Test – Hymer B 708 SL
Stefan Janeld 2018-10-18Det fanns en tid då man sade ”vad Hymer gör
idag gör andra imorgon”. Det fanns nämligen en tid då Hymer var kända inte bara
för sin byggkvalitet utan även för sina innovationer. Men det var då det. Idag är de ett
konservativt fabrikat där förfining snarare än förnyelse är ledord. Inget fel i
detta, hög kvalitet och beprövade lösningar räcker långt även om det är lite
trist.
Men så släpper de B-SL!
En husbil du känner är annorlunda så fort du
börjar åka.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Färden är värdig och komfortabel, på ett tungt
sätt. Jag använder ordet tung i positiv
bemärkelse. Tyngd är nämligen detsamma som
komfort när man pratar motorfordon. Och få husbilar är lika komfortabla att
färdas i som Hymer B-SL.
Stolarna från Aguti är mycket bekväma,
dessutom lägre än Fiats originalstolar, det ger en ergonomi som passar mina 182
cm bättre.
Överblicken från förarplatsen är god. Man får
snabbt en känsla för bilens dimensioner. Vilka är betydande, bilen är två decimeter
från åtta meter på längden. Ovanligt långt för en tvåaxlad husbil och normalt
skapar det vissa bekymmer förknippade med ett långt överhäng. Hjulbasen på 4400
mm håller överhänget i schack, det finns där men oroar inte i vardagen. Men om
du ska upp för en brant färjeramp eller svänga ut från att ha stått längs en
husväg ska du ta det varligt.
Nyutvecklat chassi
Hymer har tillsammans med AL-KO tagit fram ett
helt nytt chassi för denna modell. Tro nu inte att det är ett AL-KO chassi som
snart kommer finnas hos var och varannan tillverkare. Mycket av idéerna bakom
chassit kommer från Hymers ingenjörer. Så mycket faktiskt att man i sitt
säljmaterial inte ens nämner AL-KO. Och ingen annan tillverkare kommer kunna
använda detta chassi, rättigheterna till det vilar hos Hymer.
Man har döpt chassit till SLC – Super
Lightweight Chassis. Som namnet antyder har man strävat efter ett så lätt
chassi som möjligt. En nästan åtta meter lång premiumhusbil med rymligt
dubbelgolv som väger 3 390 kg i körklart skick är bra jobbat. Men för mig
är det komforten som imponerar mest. Jag ser inte ens någon anledning att köpa
luftfjädring.
En anledning till det fina väguppträdandet kan
vara den låga tyngdpunkten. Uppskattningsvis har man lyckats sänka det undre
golvet med två decimeter.
Att stötdämparen står rakt upp istället för
som annars ligger i vinkel har säkert betydelse det med.
Kort sagt är det ett väldigt lyckat chassi.
Hög komfort och stabilitet är en vägvinnande kombination.
Ett irriterande ljud kommer från eljalusin som används både som solvisir och mörkläggning. Jag sänker jalusin en decimeter och ljudet försvinner. När jag berättar detta för säljaren visar det sig att han känner till både ljudet och hur man blir av med det.
I rondeller störs man av de breda A-stolparna i kombination med de stora busshängda backspeglarna. Speglarna är större än de flesta och ger mycket god överblick. Testbilen saknade backkamera men jag hade inga problem att med speglarnas hjälp backa bilen. Dessutom är de stabila även i högre fart på sämre väg.
Lastar drygt ett ton
Dubbelgolvet är 36 cm högt och löper under
hela bilen fram till garaget. Här ryms såväl teknik och tankar som en hel del
packning.
Med all teknik ur vägen blir det gott om
stuvutrymmen inne i bodelen. För två personer är det mer än nog. För fyra kan
garderobsutrymmet vara snålt tilltaget. Det finns två, en på vardera sida om
drottningsängen.
Garaget är stort och tål att lastas med 450
kg. En mycket hög siffra och inget att sträva efter om man vill behålla bilens
goda väguppträdande. Men det visar att bygget är stabilt.
Lastvikten specificeras till 1 110 kg i
faktabladet. Det räcker och blir över. Även om bilen utrustas rikligt kommer
lastvikten vara tillräcklig. Testbilens lastvikt med alla tillval är enligt
uppgift ca 700 kg.
Byggd för åretruntbruk
Lättviktsmaterial är ofta olika typer av
skumplast i olika sandwichkonstruktioner. Det nya chassits dubbelgolv är i
stort två sandwichskivor som separeras med distanser tillverkade i en särskild
skumplast hämtat från personbilsvärlden. Den är stark, enkel att forma och
mycket lätt. Dessutom helt okänslig för fukt. En bonus med dessa
lättviktslösningar är att de även har goda isoleringsegenskaper. Mot såväl kyla
som värme och oväsen.
Det vattenburna värmesystemet från svenska
Alde är välplanerat och indelat i två zoner, sovrum och främre halva av
bodelen. Det finns konvektorer innanför vindrutan som ser till att skapa en
uppvärmd barriär mellan mörkläggningsjalusin och vindruta vintertid.
Luftspalter bakom alla möbler låter varm luft
jaga väck kallras och fukt. I överskåpen har man till och med bemödat sig att
placera en skiva i bakkant som ser till att kläder och annat man pular in inte
kan stoppa luftflödet. Allt frostkänsligt har sin plats i det uppvärmda dubbelgolvet.
Jag tycker
B-SL är en av de intressantaste nyheterna på dagens
husbilsmarknad. Förutom det nya chassits företräden har man gjort bilen lätt
att leva med genom att alla servicepunkter är enkla att nå, exempelvis
gasolutrymmet med sin släde och den elektriska tömningen av spillvattentanken.
Dessutom är det lätt att trivas ombord, jag tycker om stora fönster.
Det är dock inte en kompromisslös husbil. Det
är den för liten för. Sovrummet är aningen trångt, likaså är det trångt att
använda sittgruppen som baksäte eftersom bordet är stort. Jag kan inte sitta
bakom mig själv.
Och jag kan inte låta bli att undra hur bilen
skulle upplevas på vägen med en ännu längre hjulbas. Det finns 7,8 meter långa
husbilar med 4700 mm hjulbas.
Det finns bilar med likartad kompetens och
komfort som kostar betydligt mindre. Men så är det med allt, det kostar
oproportionerligt mycket att få det som är snäppet bättre.
Ska bli spännande att följa Hymer de närmaste
åren. Rimligtvis kommer tekniken spridas
till fler modeller.
Vi gillar | Vi önskar |
Att köra – hög komfort, stabil på vägen, tyst Modernt bygge – lätta och starka material som står emot fukt Golv utan nivåskillnader Ljuset ombord – stora fönster betyder mycket för trivseln Att det finns en riktig hall Gasolutrymmet Rymligt dubbelgolv God lastvikt | En lättare ställd mekanism till taksängen – tung att få ner, sprätter upp med vådlig kraft USB uttag vid sittgruppen och i hallen Mindre bord (originalbordet är fyrkantigt, kanske ett bättre val) |
Fakta Modell Hymer B-SL 708 Ursprungsland Tyskland Chassi Fiat + Hymer/AL-KO SLC Motor 2,3MJ2 180 hk Vridmoment 400 Nm Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell) Totalvikt 4 500 kg Max last 1 110 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 779 x 235 x 296 centimeter Bränsletank 120 liter Vattentank 180 literGråvattentank 150 liter Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhiss förardörr, elspeglar, klimatanläggning motor, 160L kyl med frys, gasolspis 2 lågor samt en platta med induktion, ugn, Alde vattenburen värme med två temperaturzoner, 32” TV, säkerhetslås på bodelsdörr och förardörr, Antal bältade platser 4 Pris från ca: 1 529 000:- Pris som testad ca: 1 641 500:- Hemsida: www.hymer.com/se |
Rivaler
Med en prislapp över 1,5 miljoner blir
rivalerna stentuffa. De två vi valt är båda lika kompetenta som testbilen men
skiljer vad gäller design och utförande.
Carthago Chic E-Line
i51 QB
13 cm längre än testbilen. En djupare
nerdragen framruta ger ännu bättre körkänsla. Är ett par hundra kilo tyngre men
kan i gengäld registreras med 4 800 kg totalvikt. Priset i nivå med
testbilens.
Niesmann+Bischoff Arto 78F
Troligen är koncernbrodern testbilens tuffaste
konkurrent. Niesmann+Bischoff är Hymergruppens prestigefabrikat. Komfort och
kompetens är i nivå med testbilen. Designmässigt är detta en av marknadens
snyggaste husbilar. Att prislappen är ca 200 000 kronor lägre än
testbilens förvånar.
Det är inte mycket på utsidan som skvallrar om
att detta är en innovativ husbil. Kromad grill räcker liksom inte för att man
ska haja till och bli nyfiken. Känns mer facelift än ny modell.
En så pass innovativ husbil förtjänar en
design som tydligare bryter med övriga modeller från Hymer. Man hade säkert
kunna få till det med en mer personlig dekalering.
Sängen kan med en elmotor steglöst skjutas upp
mot väggen för bekväm läsposition och för att ge mer svängrum i det annars
trånga sovrummet. På bilderna är den helt nere och maximalt uppskjuten.
Vi uppskattar verkligen de stora fönstren.
Lådor i sockeln är mer praktiskt än skåp.
Bäddmåttet är bekväma 153 x 201 cm.
Främre sängen är ingen nödbädd. Mäter 145 x
190 cm och är riktigt bekväm. Man kommer upp och ner via lillsoffan, stege
behövs inte.
Jag har svårt att förstå lampornas placering.
Är tanken att man ska ligga skavfötters och läsa?
På testbilen var mekanismen väldigt hårt
ställd – tung att få ner och sprätter upp med överraskande fart och kraft. Förhoppningsvis
en justeringsfråga.
Sittgruppen är en utmärkt umgängesplats.
Rymmer fem personer, men soffan är bekvämast om man sitter ensam i den. Som
baksäte är den inte lika lyckad. Soffan är bekväm, inte tu tal om detta. Bra
svankstöd och rejält sittdjup. Men bordet är för stort, det blir trångt.
Det runda bordet är tillval, ett lite avlångt
fyrkantigt är standard, kanske att det är ett bättre val?
Det runda bordet kan vid behov breddas med ett
enkelt handgrepp. Tyvärr tar den smarta mekanismen en hel del plats under bordet,
inkräktar på benutrymmet.
Köket är välutrustat och trots kompakta mått
funktionellt. Djupa lådor, som tål hela 15 kg styck, rymmer utensilier och
torrvaror. Locket till diskhon dubblerar som skärbräda. När man diskar har
locket sin plats till höger om hon.
Testbilen var utrustad med ett kök med två
gaslågor och en induktionsplatta, inte så dumt.
Självklart finns en hiss för kaffemaskinen.
Badrummet är delat. Toalettdörren används som
avdelare mot köket. Ett plissédraperi skiljer av mot sovrummet. Allt fungerar
som tänkt även om glipan mellan dörr och karm är rejäl när man använder
toadörren som avdelare.
Duschkabinen har 188 cm i takhöjd.
Bodelen är ljus och inbjudande. Känns exklusiv utan att vara extravagant. Tevens placering är föredömlig om man är två personer. Annars blir den helt fel.
Hallen fungerar ypperligt. Klädhängare, skoskåp, bred entrédörr med stort fönster.
Bra byrå under sängen
Gasolutrymme med släde i bekväm höjd.
En bekväm cockpit med god överblick. Tre torkarblad är bättre än två. Stolarna är mycket bekväma. Här kan ni sluka mil efter mil utan att bli trötta.
En elektrisk jalusi som kommer uppifrån kan användas som både solvisir och mörkläggning. En plisségardin kan dras upp för hand för att skydda från nyfikna blickar men ändå släppa in ljus.
Garaget är stort och tål hela 450 kg last. En finess är att garagets dörrar är kopplade till bilens centrallås.
Det nya dubbelgolvet är limmat, distanserna är i en skumplast hämtad från personbilsvärlden. Stark, lätt och fukttålig. Övre och undre golv är i glasfiberlaminat med kärna av markisolering. De är en del av chassiet, man bygger alltså inte dubbelgolvetgolvet ovanpå chassiet, utan i detsamma. Detta gör att man får ner golvet ca två decimeter och därmed får bilen en lägre tyngdpunkt. Det gör skillnad att få ner batterier och tankar så mycket.
Dubbelgolvskonstruktionen rymmer inte bara tekniken. Det finns gott om stuvutrymme också. Ett av dem löper genom bilen.
Bakstammen är gjuten i glasfiber, en mycket stark konstruktion som stabiliserar hela bilen. Dessutom snygg.
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ