Test – Ilusion XMK 650
Stefan Janeld 2018-06-01
Spanska Ilusion har velat få fotfäste i Sverige en längre tid. Och med modeller som denna är de mer än välkomna. I testbilen samsas nytänkande, lågt pris och förvånansvärt god kvalitetskänsla. Men det finns det som är mindre bueno också.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Senast vi testade en Ilusion var 2013. Då
byggdes den spanskättade husbilen i Italien, av Giottiline. En tillverkare som
då kämpade för sin överlevnad och välkomnade att en utomstående hjälpte till
att fylla produktionen i fabriken. Ilusion var i stort sett Giottiline med
andra dekaler.
Giottilines dåvarande problem gjorde dock
samarbetet svårt. Så Ilusion letade andra lösningar. Planen var att samarbeta
med en chassiförbättrare i Tyskland och konkurrera genom exceptionell
körkomfort. Men av dessa planer blev intet.
Sedan några år tillverkas Ilusion i egen
fabrik i Zaragoza i nordöstra Spanien, samma fabrik som en gång i tiden byggde
Joint, om ni minns det fabrikatet.
Man har siktat in sig på instegssegmentet och
erbjuder två modellserier, Irius och XMK. Båda baserade på Citroên. Irius är
lite mer påkostad medan testade XMK är menad som inropare. Men skillnaden är
liten, både prismässigt och utrustningsmässigt.
Tyst färd
XMK byggs som sagt på Citroën istället för
Fiat. Chassina är tvillingar och byggs i samma fabrik. Men de skiljer sig på drivlinesidan.
För att Citroën ska klara senaste utsläppskraven använder de AdBlue. Fiat har
valt en annan väg, utan tillsatser. Det går heller inte att få automatlåda till
Citroëns motor.
Det är omöjligt att känna någon skillnad
mellan Citroëns och Fiats 130 hk motor under färd. Trots att Citroëns motor är
på 2,0 liter och Fiats på 2,3. De har jämförbart vridmoment och lådans sex
växlar tycks stegade likvärdigt.
Det finns tillräckligt med kraft även för
uppförsbackar. Motorn räcker, men för dig som vill ha mer personbilslika
fartresurser är nog 150 hk versionen ett bättre val.
Testrutten går mestadels på väl underhållen
asfalt. Färden är tyst, ovanligt tyst för att vara en instegsbil. Det brukar
vara ett visst gnekande och rasslande. Men inte i denna.
För att pressa lite extra kör jag in på en
kullerstensgata, men även här tiger inredningen still. Endast lite rassel från
en illa justerad myggnätsdörr hörs.
Bilen tycks väl hopskruvad.
Utrustningsmässigt finns det man förväntar
sig. Dubbla airbags, ABS bromsar, antisladdsystem, antispinnsystem, Hill
Descent Control (ett system som hjälper dig ner för branta utförslut),
farthållare, AC, elhissar, elspeglar. Det jag saknar är stereo. Men det är
förberett för en stereo så det är en smal sak att lösa.
God idé att väga upp
Som i de flesta husbilar med U-soffa är
garaget litet. Det rymmer bord och stolar och en del annat smått och gott. Men
inte cyklar. De får man hänga på bakstammen.
Men i övrigt är det hyggligt med stuvutrymmen
ombord. Det är gott om överskåp (trots två taksängar), och bakom U-soffan är
det tre rymliga utrymmen. En fullhöjds garderob bredvid badrummet rymmer
ytterkläder och skor.
Om man är två resenärer är det fullt tillräckligt
med stuv. Men för tre personer (det finns sängar för tre, fem om man vill bädda
soffan varje kväll) kan det bli knappt. Men fem personer är inte praktiskt
genomförbart eftersom det bara finns fyra bälten ombord.
Ett annat dilemma om man vill utnyttja bilens
alla sovplatser är lastvikten. Med 3 500 kg totalvikt är det bara 300 kg
lastvikt. Oräknat extrautrustning. Det kan räcka för ett par som är vana
campare. Men för de flesta rekommenderas att väga upp bilen till 3 650 kg
totalvikt.
Jag gör bedömningen att denna bil fungerar
bäst för ett par som inte känner att de behöver sova i samma säng varje natt.
Och som ibland vill kunna ta med sig ett barnbarn eller två.
Ingen vinterbil
Modellen har inga som helst ambitioner att
vara vinterbil. Tömningen till spillvattentanken är utanpåliggande och fryser
lätt, inga luftspalter runt möblerna för att jaga vägg kallras och kondens.
Värmaren är placerad bak i bilen vilket vi av erfarenhet vet ger ojämn
värmefördelning i bilen.
Men helt hopplöst är det inte att använda
bilen i kyligare väderlek, typ vår och en bit in på hösten.
Standardvärmaren är en gasoldriven Truma på 4
kw. Räcker långt i en så pass liten husbil.
Som alternativ finns en kraftig 6 kw
dieselvärmare från Webasto med 11 liters inbyggd varmvattenberedare. Ett bra
alternativ för dig som vill resa i Europa utan att strula med gasolflaskors
olika standarder i olika länder.
Vill du ha lite extra lång säsong här hemma så
kan spillvattentanken beställas uppvärmd och isolerad. På testbilen är den
isolerad men ej uppvärmd.
Köper du till ett utvändigt täcke till
förarhytten och håller avloppstankens tömning öppen med balja under kan du
förlänga säsongen betydligt.
Jag tycker
Ilusion anno 2017 imponerar. Kvalitetsintrycket
är högt för en så pass prispressad bil. Känns som vilken hygglig mellanklassbil
som helst.
Bodelen är synnerligen trivsam att vistas i. Ljus,
rymlig. Utan fast säng blir det en härlig volym ombord. U-soffan är en av de
bekvämaste jag suttit i, med högt och bekvämt ryggstöd.
Köket slår säkert någon sorts rekord i arbets-
och avställningsyta. Visserligen på bekostnad av en stor kyl, men sådana vet ju
ni som läser tidningen regelbundet att jag ändå inte tycker om.
Att lastvikten är i klenaste laget, vinteregenskaperna
brister och den simpla ABS plasten i takhättan och kjolarna kan jag enkelt leva
med när jag ser prislappen.
För ett par som letar husbil för årets varma
halvlek eller som drar söderöver vintertid är Ilusion XMK 650 lite av ett fynd.
Vi gillar | Vi önskar |
Prisvärd
Köket – den låga kylen frigör så otroligt med yta. Planlösningen – utan fast säng blir det gott om boyta Bra med stuv trots litet garage Vinställ – för både flaskor och bag-in-box Den tysta färden Bekväm U-soffa med högt ryggstöd |
Fönster på bakstammen
Generösare bäddmått Släde i gasolutrymmet Högre lastvikt |
Fakta Modell Ilusion XMK 650 Ursprungsland Spanien Chassi Citroën 3,5 Special Motor 2,0 BlueHDi 130 hk Vridmoment 320 Nm Växellåda 6 växlad manuell Totalvikt 3 500 / 3 650 kg Max last 300 / 450 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 660 x 233 x 275 centimeter Bränsletank 90 liter Vattentank 100 literGråvattentank 100 liter Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, farthållare, elhissar, AC motor, Truma Combi 4kw värmare, kyl, frys, gasolspis, isolerad spillvattentank, myggnätsdörr Antal bältade platser 4 Pris som testad: 599 000 kr (inkluderar premiumpaket) Hemsida: www. ilusioncaravaning.com Vi lånade bilen av Mobilen i Borås, www.mobilen.eu |
Rivaler
Instegsbilar i denna prisklass finns det en
hel del av. Men ska planlösningen matcha är det färre aktörer. Faktiskt bara
tre i hela Europa. Så vi väljer att lyfta fram dem alla.
Bürstner Lyseo T744
En ny modell för säsongen 2017. Vi testade i
nr 1-2017 och gillade bilen starkt. Värmesystemet är välplanerat och det
plussade vi för. Men husvagnsfönster drog ner totalintrycket. Är nästan en
meter längre än testbilen, vilket kommer främre dinetten till godo. Prislappen
är i basutförande jämförbar. Men utrustad och klar får du räkna med att den
passerar 700 000 kronor
Benimar Mileo 282
Testbilens tuffaste rival. Byggs också i
Spanien. Något längre än testbilen. Planlösningen är i stort identisk. Största
skillnaden är köket, i denna r det ett vanligt vinkelkök med hög kyl. Prislappen
förvisso aningen tyngre men då är utrustningsnivån skyhög. Dieselvärmare är
standard.
Chausson Welcome 611 Travel Line
Lite längre än testbilen. Sticker ut genom att
ha fyra kaptenstolar i dinetten och två bodelsdörrar, en på var sida om bilen.
I övrigt jämförbar planlösning. Dieselvärmare är standard. Prislappen är cirka
hundratusen kronor tyngre än testbilens, motiveras av mer påkostad inredning
och högre utrustningsnivå.
Jag vet inte om jag uppskattar de silverfärgade plastdetaljerna. Men ramfönstren och den stabila bodelsdörren gillas skarpt.
Fast säng saknas. Istället en taksäng över U-soffan. Bäddmåttet är i minsta laget, 128 x 195 cm. Sängen hissas och sänks med en elmotor.
U-soffan bäddas snabbt och blir en okej säng. Bäddmått 119 x 219 cm.
En andra taksäng över dinetten. En riktigt bekväm säng för en person. Mäter 93 x 194 cm. Tyvärr blockerar den bodelsdörren.
U-soffan får tummen upp av ”junior editor”.
Även jag själv uppskattade sittkomforten. Faktiskt ör det en av de bekvämare
U-soffor jag suttit i. Det som skiljer den från många andra är att ryggstödet
är högt.
Jag hade önskat ett fönster på bakstammen, en
spegel kan vara okej i utställningshallen. Men när man är ute i naturen vill
man kunna se ut.
Det är ljust med härlig volymkänsla ombord. Man rör sig ledigt genom bilen, passagen mellan kök och badrum upplevs inte som trång men visst får kocken får maka på sig.
Främre dinetten är ett baksäte, punkt! Ett
bekvämt sådant med hela 53 cm sittdjup som ger gott lårstöd. Och ryggstödet
stöttar hela ryggen, inklusive svanken.
Jag ids inte ens klaga på att man sitter för
högt i framstolarna i förhållande till bordet. Eller att bordet saknar
förlängningsmöjligheter så att personen i passagerarstolen slipper sträcka sig.
Ty det är inte i framstolarna man ska sitta och äta eller fika.
Köket är smått fantastiskt. Det är inte bara
generöst tilltaget, det är välplanerat också. Gott om plats för utensilier och
torrvaror. Inte så mycket som man kan tro dock eftersom gasolutrymmet tar
plats.
Att ha en liten kommod innanför dörren
istället för sittplats är genialiskt. Den rymmer flaskor och bag-in-box under
sin bänkskiva. Och med en extra uppfällbar skiva blir kommoden en hygglig yta
att skära salladen på. Man kan faktiskt laga mat tillsammans i denna bil.
Det enda som känns trist är att man inte
hittade en annan plats åt bodelsbatteriet. Förvisso lätt att komma åt men
knappast ett effektivt utnyttjande av utrymmet. Och det finns bara plats för
ett batteri.
Badrumet är platsen där man tydligast märker att detta är en isntegsbil. Plastigt som i en åttiotalsbil. Men funktionen är det inget fel på. Och duschen är rymlig med rejäl balja till golv. Duschdraperiet är en rullgardin, en udda men praktisk lösning. Lite trixig att öppna inifrån kabinen, man får ta i ganska rejält och det känns ovant till en början.
Hall? Nej, blott en entré. Man kan fästa klädkrokar på väggen. Men kläderna får man plocka bort när taksängen ska ner. Dörren är rejäl, med dubbla lås och ett fönster. Ovanligt påkostat för en instegsbil.
Garderoben är stor nog för två personers ytterkläder. Stövlar och extra skor får man placera i garaget. Här ryms bara de man för stunden använder.
Överskåpen är rymliga. Men avsaknad av hyllor gör dem svåra att utnyttja effektivt.
Bakom U-soffan finns tre rymliga stuv.
Insynsskydd och mörkläggning ordnas med draperi. Ett draperi som kunde varit lite längre så det inte blev så spänt när man snurrar stolarna.
Citroën är tvilling till Fiat, så förarmiljön är densamma. Med Premiumpaketet blir utrustningen fullödig så när som på stereo. Här finns ABS, airbags, antispinn, antisladd, Hill descent control, farthållare, elhissar, elspeglar, AC.
Garaget öppnar från båda sidor. Luckan har dubbla tätningar i överkant, mycket bra.
Gasolutrymmet är en trist historia. En flaska måste ut när man ska skifta. Med en Duocontrol skiftas de automatiskt vilket underlättar väsentligt. Men för egen del skulle jag beställa bilen med dieselvärmare så man slipper öppna denna lucka mer än ett par gånger per år.
Med en hjulbas på 3,8 meter är det en smidig bil att ratta. Och då den är bara 6,6 meter kort blir överhänget acceptabelt.
Planskiss
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ