Test – Etrusco T 7400 SB
Husbil.se 2019-08-28Ett nytt instegsfabrikat har rullat in på
svensk mark. Eller nytt och nytt. Faktiskt finns bilarna under andra namn redan
här sedan ett drygt decennium. Vi känner dem som Sunlight och Carado. Europas
populäraste instegsbilar som med åren tjänat ihop till ett mycket gott renommé
– välbyggda, tysta, problemfria. (Under en tid såldes bilarna även som Solifer
Action)
Men då Sunlight och Carado byggs i Tyskland
byggs Etrusco i samma fabrik som Laika,
strax söder om Florens i Italien.
Min undran inför detta test är kort och gott
om bilen upplevs lika välbyggd och tyst på vägen som sina tyska tvillingar.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Sagan om Etrusco började med att Hymer Gruppen för ungefär två decennier sedan ville bygga en ny Laika fabrik. Man köpte mark
och satte spadarna i backen. När man grävt lite hittade man rester av en
Etruskisk villa. (Nu vet ni varför man valde namnet.)
I Italien tar man sina fornlämningar på allvar
och fyndet rapporterades. Nu blev det byggstopp i väntan på att man kunde göra
en korrekt arkeologisk utgrävning.
Det tog sju år innan man kunde återuppta
bygget. 2016 invigdes fabriken.
Planen var att bygga 4 500 husbilar
årligen. Med tanke på att Laika bygger drygt 1 000 husbilar per år var det
logiskt att Hymer Gruppen förlade produktion av andra fabrikat till fabriken.
Ett av dessa blev nystartade Etrusco. Tanken
var att man skulle sälja Sunlight och Carado i norra Europa medan Etrusco
skulle säljas i södra Europa och Belgien. Man hade slagit i produktionstaket i
sin tyska fabrik så enda chansen att möta den stigande efterfrågan på
instegsbilar var att bygga dem i en annan fabrik.
Men trots detta kunde man inte förse marknaden
i norra Europa med tillräckligt många Sunlight och Carado. Därför ser vi nu
Etrusco på svensk mark.
Ingen enäggstvilling
Det första jag noterar när jag synar bilen är
att den är lite mer påkostad än sina syskon. Ramfönster är ovanligt i detta
marknadssegment. Likaså är skinnklädda framstolar med broderad logotyp. Färgskalan
ombord går i jordtoner, känns modernt.
Tyst färd
På de ringlande vägarna i skogarna i
Östhammars kommun ligger gruset tjockt utmed vägens sidor. Jag ser till att
hålla höger hjulpar i gruset så mycket jag kan. Vill höra hur mycket ljud som
letar sig in i bilen. Det visar sig inte vara mycket alls. Bilen saknar
invändig trappa vid bodelsdörren och det gör stor skillnad. Det smattrar lite i
hjulhusen, men det är allt.
Även inredningen tiger still trots att vägen
utmanar bilens styvhet.
Motorn är den tidigare så vanliga 130 hk
versionen av Fiats 2,3 liters motor kopplad till deras automatlåda. Idag är 150
hk versionen vanligaste valet. Det var en tid sedan jag körde denna motor i en
så pass stor husbil och jag blir påmind om hur bra den faktiskt är.
I farter runt 70-80 km/h tvekar lådan ibland
på ett sätt som inte sker när den är kopplad till 150 hk motorn. Det blir fler
nedväxlingar och det leder till en lite ryckigare framfart. Dock är det på
marginalen och jag tänker inte så mycket på det efter en tids körande.
Fjädringskomforten är god, 16” hjulen har en hel del gummi och bak är det lång fjädringsväg i den olastade bilen. I kraftigare gupp blir det en del rekyl från bakaxeln, som alltid på husbilar med bladfjädring bak.
Utrustningsnivån i basutförande lämnar en del
i övrigt att önska. Det saknas ESP och antispinnsystemet är Fiats simplaste
version. 2019 ska det självklart vara ESP på en fabriksny bil. Stereo ingår men
är inte monterad på testbilen.
I övrigt finns dubbla airbags, ABS bromsar,
elhissar, farthållare, AC och centrallås till förarhytten.
Ingen tungviktare
Att väga upp sin husbil för att lagligt kunna
lasta allt man önskar är populärt i Sverige. Testbilen kan fås med en totalvikt
på 3 850 kg om så önskas. Men faktiskt är det inte säkert att det behövs.
Bilen i körklart skick väger in på nätta 2 850 kg. Det betyder en lastvikt
på 650 kg i standardutförande. Räcker långt för två resenärer. Och man kan låna
ut bilen till ungdomarna som inte får köra tyngre husbil på sitt B-körkort.
En annan sak som talar emot uppvägning är att
det inte finns så mycket plats att lasta saker i. Visst, garaget är stort. Men
det får bara tyngas med 150 kg.
Inne i bodelen finns förvisso två garderober
och en hoper överskåp. Men att få in nog med prylar för att överstiga
totalvikten är en utmaning. I alla fall om man är ett par som reser.
Isolerade tankar
Värmaren är placerad längst bak. Man når den
via en fastskruvad lucka i garaget. Placeringen är inte idealisk för att få
jämn värme i bilen. Luften som ska värma sittgrupp och förarhytt har färdats
långt och på vägen tappat fart och värme. Normalt dissar vi värmesystem med
denna konfiguration. Men här har man ansträngt sig för att kompensera för
värmarens placering. Luftflödet till garaget är strypt med en förträngning.
Endast ett utblås i sovrummet. Resterande utblås är riktade framåt, två till
och med dedikerade för att värma hyttgolvet.
Genom breda luftspalter kan varm luft från
garaget och de två garderoberna under sängarna stiga utmed väggarna i sovrummet
och hindra kallras.
Ett elektriskt värmegolv ger varma fossingar
men kräver tillgång till 230 volt.
Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd och
tömningskranen är placerad innanför isoleringen.
Vid elstolpe och ett täcke över förarhytten
kan man lugnt spendera sportlovet i bilen. Men någon egentlig vinterbil är det
inte frågan om.
Jag tycker
Förväntade mig en Sunlight/Carado klon men
riktigt så enkelt går det inte att beskriva Etrusco. Det finns kosmetiska och
tekniska skillnader att ta hänsyn till innan man väljer.
För mig är ramfönstren något som slår högt,
för andra kanske färgskalan ombord är viktigare.
Jag hade beställt bilen utan taksäng för att
vinna rymd och få en taklucka till.
Med tanke på hur populära Sunlight och Carado är har Etrusco en god chans att etablera sig på marknaden. Men det förutsätter att kunderna hittar bilen. Få personer lär idag söka på namnet Etrusco när de letar husbil.
Kort sagt: Etrusco är en välbyggd instegsbil
som är väl värd en titt innan man beslutar sig. Särskilt om man letar något med
lite extra lyxkänsla.
Jag gillar | Jag önskar |
Kvalitetskänslan Ramfönster Rejäla bäddmått Tyst färd Att det finns en hall Stort och stabilt matbord Bra lastvikt även med 3,5 tons totalvikt Garaget öppnar stort från båda sidor | Ett fönster till höger om sittgruppen Smidigare mekanism till bordsskivan 2 lågor i köket istället för 3 för att vinna arbetsyta Mer lättarbetat gasolutrymme ESP som standard Bättre sittdjup i baksätet Tryckvattenpump istället för simpel dränkbar |
Fakta Modell Etrusco T 7400 SB Ursprungsland Italien Chassi Fiat Camper Motor 2,3MJ 130 hk Vridmoment 320 Nm Växellåda 6 växlad automat (robotiserad manuell) Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg Max last 650 / 1 000 kg (oräknat extrautrustning) L x B x H 743 x 233 x 290 cm Invändig höjd sittgrupp 180 cm, kök 210 cm, sovrum 191 cm Bränsletank 90 liter Vattentank 122 literGråvattentank 92 liter Toatank 17 liter Utrustning: ABS, antispinn, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås hytt, CD (ej monterad), kylskåp, separat frys, 3 lågors gasolspis, eltrappsteg, mörkläggningsgardiner, skinnklädsel (ej äkta), Truma 6 kW luftburen värme med elpatron, förberedd för TV Pris testbil 717 584 kr Vi lånade bilen av Sören Källs Bil, www.sorenkallbil.se |
Rivaler
I instegsklassen är konkurrensen stenhård. Det
är ett växande segment och alla vill vara med. Självklart är Sunlight och
Carado stora rivaler. Men jag har valt att visa två andra.
Sun Living S 75 SL
Följer samma recept som testbilen. Måtten är
nästan identiska och det enda som skiljer i planlösningen är att det i denna är
en halvdinette med vägghängt bord istället för som i testbilen vinkelsoffa med
pelarbord. Priset är i nivå med testbilens.
Dethleffs Trend T 7057 EB
Sticker ut med några av marknadens längsta
sängar, ena långbädden mäter hela 211 cmden andra 204 cm. Vi testade i nr
6-2015 och berömde särskilt sittgruppen och den tysta färden.
Prisbilden spretar ganska rejält då man kan
utrusta bilen väldigt mycket, bland annat med vattenburen värme. Men utrustad i
nivå med testbilen är prislappen likvärdig.
Etrusco har en diskret framtoning, men inte så
det känns billigt. Snarare elegant.
Vill man kan man även få bilen helintegrerad,
då stiger prislappen med ca 100 000 krnor.
Höga sängar men inte högre än att man sitter
på sängkanten utan att slå i huvudet. Båda sängarna är 79 cm breda. Vänster
säng är 205 cm lång och höger hela 210 cm. Det är generösare mått än i de
flesta bilar, oavsett prisklass.
Om så önskas kan man bädda ihop sängarna och
få en 213 cm bred dubbelsäng.
Jag uppskattar de öppna hyllorna efter
sidorna. Överskåpen bak är rymliga men saknar hyllor som gör det enklare att
effektivt utnyttja volymen.
Läslamporna är infällda och går att vinkla,
men inte lika bra som läslampor på arm.
Taksängen kommer inte ner särskilt djupt, stege krävs. Sängen är 148 cm bred avsmalnande till 110 cm. 190 cm lång. Tyvärr blockeras bodelsdörren när sängen används.
Sittgruppen är rejält tilltagen. Fem personer
umgås ledigt runt det stora och stabila bordet.
Tre saker stör lite – mekanismen till
bordsskivan är osmidig och sittdjupet i soffan för litet. Lårstödet är inte bra
nog för långfärd.
Bodelen är funktionell. Färgskalan går i
jordtoner, det vita är mer crème än vitt. Materialen har god känsla och allt
man tar i känns rejält. Enkelt, men rejält.
Det är en nivåskillnad in till sovrummet och
likaså vid dinetten. Inte idealiskt men jag kan förstå varför de är där.
Sängarna blir inte lika höga att ta sig upp i och vid sittgruppen kan alla
sitta på samma höjd i förhållande till bordet.
Normalt är det en invändig trappa i plast på instegsbilar. Icke så i denna bil. Kan verka som en petitess men det är skönt att ha ett plant golv ända ut till dörren och dessutom blir färden fri från det oljud som de invändiga trapporna släpper in.
Hallen har både klädkrokar och plats för skor. Men inget fönster. Det blir en utsiktslös färd för de i baksätet. Ett fönster i dörren eller ovanför lillsoffan skulle öka trivseln väsentligt.
Köket är kompakt. Tack vare de fasta
täcklocken över spis och ho får man extra arbetsyta. Spis med tre lågor kan
upplevas generöst. Men man behöver sällan fler än två. Med tanke på hur kompakt
köket är skulle jag föredra två lågor för att vinna arbetsyta.
Lådorna stänger mjukt. I det djupa skåpet ryms
mycket, men det är svårt att hålla ordning och långt att sträcka sig efter det
som är längst in.
Badrummet är delat. Dusch på ena sidan, toa på
den andra. Toadörren agerar avdelare mot köket om så önskas. In till sovrummet
ger ett kort draperi lite avskildhet.
Duschkabinen har lite rassliga dörrar men när
man väl stängt dem är det hyggligt med svängrum. På toaletten är det okej med
förvaring.
Tji fönster men det finns taklucka för
vädring.
Stängt in till sov-/badrum.
Garderoberna under sängarna är rymliga. Man måste ner på knä för att finna det man letar efter.
Insynsskydd/mörkläggning ordnas med ett draperi. En beprövad lösning som fungerar väl.
Förarmiljön är inte den enklaste från Fiat. Skinnratt med rejäl krans, silverfärgad plast runt utblåsen. Tyvärr ger de lite refklektioner i vindrutan.
Gasolutrymmet är trångt och flaskorna står i fil. En släde skulle göra susen. Eller så tar man upp en lucka in till garaget som ligger vägg i vägg. Det skulle underlätta något.
Garaget är stort. Öppnar rejält från båda sidor, vänster lucka är något mindre än den högra, men fortfarande stor. Utrymmet är inte särskilt praktiskt inrett, det får man ordna på egen hand. Maxlasten här inne är satt till 150 kg. Överstig inte detta! Du inte bara överlastar garaget, du försämrar bilens vägegenskaper genom att de drivande framhjulen får sämre grepp.
Överhänget är inte alarmerande, men betydande. Lastar du tungt i garaget är det viktigt att placera prylarna så långt fram som möjligt.
Planskiss
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ