Test - Eura Mobil Integra 890 QB
Stefan Janeld 2018-10-18Tre egenskaper är särskilt efterfrågade av
kunder som köper husbil i premiumklassen. Design, lastvikt och vinterduglighet.
Eura Mobil Integra lever på pappret upp till alla tre.
Stämmer det även i verkligheten?
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Det är strax under nollan, vägbanan är hal, på
radion kommer den ena trafikrapporten efter den andra om avåkningar och andra
olyckor. Inte en dag att pröva lyckan i en husbil med sommarskor.
Därför blir detta test lite annorlunda än vad
vi normalt gör. Jag avstår att köra in på snöig och isig grusväg och tar mig
inte ut på motorvägen för att köra i motorvägsfart. Väljer en mindre men välplogad
väg med mestadels torr asfalt.
Att bilen är nio meter lång märks när jag
manövrerar på små ytor, parkerar och ska ta mig runt snäva kurvor och små
rondeller. A-Stolpen ihop med de busshängda backspeglarna skymmer rejält i
korsningar och rondeller. Men i övrigt är överblicken mycket god. Framrutan är
djupt nerdragen vilket ger en god känsla för bilens placering på vägen.
Backspeglarna är stora och stabila och ger björnkoll vid manövrering
tillsammans med en tydlig backkamera. På det hela taget är detta en lättkörd
husbil.
Sittsvärme standard
Drivlinan är 180 hk versionen av Fiat 2,3MJ
kopplad till en automatväxlad låda. Det är första gången jag kör denna drivlina
i en stor och tung husbil. Jag vet av erfarenhet att växellådan tar udden av
motorn en aning jämfört med den manuella versionen. Detta för att man prioriterar
bränsleekonomi.
Att kalla bilen rapp är en överdrift. Snarare
är det en värdig känsla bakom ratten. Att välja en klenare motor skulle jag
inte chansa på. Vill man ha lite mer respons kan man välja manuell låda. Men
för mig passar automatlådan utmärkt, detta är en landsvägkryssare som ska köras
bekvämt tillbakalutad medan milen effektivt slukas.
Ljudnivån under färd är behaglig, jag lyssnar
på radion på låg volym. Taksängen gnäller lite och den kraftigt grusade
vägbanan gör sig påmind genom att det smattrar i hjulhusen. I övrigt tiger
inredningen still. Vindbruset är minimalt, dubbelglaset i sidorutorna bidrar
säkerligen till ljudkomforten.
All säkerhets- och komfortutrustning är
standard i bilen. Kan låta som en självklarhet men saker som backkamera och
stereo är ofta tillval. Jag noterar med glädje att stolarna är försedda med
sittsvärme.
Lastar drygt ett ton
Dubbelgolvet rymmer såväl teknik som packning,
garaget är stort och i en bil på nio meters längd är det naturligtvis gott om
överskåp och andra stuvutrymmen inne i bodelen. Detta är en bil byggd för
långfärd. Enda vi saknar är en extra kassett till toaletten.
Teoretiskt ska Integra ha en lastvikt på över
1 300 kg. Vilket är riktigt högt även för en bil med så hög totalvikt,
5 500 kg. Man bygger lätt med teknik inspirerad från flygplansindustrin.
Bodelens väggar och tak limmas ihop. Inga skruvar som gör hål i bilens utsida
med potentiell läckagerisk. Det blir heller inga köldbryggor. Man är så säker
på konstruktionen att man lämnar 10 års garanti mot fuktskador.
Till Sverige tas bilen in fullutrustad, det
enda som ”saknas” är parabol. Den digra utrustningsnivån gör att bilen går upp
i vikt. Jag hade inte vågen med mig till testet. Men det är gott och väl ett
tons lastvikt kvar.
Byggd för åretruntbruk
Vi har redan berört ett par viktiga saker för
god vinterkomfort – det uppvärmda dubbelgolvet, värmesitsarna i framstolarna, dubbelglas
i sidorutorna fram, avsaknaden av köldbryggor i bodelskonstruktionen.
Värmen ombord är vattenburen. Systemet är
välplanerat. Det är luftspalter bakom alla möbler och luften kan flöda fritt
genom överskåpen. Stuvutrymmena under sittgruppens soffor är välventilerade och
utmed alla väggar kan varm luft stiga. I förarhytten är det konvektorer under
båda stolarna och vattenburen golvvärme ända fram till pedalstället. Kranen för
att tömma avloppstanken är placerad frostfritt. En finess är att den är
elektrisk, så du behöver inte ens gå ur bilen. Du ser på skärmen ombord när du
är över avloppsbrunnen och trycker på knappen för att öppna kranen.
Kort sagt: Integra är fullt ut vinterduglig.
Ett utvändigt vintertäcke kan behövas för den
som vill stanna länge på en plats. Det spar gasol, hindrar att det blir kondens
på insidan och rutan hålls fri från is och snö.
Jag tycker
Förra generationen av Integra var en bil där
ingenjörerna fått härska fritt. En laståsna med marknadens rymligaste
dubbelgolv.
Nya Integra är en kompromiss mellan design och
funktionalitet. Det ser onekligen tilltalande och lyxigt ut ombord, och
utvändigt är den låga profilen och snygga fronten helt enligt dagens estetiska
preferenser.
Man är dock trogen arvet från föregångaren och
har inte tullat på kompetensen. Även om dubbelgolvet blivit lägre står det sig
väl i konkurrensen. Man har en del praktiska lösningar som kommer glädja de
boende i vardagen. Jag tänker bland annat på att man trollat fram en garderob i
köket, hans och hennes tvättkorgar i sovrummet.
Som i alla husbilar finns det utrymme för
förbättringar. Man kan exempelvis minska mängden kardborreband och
självhäftande kuddar ombord till förmån för mer långlivade lösningar.
Det destillerade intrycket är att det är en
välbyggd och praktiskt sinnad husbil med en hel del lyxkänsla. Den kostar en
försvarlig hög med slantar, men den är inte dyr. En titt på marknaden ger vid
handen att prislappen är den lättaste i detta marknadssegment.
Vi Gillar | Vi Önskar |
Prisvärd Designen Välplanerat värmesystem Sittgruppen – rymlig, stort och stabilt bord. Golv utan nivåskillnader USB uttag överallt Gott om stuv och garderobsutrymme Lättkörd 10 års fuktskadegaranti | Trappsteg vid förardörren, 50 cm är för högt att ta i ett kliv Lite mer omsorg kring detaljfinish Mindre plastigt gasolutrymme |
Fakta Modell Eura Mobil Integra 890 QB Ursprungsland Tyskland Chassi Fiat + AL-KO Motor 2,3MJ 180 hk Vridmoment 400 Nm Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell) Totalvikt 5 500 kg Max last 1 317 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 899 x 232 x 292 centimeter Bränsletank 120 liter (standard i Sverige) Vattentank 150 literGråvattentank 100 liter Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhissar, elspeglar inkl värme, klimatanläggning motor, GPS, backkamera, CD stereo med ljudsystem, värmesitsar fram, eljalusi framruta, kyl med separat frys, gasolspis 3 lågor, ugn, isolerad och uppvärmd spillvattentank, elektrisk tömning av spillvattentanken, solpaneler 2 x 90W, markis, vatenburen värme med värmeväxlare, AC bodel, TV/DVD (ej monterat), duocontrol som automatiskt skiftar gasolflaska, cykelställ (ej monterat), langeterade mattor (ej ilagda pga väderleken) Antal bältade platser 5 Pris som testad: 1 489 000:- Hemsida: se.euramobil.de Vi lånade bilen av Autohallen Husbilar i Kungsängen, www.autohallenhusbilar.se |
Rivaler
De flesta tillverkare stannar kring 8,4 – 8,7
meters längd när de bygger på Fiat. Men ett par rivaler har vi vaskat fram.
I denna storleks- och prisklass är det svårt
att jämföra priser då det skiljer i standardutrustning, men även vilken
utrustning som går att få. Så ta prisjämförelserna med en nypa salt och gör din
egen baserad på vilken utrustning du vill ha.
Rapido Distinction i1090
Troligen tuffaste rivalen för testbilen. Har
inte haft premiär ännu men kommer finnas hos handlarna från april. Är
decimetern kortare och har 500 kg lägre totalvikt. I övrigt är de väldigt lika
varandra på pappret. Prislappen är ca 50 000 kr tyngre.
Knaus Sun-i 900 LX
17 cm kortare än testbilen. En annan
badrumslösning med en skiljevägg in mot sovrummet. Knaus räknar in
”Scandinavian Edition” utrustningen i sin tjänstevikt och då blir latsvikten ca
979 kg. Med den utrustningen är prislappen jämförbar. Men ska man utrusta till
samma nivå som testbilen blir den betydligt dyrare.
Designen är modern och följer modet med en markerad grill i krom. Lyktorna är snygga och ger bilen karaktär, men de är små och ligger djupt. Risken är att det fastnar snö eller slask, dagens lyktor alstrar ingen värme som smälter bort sånt elände. Men detta är lika för alla husbilar.
Sängen kan skjutas upp mot väggen för mer
golvyta dagtid och bekväm sitta-och-läsa ställning. Lamporna kan riktas mot
bokens sidor, precis som man vill ha det.
Madrassen mäter 147 x 192 cm.
Taksängen fram manövreras med handkraft. Det
krävs lite kraft för att få den att fastna i uppkört läge. Känslan är att det
är en gedigen konstruktion. Den kommer ner djupt, ingen stege behövs.
Det ser på bilden ut att vara bara en
läslampa, men det är två. Den ena är skymd av överskåpet.
Madrassen mäter 148 x 190 cm.
Sittgruppen är stor och inbjudande. Jag sitter
riktigt bekvämt oavsett vilken plats jag väljer. Kuddar som ryggstöd känns
ovant. Men eftersom komforten är på topp klagar jag inte.
Bordet är stabilt trots sin storlek. Man kan
beställa bäddbar sittgrupp.
De stora fönstren uppskattas!
Allt ombord är rejält. Det är en solid känsla i handtag och beslag. Det är lätt att röra sig ombord. Möblerna håller sig undan och det är gott om golvyta. Dubbelgolvet gör att man kunnat få till ett bodelsgolv utan nivåskilnader.
I sovrummet har man byggt två hörnskåp istället för att nöja sig med att bara smacka dit en teve. I ena skåpet en spegel (sminkspegel?), lite förvaring och längst ner en tvättkorg. Det andra skåpet är likadant men istället för en spegel är där en teve.
Köket har djupa lådor som kommer långt ut.
Överblicken är total. Även överskåpen är rymliga. Bakom det rökfärgade
vitrinskåpet hissas en hylla avsedd för kaffemaskin ner med hjälp av en elmotor.
Det finns plats för allt - torrvaror, bestick,
kastruller och andra utensilier som kocken anser sig behöva. Mitt emot köket är
det en stor kyl, separat frys och en ugn.
Enda lila anmärkningen är att bänkskivan är 93
cm ovan mark, normen säger 90 cm.
Hallen har plats för lite skor, en klädhängare och bredvid kylskåpet finns en smart garderob. Andra fabrikat hade använt denna till skafferi. Men då det redan är så pass gott om stuv i köket behövs inget skafferi. Men väl en garderob. Stort fönster i bodelsdörren gör skillnad.
Badrummet är delat med dusch på ena sidan och
toalett på andra. Man kan med en skjutdörr och toalettdörren skapa ett badrum
över hela bilens bredd. Duschkabinen är rejält tilltagen.
Toaletten ser först ut att vara på tok för
hög. Men det upphöjda golvet är bekvämt att vila fötterna på så det första
intrycket var fel.
Skjutdörren som skiljer av bilen i en kvälls- och dagdel är en bastant historia.
Under sängen är det ett rymligt stuvutrymme. Sängen hålls uppe av gasfjädrar.
Det är gott om stuv i dubbelgolvet. Inte så djupt dock.
Här sitter man bekvämt med god koll på framfarten. Känslan för bilens hörn och placering på vägen kommer snabbt. Tacka den djupt nerdragna vindrutan och dugliga backspeglarna för detta. Stolarna är riktigt bekväma och kan ställas in för att passa alla typer av kroppar. En ovanlig finess är sitsvärmen. Men knappens placering på sidan av sittdynan är inte helt lyckad. Man vill hellre ha den framför sig.
Den elmanövrerade jalusin till framrutan kan inte dras ner helt med motorn igång. Är den helt nere och man startar motorn går den upp automatiskt. Under färd kan man få ner den en bit så den agerar solvisir.
Garaget öppnar stort från båda sidor. Det är inrett med plastboxar för småprylar och nätfickor på ena dörren. Golv i glasfiberarmerad plast är hållbart och enkelt att göra rent. Men det ser lite billigt ut. Man förväntar sig durkplåt eller gummimatta.
Gasolutrymmet är okej. Öppnar stort, försett med automatisk omkopplare mellan flaskorna.
Nio meter husbil är långt. Och för att vara en treaxlad bil är överhänget ovanligt långt. Något man ska hålla i minnet när man åker upp för en brant backe eller ramp till en färja. Även höga kantstenar kan vara värda at hålla ett öga på.
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ