. Det är också en ergonomisk mardröm att hantera de tunga gasolflaskorna.
Tre säsonger utan bekymmer
Trend är Dethleffs instegsserie, det betyder att den inte har en helt träfri bodelskonstruktion. Men de mest utsatta delarna, som golvet, är träfritt och isoleringen i väggar och tak har slutna celler för att inte ta upp fukt. Sex års fuktskadegaranti vittnar om att Dethleffs litar på sitt bygge.
Truma luftburen värme är standard. Vi testade en halvintegrerad version av testbilen med luftburen värme för ett drygt år sedan och kunde konstatera att värmarens placering längst bak ger gott om värme i sovrummet, men föga i sittgruppen. Tvärtom som man vill ha det.
Med ett vattenburet system blir värmen jämnt fördelad i hela bilen oavsett värmarens placering. Dethleffs har dessutom bemödat sig att dra värmesystemet ända fram till instrumentpanelen och dessutom lagt in Aldes värmematta för golvet i förarhytten. En värmeväxlare tar till vara på motorvärmen under färd och sprider den i bodelen.
Luftspalter runt möblerna och i överskåpen ger den varma luftströmmen fritt fram.
De upphöjda sektionerna av golvet – sovrum och sittgrupp – har konvektorer i golvet som värmer fossingarna. Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd och har tömningskranen innanför isoleringen för att hindra frysning.
Ska man anmärka på något är det att sidorutorna i förarhytten saknar dubbelglas.
Som helhet bedömer jag bilen som en mycket kompetent tresäsongersbil som utan vidare gör tjänst under ett sportlov vid skidbacken. Men packar du tungt i garaget blir det svårt med framkomligheten när underlaget är halt.
Jag tycker
Jämför man med den halvintegrerade Trend kan denna helintegrerade version tyckas dyr. Men sett till utrustning och kompetens står den sig väl i konkurrensen med andra helintegrerade husbilar i det lägre prissegmentet.
Inredningen kanske inte är den flådigaste. Det finns bilar med mer väldesignade möbler i samma prisklass och lägre. Men det är en av de bekvämaste bodelarna, helt enkelt för att allt håller måtten! Bilen är tyst och stabil på vägen, välutrustad och åtnjuter sex års fuktskadegaranti.
Det enda som inte håller måttet – vilket jag varslade för i ingressen – är förardörren. Den öppnar klent och steget är högt. Man kunde lika gärna slopat den helt.
Bilen kommer säkerligen mestadels lockar par, men även en barnfamilj har i Trend i7057 EB en fin semesterbil.
Vi gillar | Vi önskar |
Drivlinan – kostar extra men väl spenderade slantar
Bäddmåtten – ingen säng under 195 centimeter! Sittgruppen – bekväm, rymlig Värmesystemet Bred bodelsdörr 6 års fuktskadegaranti |
Ramfönster – bilen är ju så bra
i allt övrigt
Trappa till förardörren Dubbla lås på bodelsdörren Mer lättarbetat gasolutrymme Tryckvattenpump istället för den simpla dränkbara |
Tidigare testade Dethleffs
Nybilstester
Eighty II, nr 2-2012
Esprit i7910 , nr 4-2009
Globe 4T 6801-4 MasterClass 2, nr 10-2013
Globeline T7043, nr 3-2008
Globetrotter XLi 7850 Premium, nr 2-2015
Magic Edition White 1DBM, nr 4-2014
Magic White T1 EB, nr 8-2010
Trend T7057 EB, nr 6-2015
Omvärderingar av begagnade Dethleffs
A5830 från -98, nr 9-2012
Advantage A7871 från -07, nr 4-2013
Advantage i5842 från -06, nr 10-2012
Globetrotter A531 från -92, nr 5-2009
Fakta
Modell Dethleffs Trend i7057 EB Ursprungsland Tyskland Chassi Fiat camper Motor 2,3MJ 150hk Vridmoment 380 Nm Växellåda Automat (robotiserad manuell) Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg /4 250 kg Max last 251kg / 601 kg / ca 900 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 739 x 233 x 294 centimeter Bränsletank 90 liter
Vattentank 125 liter Toatank 17 liter Utrustning: ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhiss förardörr, klimatanläggning motor, Alde vattenburen värme med värmeväxlare och värmematta till förarhytten, kyl med separat frys, spis med tre gasolbrännare, golvvärme, myggnätsdörr, markis Antal bältade platser 4 Grundpris: 769 000 kr Pris som testad: 850 300 kr Hemsida: www.dethleffs.se Vi lånade bilen av Caravanhallen i Haninge, www.caravanhallen.se |
Rivaler
Det är populärt med prispressade helintegrerade husbilar. Fabrikat som McLouis, Eura Mobil, Chausson, Bürstner, LMC, Pilote och Rapido slåss om kakan. Dock är det inte alla som kan stoltsera med vattenburen värme. Då brukar prislappen ligga närmare miljonen. Men de två rivaler vi valt har båda den attraktiva värmekällan.
Pilote G740 GJ
Troligen tuffaste konkurrenten. Samma planlösning. Fördel för att man kan lyfta bäddarna och enkelt komma åt garderoberna. Tekniskt dubbelgolv som frigör stuv invändigt och ger varmt golv i hela bilen. Möblemanget ser mer påkostat ut. Men inte lika generösa bäddmått.
Prislappen är i samma nivå.
Rapido 8066 DF
En lite exklusivare bil med ca 70 000 kronor tyngre prislapp. Pengarna ger ett AL-KO chassi, lyxigare möblemang, ett dubbelgolv med åtkomst utifrån och en helt träfri bodelskonstruktion.
Bilder
Endast den sparsamma dekaleringen och de utanpåliggande rutorna vittnar om att det är en helintegrerad instegsbil.
Sovrummet har marknadens längsta sängar. Höger mäter 211 centimeter och vänster 201 centimeter. Båda är 80 centimeter breda och vill man kan man bädda dubbelsäng och njuta av ett 210 centimeter brett säng-hav.
Med mina 182 centimeter kan jag sitta på sängkanten utan att slå i huvudet. Men mycket längre än så bör man inte vara om huvudet ska gå fritt.
Utmed sidoväggarna löper öppna hyllor. Det hade räckt med en kort hylla och sedan fyllt på med fler överskåp.
Taksängen fram är ingen nödbädd, den mäter bekväma 150 x 195 centimeter. Kom den ner något djupare fick man ett bekvämare i–och ursteg via lillsoffan.
Sittgruppen är kort och gott bekväm. Ryggstöden passar min rygg utmärkt. Sittdjupet är hela 50 centimeter. Bra lårstöd. Ett bra baksäte för långfärd.
Framstolarna från Aguti är förstklassiga tevefåtöljer. Man sitter ledigt fem och umgås en kväll. Men bordet rymmer bara fyra kuvert.
Känslan ombord är mer funktion än flärd. Möblerna är väl hopsatta, inget gnek eller rassel under färd. Man rör sig obehindrat trots de rejäla nivåskillnaderna in till sovrum och dinett. Snubbelrisken är liten ty stegen är ”ärliga”, man missar dem inte.
Den smalaste passagen ombord är 50 centimeter, det är precis vad som föreskrivs för att man inte ska uppleva den som trång.
Köket är inte stort men funktionellt. Liten diskho ger bra arbetsyta.
Man skönjer en viss spariver. Ett stort skåp med hylla istället för mer praktiska lådor eller varför inte behålla skåpet och montera en utdragbar trådkorg?
Köket är exakt 90 centimeter högt. Precis som Boverket föreskriver!
Badrummet är delat. Med toadörren kan man skärma av från främre halvan av bilen. Men in mot sovrummet gör en kort gardin knappast utrymmet privat.
Duschens väggar känns inte hundra, de slöt inte helt tätt på testbilen.
Hallen är blott en bekväm ingång tack vare bred dörr. Det finns plats för skor i lillsoffan. Men ytterkläder får ta annan plats till. Plus för det stora fönstret. Minus för att det bara är en låspunkt.
Garderoberna är svåra att komma åt, man måste ner på knä. Kunde man lyfta sängarna vore mycket vunnet.
Runt sängarna löper konvektorer och en sarg som säkerställer att varmluften kan stiga utmed väggarna. Jag är kanske petig, men sargen skulle kunna vara fem centimeter högre. Då skulle risken att täcket blockerar luftströmmen minska betydligt.
I dubbelgolvet i sovrummet och vid sittgruppen finns små stuvutrymmen.
Kopplingen till den vattenburna värmemattan i förarhytten är väldigt exponerad. Känns som man vill montera en skyddsplåt.
Bakom ratten är det en husbil i premiumklassen. Man sitter perfekt i stolar från Aguti. Överblicken är förstklassig, färden stabil och ljudnivån låg.
Garaget öppnar stort från båda sidor. Uppvärmt och upplyst. Men ganska naket.
Gasolutrymmet har sin plats inne i garaget. Svårjobbat.
Insynsskydd/mörkläggning i plissé.
Bilen är väldigt välbalanserad från fabrik. Det gäller att man inte lastar bort den goda egenskapen genom att fylla garaget med tunga prylar.
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ