Test Frankia Platin
Husbil.se 2020-05-14Nyckelfärdig lyxhusbil
När man handlar husbil i premiumklassen är det ofta ett lockande grundpris och sedan en tillbehörslista lång som en slaktarräkning. Det är lätt att bli förvirrad. Icke så med denna husbil från Frankia. Här har man inkluderat det mesta som standard för att kunna erbjuda en nyckelfärdig produkt med hög kompetens.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Jag minns när Frankia planerade sin första
Platin. Stort fokus var på att få en tekniskt bra produkt. Särskilt elsystemet
tog man god tid på sig att utforma. Man tog hjälp av tyska företaget Büttner
Elektronik som specialiserat sig på elsystem till fordon. De skräddarsydde ett
system som med marginal kan hantera även kräsna ägares behov. Stor inverter,
kraftig laddare, extra laddbooster, rejäla kabeldimensioner. Batterierna kom
från Super B och på taket fyra 110 watts solpaneler.
Jag minns så väl att man beskrev hur man i
egna tester fått lysande resultat. Ingen skulle behöva vara utan ström ombord
med detta system. Man var så pass stolta att man på mässorna hade luckan till
elsystemet öppen och effektfullt belyst i ett blått sken. Än idag visas bilen
så på mässorna och LED listen som ger det blå skenet sitter i alla Platin.
Elsystemet är detsamma än idag. Med den
skillnaden att man har två litiumbatterier istället för AGM, något som gör ett
redan bra system ännu bättre. Platin började som en specialmodell. Och vi
vet alla hur det går för specialmodeller. De lever ett år eller två och ersätts
sedan av en annan specialmodell. Men Platin har levt i över fem år och är idag en
egen modellserie.
Bakhjulsdriften har sina fördelar
Platin byggs på Mercedes Sprinter i
bakhjulsdriven version. Kan tyckas märkligt när konkurrenterna satsar på den
framhjulsdrivna modellen. Men Frankia har en poäng.
Bakhjulsdriften ger bättre framkomlighet
vintertid och på alla underlag där framhjulsdrivna husbilar får kämpa – vått
gräs, sand.
Bilen har tvillinghjul bak så det är fyra däck
som greppar, dessutom ligger tyngden över drivhjulen. En annan fördel är att
bilen kan registreras med 5 500 kg totalvikt. Många framhjulsdrivna
konkurrenter i samma prisklass kan inte registreras med mer än 5 000 kg
totalvikt.
Motorn i testbilen är en sexcylindrig rak turbodiesel på 190 hk med 440 Nm i vridmoment. Kopplad till en sjustegad automatlåda. Den puttar på bra. Jag känner mig inte i vägen vid rödljusen och kan utan problem hänga med på motorvägspåfarten. I 90 km/h varvar motorn 2 300 varv. Förvånansvärt högt. Men tack vare mycket god ljudisolering blir färden inte surrig. Det känns harmoniskt bakom ratten även när du kör 110 km/h. Växlingarna sker omärkligt.
I kurvor och på dålig väg känner man att det är ett mjukt chassi. På gott och ont. Det stöter eller slår aldrig, men det gungar lite mer än i en framhjulsdriven husbil med AL-KO chassi. På landsväg är bilen kursstabil och man kan köra riktigt avslappnat.
Man sitter långt in och kör. (Det är mycket
motor som ska rymmas i fronten, en rak sexa tar plats) Rutan är inte särskilt
djupt nerdragen i framkant. Det tar ett tag att få in känslan för bilens
placering på vägen. Och de första gångerna man ska parkera mot ett lågt staket
känner man sig dum när man ser att man parkerat halvannan meter från staketet.
Det försvinner ur synfältet redan när man har cirka tre meter kvar.
De stora speglarna är tydliga och ger bra
överblick vid manövrering. Backkameran är också en ovärderlig hjälp. Jag
uppskattar att den under färd agerar backspegel. Det gör att man har bättre
koll. I motorvägsfart skakar speglarna en del, men inte så det hindrar sikten.
Allt har en given plats
Det är gott om överskåp, garderober och
stuvutrymmen ombord. I garaget och bakom utvändiga luckor finns massor av
plats. Och för en gångs skull är det enkelt att hålla ordning i alla utrymmen.
Överskåpen har hyllor, likaså har den stora garderoben. Under sängarna finns en
garderob med trådkorgar och en med stång för galgar. De dras rakt ut och man
kommer enkelt åt allt utan att stå på knä.
Garaget är stort och har lucka på höger sida
och på bakstammen. Det gör att man enkelt når allt där inne. På höger sida av
bilen, framför garaget, är det ett stuvutrymme med praktiska trådkorgar på
bekväm höjd.
Lastvikten är 836 kg. Låter kanske mindre än
för många andra bilar med 5 500 kg totalvikt. Men då ska man komma ihåg
att de bilarna inte har lika hög standardutrustning och för varje pinal du
väljer till så försvinner lite lastvikt.
Åretrunt kapabel
Jag har redan nämnt att bilen tack vare
bakhjulsdriften tar sig fram bra på halt underlag, så vinterväg är ingen större
utmaning.
Bilen har uppvärmt dubbelgolv där tankar och
teknik hålls varma. Överskottsvärmen stiger och ser till så bodelsgolvet är
varmt och skönt.
Värmesystemet är vattenburet från svenska
Alde. Via en värmeväxlare kan det värma motorn alternativt hämta gångvärme från
motorns kylvatten. Men de flesta kommer nog använda den
dieselvärmare som är standard i bilen för att värma motorn. En extra värmekälla
ombord är mycket bra.
Det är luftspalter bakom möbler och in i
överskåp för att jaga väck kondens och förhindra kallras. Men i överskåpen
hindrar hyllplanet luften att cirkulera eftersom det inte är urtaget för
luftspalt i hyllans bakkant.
Luftspalten utmed långbäddarna är placerad
bakom en sarg. Mycket bra! Jag brukar tjata om att det är så det ska se ut. Sargen
kunde dock varit lite längre från väggen för att vara effektivare. Vore det min
bil hade jag flyttat ut sargen med hjälp av 5 mm distanser vid fästskruvarna.
Enkelt gjort. Som helhet bedömer jag bilen vara en väldigt
kapabel åretruntbil, både som bostad och som fordon.
Jag tycker
Varje gång jag testar en Frankia slås jag av
hur praktisk den är. Ingen annan tillverkare går lika långt för att få bästa
möjliga funktion ombord. Normen är att man balanserar funktion och design och
måste man välja går design före. Icke så hos Frankia, här regerar ingenjörerna.
Därmed inte sagt att designen är dålig, tvärtom. Det är en snygg husbil med
modern möbeldesign.
Allt ombord har fått det utrymme som krävs för
god funktion. Ingenstans får man känslan av att man kompromissat bort komfort
eller kompetens. Mest sticker köket ut, stort och väldigt praktiskt inrett. Ett
av de bättre kök vi sett.
De tekniska installationerna är föredömliga.
Överskådliga, rejäla, lättservade. Ordentligt tilltagna tankstorlekar gör at
man sliper gå i depå allt för ofta.För er som letar en husbil att använda mycket
och inte vill vara beroende av elstolpe är Platin ett riktigt bra alternativ.
Jag gillar | Jag önskar |
Utrustningsnivån Drivlinan Åkkomforten Kvalitetskänslan Många och praktiskt inredda stuvutrymmen Köket Bra ljudsystem | Bredare luftspalt vid sängarna Tidigare testade Frankia Fabriksnya |
Fakta Modell Frankia Platin I 8400 GD Ursprungsland Tyskland Chassi Mercedes Sprinter 519 CDI Motor 3,0L rak 6:a Common Rail diesel, 190 hk Vridmoment 440 Nm Växellåda 7 växlad automat Totalvikt 5 500 kg Max last 836 kg L x B x H 858 x 230 x 323 cm Invändig höjd 202 cm Bränsletank 93 liter Vattentank 270 literGråvattentank 130 liter Toatank 2 x 17 liter Utrustning: ABS, antispinn, ESP, Sidvindsassistent, AC motor, farthållare, elspeglar, backkamera, infotainment system, subwoofer, TV, parabol, kylskåp, frys, spis med 2 gasolbrännare och en extra dold brännare, ugn, mörkläggningsjalusier, Alde vattenburen värme med elpatron och värmeväxlare, frostfria tankar, inverter, 440W solpaneler, 40 Ampère laddare, laddbooster, 2 x 110 Ah litiumbatterier, AC bodel, 6 mtr elektrisk markis, skinnklädsel (tillval 47 900:-), Grundpris 1 979 000 kr Pris som testad: 2 074 500 kr Hemsida: www.frankia.com Vi lånade bilen av Forsbergs Fritidscenter i Upplands Väsby, www.forsbergsfritidscenter.se |
Rivaler
Vilka som ska anses vara rivaler beror lite på
vad man själv prioriterar. Är man inte ute efter bakhjulsdriften finns det gott
om konkurrenter. Både byggda på Mercedes och på Fiat. Frankia har till exempel
en Fiat baserad version av Platin som heter Titan. Jag har valt ut två rivaler som delar alla
Platins företräden.
Carthago S-Plus I 69 XL LE
Den bil som har mest gemensamt med testbilen. Samma
längd. Baseras på Iveco Daily så den är bakhjulsdriven. Totalvikt på 5 600
kg. Lite högre lastvikt. Inte lika generös standardutrustning. Prisnivån är i
nivå med testbilen.
Concorde Credo 791 L
Visst, den är dryga halvmetern kortare. Men då
förarplatsen är placerad väldigt nära framrutan blir det lika mycket boyta i
bilen. Grundpriset är lägre än testbilens. Men välutrustad blir den dyrare. Just
nu har Forsbergs Fritidscenter ett antal 2019 års modeller som säljs till
specialpriset 2 149 000 kronor i princip fullutrustade. Med den
prislappen är de en tuff konkurrent.
Frankia är ett av få fabrikat som aldrig slutade bygga på Mercedes Sprinter. Deras modeller kan i många fall fås på antingen Fiat/AL-KO eller Mercedes Sprinter.
Sovrummet är ombonat och liggkomforten god. Madrasserna vilar på tallriksfjädrar. Båda sängarna mäter 80 x 196 cm. Man kan lägga i en extra madrass mellan sängarna för att bädda ihop sängarna över nästan hela deras längd. Men då kan man inte använda den bekväma trappan utan tarvar stege. Läslampor på arm är bra, som extra bonus har varje lampa ett dubbelt USB-utag. Så inga problem att ladda sina teknikprylar.
Taksängen är elmanövrerad. Mäter 140 x 190 cm och kommer ner så pass djupt att stege är onödigt. Ett kliv i soffan är allt som behövs. Att det finns en hylla i framkant är bra, där finns också USB-uttag för laddning av telefon eller platta. Dessutom finns ett par mindre hyllor på väggen för den som sover ytterst.
Sittgruppen är generöst tilltagen. Sex personer sitter bekvämt. Under sofforna är det stuvutrymmen. Man kommer åt dem utan att plocka bort sittdynan. Bordet går att bredda vid behov. Handbromsspaken kollapsar i åtdraget läge så den är inte i vägen när man ska snurra förarstolen. Skinnklädseln är ett av få tillval som finns till Platin.
Bra med golvyta, man rör sig ledigt genom
bilen. Den enda nivåskillnaden är vid förarhytten.
Vill du ha mer svängrum kan bilen beställas
med motstående soffor och rakt kök.
Under sängarna är det garderober. En med trådkorgar och en med klädstång för galgar. De kommer ut långt och man slipper böja sig för att ta det man vill ha.
Förutom garderoberna under sängarna finns denna i fullhöjd. Lika rymlig som vilken Ikea garderob som helst.
Köket är stort och synnerligen flexibelt. Att
ha en tredje brännare under ett täcklock är genialiskt, den som önskar kan få
en elplatta istället för gas. Då slipper man tära på gasolen när man står vid
elstolpe.
Lådorna är rymliga, likaså överskåpen. I de
två utdragbara skafferierna ryms en hel del torrvaror med god överblick.
Badrummet är delat. Toalettutrymmet är trångt
om man stänger dörren. Men dörren kan användas för att skilja utrymmet från
bilens främre halva. Och en rejäl skjutdörr stänger av mot sovrummet. Om båda
dessa används är det löjligt gott om plats.
Duschkabinen är stor, 197 cm hög och eftersom
dörrarna öppnas inåt slipper man vattendropp på mattan. En stång i taket gör
att kabinen kan dubblera som garderob eller torkskåp.
Någon hall finns det inte. Men väl skoförvaring i golvet vid entrén. Och den stora garderoben bredvid kylskåpet förlåter avsaknaden av klädkrokar i hallen. Bodelsdörren är rejäl och försedd med stort fönster.
En femte bältad sittplats kan trollas fram ur soffan på höger sida.
Lätthanterade jalusier mörklägger och insynsskyddar. Den främre är elmanövrerad.
Man siter väldigt bekvämt i framstolarna. Ratten hamnar i knät men inte så det stör. Notera den långa instrumentbrädan fram mot vindrutan. Man sitter långt in i bilen.
Steget vid förarplatsen är 50 cm. Det är oergonomiskt högt. Det finns ett fotsteg som tillval när du beställer bilen. Rekommenderas.
Garaget är ett föredöme. Att kunna öppna bakstammen gör det så mycket enklare att komma åt prylarna. Bakom en lucka framför garaget hittar vi användbara trådkorgar.
Elsystemet är en av de stora fördelarna med
Platin. Kraftig inverter, 40 ampères laddare, en laddbooster. Det är inte bara
hög kvalitet på prylarna, installationen är förstklassig.
Värt att nämna är att systemet tillåter att
man kör bodelens luftkonditionering under färd via invertern. En ovanlig
finess. Oftast krävs att man är inkopplad på elstolpe. Men i Platin kan man
under färd behålla svalkan ombord.
Gasolutrymmet är lättjobbat.
Här skulle man önska att bodelsdörren inte gick upp fullt så långt. Det finns en risk att kraftig vind eller oförsiktig person slår upp dörren så att den slår i lastluckan.
De är många luckor längs sidorna. Alla med en praktisk funktion. Överhänget är långt, man måste tänka på att man viftar med en lång svans när man svänger ut från macken eller om man parkerat nära en vägg.