Test - Easy Camper EC 6 GF-2,1
Husbil.se 2020-04-07
Marknaden för inredda skåpbilar växer i raketfart i hela Europa, inklusive Sverige. De uppskattas för sin vardagsnytta, att de är lättkörda och kan parkeras överallt. Detsamma gäller för testekipaget. Men utöver plåtisens fördelar kan man lägga till utmärkta vinteregenskaper, fyrhjulsdrift, skarvfri konstruktion som aldrig kommer läcka och definitivt inte rosta. Man kan dessutom lämna bostaden på campingen om man vill.
Efter att i 500 mil njutit av motorvägar, leriga småvägar, stormar, regn och hissnande vyer är det svårt att förstå varför campers inte är populärare än de är.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Christer Johansson
Campern är i monocoque-utförande, som betyder att den är gjuten i ett stycke, som ett båtskrov. Materialet är glasfiber. Utan skarvar är det ingen risk för fuktskador. Man kan även få en mer rund och tilltalande design. Bygget känns stabilt och alla installationer håller mycket hög kvalitet.
Värmesystem med två alternativ
Värmesystemet i campern är utomordentligt bra,
drivs med antingen diesel eller elpatron. Systemet är vattenburet och som gjort
för nordiskt vinterklimat. Golvvärmen är ypperligt behaglig, tillsammans med
två radiatorer i anslutning till det övre etaget under sittgruppen. Luftspalter
bakom möblerna gör att värmen stiger utmed väggarna och förhindrar kallras.
På toaletten sitter det en rostfri, vertikal värmeslinga, fungerande som både radiator och torkställning för handdukar och våta kläder.
Ett tryggt och mycket komfortabelt värmesystem och som ger en behaglig värme.
Dieselvärme ger frihetskänsla
Dieselvärmare är guld värd vid fricamping
under den kalla årstiden. Eller när man bara vill värma sig efter att ha varit
ute. Jag använde växelvis både diesel och el, då jag emellanåt hade begränsad
tillgång till el under mina nattkvarter.
Men… Jag anser att värmen genom elpatron är att föredra framför diesel. Det ger en jämnare värme och temperatur i campern, utan ovälkomna värmetoppar och temperaturfall, vilka emellanåt kunde bli ganska påtagliga med dieselvärmen igång. Camperns begränsade volym påverkar sannolikt intervallerna på hur termostaten upplever temperaturen och reagerar inför start och avstängning.
Elpatronen är dessutom tyst, då det bara är cirkulationspumpens svaga susande som hörs och talar om att varmvattnet cirkulerar. Dieselvärmaren för en del oväsen. Dessutom kunde jag förnimma en karaktäristisk diesellukt vid uppstarten, framför allt om man öppnade garderobsdörren där varmvattenberedaren är placerad.
Nu ska tilläggas att värmesystemet i testekipaget är tillval. Som standard sitter ett gasoldrivet vattenburet system från Alde. En tystare och billigare lösning. Men då har man två bränslen ombord.
Fönster ger ljus
Takfönster plus fyra konventionella, fem med
bakdörrens höga fönster, ger bra ljusinsläpp och en tillräckligt ljus miljö.
Alla fönster, bortsett från dörrens går att öppna och har både myggnät och
rullgardin, medan bakdörren är försedd med en plisserad mörkläggningsgardin.
Svart klädsel på väggar och i tak ger onekligen ett elegant intryck ombord, och bildar en snygg kontrast till den vita galonklädseln på sofforna. Men det stjäl ofrånkomligen en hel del ljus, vilket gör att boendet ibland kan upplevas lite trångt. En ljus klädsel är att föredra och skulle bidra till större känsla av rymd ombord.
Tycker man ljuset inte räcker till, finns det 10 ljuspunkter i bodelen, varav fyra läslampor med flexibel arm och två försedda med USB-uttag, samt ytterligare två ordentliga ljusramper på toaletten och en extern lampa vid ingången.
Två ventiler i taket, en över sovutrymmen den andra på toaletten.
Elsystemet
Camperns elsystem arbetar med 12 V, som får
sin ström från ett litiumbatteri på 200 Ah. Ett mycket kraftfullt batteri som
räckte mer än väl mellan laddningarna, i höstruskets emellanåt sparsamma
temperaturer då värme dagligen var påkallat. Batteriet underhållsladdas vid
körning och laddas snabbt genom extern el via en 15 Amp laddare. Det finns två
220 V uttag ombord, ett över vasken medan det andra sitter under sittgruppens
främre del.
Stuvutrymmen
Jag räknar till inte färre än sju separata
överskåp, varav sex med luckor och mitthylla. Köksdelen har tre utdragbara
lådor under vasken samt ett skåp under spishällen för stekfat och kastruller.
Under kylskåpet finns ytterligare ett förvaringsutrymme bakom lucka och med
hylla i mitten. Över kylskåpet en praktisk avlastningshylla för småprylar.
Bredvid ingången till höger finns ett högt utrymme där varmvattenberedaren är
placerad, vilket också fungerar som garderob. Bra utrymme där man även kan
torka våta kläder i värmen från beredaren.
Sedan får man inte glömma att det finns ordentligt med utrymme i en pickup med dubbelhytt. Själv använde jag baksätet som utrymme för diverse ekipage och kläder, och frigjorde därmed värdefullt utrymme inne i campern.
Förstklassig åkkomfort
Stolarna är elektriskt ställbara på
millimetern och är mycket bekväma. Åtta-tio timmar bakom ratten märktes aldrig
av. Sittdynan kan förlängas för att ge även långa ben bekvämt lårstöd.
Man sitter dessutom precis lagom högt, för att bara böja på knäna och enkelt glida in bakom ratten. Lika lätt och smidigt tar man sig ut i stående ställning.
Väghållning av hög klass
Ekipaget går som på räls. Kompletterande
luftfjädring baktill bidrar till detta, precis som fyrhjulsdriften tillsammans
med 18” däcken. En del av de goda vägegenskaperna ska också tillskrivas
camperns aerodynamiska utformning. En fördel som ger sig tillkänna särskilt i
motvind, i jämförelse med traditionellt byggda campers med ofta kvadratiska
former.
Luftfjädringen bak ger campern en mjuk gång,
och eliminerar nästan helt det stötiga och hoppiga uppträdandet hos vissa camperekipage.
Dock är det relativt höga ekipaget (3,20 cm.)
känsligt för kraftigare sidvind. Man måste vara ganska vaksam och hela tiden
passa ekipaget, för att justera, korrigera och parera då den tidvis kan kränga
till ordentligt med tendenser till att ”sticka”. Bästa motmedlet är förstås att
sänka hastigheten för att reducera vindens störningar.
Off road
Hög markfrigång tillsammans med 4x4 gör att
man tar sig fram både här och där. Ett kompetent
off road ekipage för
nyfikna globetrotters som vill ha ett mobilt boende som inte backar för udda
terräng. Eller isig vinterväg för den delen.
Åkte vid ett tillfälle runt på lokalvägarna bland vinfälten i nordöstra Ungern, leriga och sliriga efter allt regnande, och fotograferade. Detta är absolut inga utflykter man gör med en vanlig husbil. Men jag hade inga som helst problem.
VW Amarok
Detta är en pickup som heter duga. Den
råstarka V6:an på 258 dieselhästar uppträder med full övertygelse och låter
aldrig ansträngd eller ovillig. Accelerationen är milt sagt respektingivande. En
värdefull tillgång på bland annat de polska motorvägarna då 1 000-tals (!)
långtradare skulle köras om, och backspeglarna snabbt fylls av närgångna
Mercedes-stjärnor, Audi-ringar samt ett och annat Porsche-emblem!
Har färdats en hel del på bergsvägar, med allt vad detta innebär av stigningar, serpentinvägar, smala passager och utförslut. Den 8-växlade automatlådan imponerar med praktiskt taget omärkbara växlingar.
Ljudkomforten är mycket tillfredställande, bra isolering gör att den kraftfulla motorn praktiskt taget inte hörs vid marschfart. Vid kraftigare pådrag väcks motorn till liv, precis som det skall vara!
Då producerar de breda däcken väsentligt mer ljud mot asfalten, särskilt i blött väglag.
På motorväg innebär 120 km/tim inga märkvärdigheter. Fast i dessa hastigheter börjar V6:an bli lite törstig, och konsumerar gärna runt 1,2 liter/mil. Bäst körekonomi uppvisade en hastighet kring 90 km/tim, då förbrukningen landade på litern. Snittkonsumtionen på testresans mycket varierande körning hamnade någonstans kring 1,1 liter diesel/mil.
Tyvärr skall Amarok tas ur produktion under
2020. För dig som tänker slå till på ett camperekipage kan det vara värt att
slå till på en innan de tar slut.
Bra alternativ till plåtis
Om man är jägare, fiskare, campare, mobil globetrotter, hemmahörande i anläggnings- eller monteringsbranschen och måste åka land och rike runt, fotograf eller skribent…friluftsmänniska eller på rörlig fot i största allmänhet - och funderar på att skaffa mobilt boende och redan har en pickup, vill åka småskaligt men ändå bekvämt finns det betydligt sämre alternativ än en Easy Campers EC 6 GF-2,1. Man klarar sig med en bil i familjen – då en pickup med dubbelhytt fungerar både som familjebil samt drivlina för det mobila ekipaget då det hängs på. Därmed har man bara ett fordon att underhålla, och förhålla sig till: skatt, försäkring, besiktning, service, reparationer, värdeminskning… Ställ av campern hemma på tomten då den inte behövs, och du har en utmärkt gäststuga när barnen eller släkten kommer på besök. Till vardags kan man åka omkring i sin pickup som i vilken personbil som helst. När man vill uppdatera drivlinan och tillgodogöra sig ökad säkerhet byter man pickupen, medan man behåller sin inbodda bodel. För en liten familj på två-tre personer är en camper ett realistiskt val. Den testade campern är producerad, utrustad och anpassad för att kunna användas året runt. All teknik, inklusive tankar för färskvatten och gråvatten, finns på plats i campern vilket betyder att allt är frostskyddat och gör vintercamping till en naturlig del av friluftslivet. Sammantaget gör allt detta campern till ett prisvärt alternativ till de plåtisar som just nu är i ropet.
Med en total längd om 5,75 meter är bilen smidigare än en inredd skåpbil. Man kör den utan problem genom små byar och i trånga stadskärnor. |
FAKTA
Modell: Easy Campers EC 6 GF-2,1 Ursprungsland: S-Karosser, Dorotea, Sverige Chassi: VW Amarok pickup Motor: 258 hk Växellåda: Automat Tjänstevikt pickup: 2 315 kg Maxlast pickup: 765 kg Vikt camper: 680 kg Totalvikt pickup + camper: 3 080kg Lastvikt: Genom att plocka bort bakluckan på campern (23 kg) samt reservdäcket (30 kg) ökar man lastvikten med 53 kg till 818 kg. Därmed får man förutom camperns 680 kg), lasta ytterligare 138 kg. Camper L x B x H: 423 cm x 210 cm x 212 cm Ekipagets totala längd: ca. 575 cm Bäddmått alkov: 198 cm x 200 cm Antal sängplatser alkov: 2 - 3 Bäddmått sittgrupp: 970 cm x 1900 cm Antal sängplatser sittgrupp: 1 Bränsletank pickup: 80 liter Vattentank: 65 liter Gråvattentank: Avloppssäck Toatank: 17 liter Den testade camperns utrustning: Dieselspis (tillval gasolspis standard), varmvattenberedare, 90 lit. kyl med frysfack, öppningsbart takfönster, MPC dieseldrivet vattenburet värmesystem med golvvärme (tillval, Alde vattenburen värme är standard), elpatron, litiumbatteri 200 Ah, kassettoa, dusch, solcell, uppfällbar trappa, anslutningskabel för el, tvättfat toalett, förberedd för radio inkl. högtalare och antenn Pris camper i standardutförande: 475 000 SEK |
Vi gillar | Vi önskar |
hela camperkonceptet
VW Amarok som plattform till campern underhållsfri monocoque konstruktion utan skarvar designen kvaliteskänslan många, ljuskällor - sammanlagt 12 stycken det stora kylskåpet de många överskåpen utmärkt sovkomfort förarmiljön |
vridbar toalettstol
dörrstopp till toadörren i fullt öppet läge en liten uppfällbar avlastningshylla i köksavdelningen, antingen på väggen till garderoben eller på gaveln till köksmodulen |
Efter en 5 000 km lång krävande field test, med inslag av såväl stormvindar i Litauen, stadskörning bland trånga gränder i Slovakien och Rumänien, sliriga och leriga vägar bland vinfälten i Tokaj i Ungern samt flera timmars sträckkörning på snabba motorvägar i Polen – har vi svaret: Den ultimata expeditions-combon, som blir ett svårslaget koncept, med bekvämt och oberoende boende, ypperliga köregenskaper och hög personbilskomfort!
En ombonad och trevligt alkov. Takhöjden är nog för att man inte ska känna klaustrofobi. Det är gott om plats. Bäddmåttet är 200 x 198 cm. Lite smalare längst in då campern smalnar av i framkant. Madrasserna är bekvämt fasta.
Med mina 186 cm fick jag ligga lite på ”skrådden” för att kunna sträcka ut mig, då jag inte ville ligga i mitten över glipan mellan de båda madrasserna.
Interiören av campern sett från insteget vid bakdörren. Längst fram det rymliga sovutrymmet. Soffgruppen nedanför kan med hjälp av en skiva förvandlas till ytterligare en säng.
Interiören av campern sett från sovutrymmet. Köksavdelningen till vänster, toan ner till höger och framför (bakom spegeln) döljer sig kylskåpet. Ovanför kylskåpet finns en praktisk hylla för småprylar. Lika praktisk är avställningshyllan framför kylskåpets nederkant, när man öppnat dörren och behöver plocka ut grejor för att komma åt den man vill ha.
Sittgruppen rymmer tre personer. Bordet är snurrbart och används även då man bäddar ner dinetten. Under varje längsgående soffa sitter de båda radiatorerna.
Spisen är en keramisk häll från Webasto. Under denna ett dieselaggregat som hettar upp hällen, från lite mindre värme längst in mot väggen, till successiv maxeffekt längst ut. Fungerar utmärkt bara man har aldrig så lite tålamod. För visst tar det lite längre tid att värma kaffevattet eller koka frukostäggen än med både el och gas.
Men… oberoendet från andra energimedium är definitivt värt några minuter extra. Och diesel finns ju i tanken!
Jag uppskattade väldigt mycket ”camperns hjärta”, i egenskap av ett ordentligt kompressorkylskåp på 90 liter från Dometic. Utmärkt för en mat- och dryckesglad resenär, som vill ha ett bra förråd av kyld mat och dryck att välja mellan.
Toaletten är inte överdrivet stor, vilket rimligtvis heller inte kan begäras med tanke på camperns begränsade utrymme. En svängbar toalettöverdel skulle avsevärt underlätta besöken, genom att en resenär med långa ben (som jag själv…) också skulle kunna stänga dörren om sig. Dusch finns också. Den som vill kan duscha utomhus via det externa uttaget.
Varmvatenberedaren och expansionkärlet till värmesystemet har sin plats i garderoben. Det gör garderoben till ett utmärkt torkskåp
Gott om överskåp. Med hyllor för effektivare nyttjande av volymen. Ett skåp är utan lucka, ett bra nattduksbord då man når det från sängen. Öppna skåp är underskattade i husbilsvärlden.
Elektronikcentralen som visar batteriets laddning och status, mängd färskvatten. På den svarta plattan sitter startreglage för värmen: diesel resp. elpatron. Med vredet till höger ställer man in termostaten.
Under den tvärsgående soffan hittar man elcentralen, ett 200 Ah litiumbatteri samt färskvattentanken.
Längt bak, bakom en lucka vid insteget hittar vi värmaren, cirkulationspumpen, och VVS systemet. Utanför bild till höger, sitter en 15 Amp batteriladdare.
Ett uppseendeväckande ekipage. Byggt av S-Karosser i Dorotea.
Lackerad i rött tillsammans med en röd VW Amarok pickup 4x4, blir ekipagets självklara smeknamn Der Rote Baron (Den Röde Baronen).
Solcellerna på taket matar el till det kraftiga litiumbatteriet. Campern är byggd för långvarig fricamping.