Test – Laika Kosmo 2009
Husbil.se 2020-04-23Med bakhjulsdrift, silkeslen drivlina, välplanerat värmesystem, prislapp en grad söder om miljonen, lägre skatt än de flesta husbilar och en stjärna i grillen ser det på pappret ut som att Laika hittat väldigt rätt med Kosmo 2009.
Vår test motsäger inte detta!
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Kosmo är Laikas serie av mellanklassbilar. Men
med en stjärna i grillen lyfter man imagen en nivå. Utan att priset skenar.
När de flesta tillverkare satsar stort på den
framhjulsdrivna versionen av Mercedes Sprinter väljer Laika att bygga en
halvintegrerad modell på den bakhjulsdrivna versionen. Och det har sina
fördelar. Inte minst under den kalla och hala årstid som nu står för dörren.
Bekväm på vägen
Testdagen är råkall. Det yr lite snö i luften
och vägarna är på sina ställen riktigt hala. Jag kör på smala, vindlande, vägar
utanför Västerås. I kurvorna känner jag att bilen är mjukare satt än husbilar
byggda på Fiat. Men det känns inte svajigt eller osäkert, tvärtom får jag
snabbt förtroende för bilens väguppträdande. På Mercedes Sprinter med tvillinghjul hamnar
fjädrar och dämpare väldigt långt in under bilen, nära bakaxelklumpen, det gör
att de får mer vikt att övervinna och bilen blir svajigare. Men testbilen har inte
tvillinghjul och min känsla är att det är detta som gör att den känns mer
stabil. Motorn på 163 hk är kopplad till en sjustegad
automat. Passar bilen utmärkt. Lådan växlar mjukt och färden är avslappnad.
Motorljudet blir påträngande när man gasar. Men i 90 km/h snurrar motorn på i
lugna 1 900 varv per minut.
Där solen ligger på har isen smällt och
vägbanan är våt. Det hörs! Bodelsdörrens trappa är placerad rakt i sprutet från
höger framhjul. Även grusig vägbana ger en ljudlig färd. Här råder jag framtida
ägare att isolera steget för att slippa oljudet.
Jag sitter väldigt bekvämt i förarstolen. Kan
justera sittdynans vinkel så den passar mig och trots att stolen är snurrbar är
den inte högre än att jag har ratten på bekväm höjd. I en annan husbil på Mercedes
jag körde för en månad sedan reagerade jag på att ratten hamnade i knät, icke
så i detta fall. Man sitter nära dörren och det är mer
naturligt att vila armbågen mot dörren än stolens armstöd. Men trots den smala
hytten är det inga problem att snurra runt stolarna.
Stor tydlig skärm
Förarmiljön är väldigt ren. Få knappar. En
stor skärm dominerar. En minimal rattväxelspak som är ur vägen helt. Testbilen
har elektronisk handbroms så vi slipper kryckan till höger om framstolen. Känns
väldigt modernt.
Jag måste erkänna att jag inte är van att
prata med husbilen för att få den att göra det jag vill. Mercedes har sin egen
version av Google Assistent och man ska säga ”Hej Mercedes, höj volymen”, ”Hej
Mercedes, starta navigatorn”, ”Hej Mercedes, ring mamma”.
Jag tycker det känns konstigt och flera gånger
fick jag upprepa mitt kommando. När jag står still fungerar det ganska bra. Men
när mina ord blandas med vägljud tycks systemet få problem. Jag måste helt
enkelt prata högre för att det ska fungera.
Nu kan man ju sköta allt via den stora
skärmen. Men det kräver att man fokuserar på vad man ska göra och tappar fokus
på körningen.
Allt detta är förvisso en vanesak, men jag är
nog mer lockad av knappar man hittar snabbt och intuitivt.
På plussidan är skärmen stor och väldigt
tydlig. Navigatorn är detaljerad och enkel att följa.
Testbilens backkamera var inte monterad så jag
kan inte bedöma hur bra den är, den ingår men monteras av handlaren.
Får lasta ett ton
Som standard är totalvikten 3 500 kg. Men
testbilen har förhöjd totalvikt, 4 100 kg, och får då en lastvikt på över
ett ton. Med tanke på att garaget endast får lastas med 150 kg är det svårt att
se hur man ska kunna utnyttja den höga lastvikten. Nu är ju det knappast ett
problem utan snarare är det välkommet med säkerhetsmarginal.
Inne i bilen finns två garderober under
sängarnas fotändor och en smal hög garderob bredvid kylskåpet. Öppna hyllor
utmed sovrummets sidoväggar och rymliga överskåp på bakväggen rymmer en hel
del. Överskåpen under taksängen är större än vanligt.
Känslan är att ett par som beställer bilen
utan taksäng klarar sig bra med en totalvikt på 3 500 kg.
Vinterväg inga problem
Bakhjulsdriften gör bilen till en riktig
bergsget. Ju brantare backe desto mer grepp får bakhjulen. På vinterväg är det
en klar fördel att ha tyngden över drivhjulen. Det gör denna bil till en bra
vinterbil.
Som vinterbostad är den heller inget dumt val.
Den luftburna värmaren från Truma är centralt placerad under soffan. Det ger
korta slanglängder och man får ut värmarens effekt på ett bra sätt.
Laika har dragigt fram värmeslangar som blåser
varmluft utmed långbäddarnas sidor och dessutom är det en luftspalt runt
sängarna från det uppvärmda garaget. Dessa två lösningar kommer samverka för
att mota kallras från fönstren så sömnen inte störs.
Jag vet att många anser att vattenburen värme
är det enda rätta vintertid. Men en korrekt monterad luftburen värme är en
mycket bra lösning. Fördelen är att den reagerar snabbare om man vill öka eller
minska värmen ombord, den väger dessutom betydligt mindre. Nackdelen är att den
hörs och luften ombord kan kännas torr.
Spillvattentanken är uppvärmd av värmesystemet
och töms med pump via en knapp i garaget. En frostsäker lösning!
Det är luftspalter bakom möblerna som låter
varm luft jaga väck eventuell kondens. Men överskåpen är inte ventilerade. Det
gör att du får ha lite koll så det inte bildas kondens eller att kläder trycks
mot väggen och blir en del av bilens isolering, då riskerar de att frysa fast
eller bli fuktiga. Riktigt kalla dagar kan man behöva öppna skåpsluckorna.
Komplettera bilens utrustning med ett
heltäckande utvändigt täcke för förarhytten så har ni en riktigt bra vinterbil.
Jag tycker
Var faktiskt lite tveksam till denna modell
innan testet. Bakhjulsdrivna Mercedes Sprinter är notoriskt svajig. Men
testbilen har ett riktigt trevligt väguppträdande och får mig att omvärdera min
förutfattade mening.
Dessutom är den väl anpassad för åretruntbruk
med sitt fina värmesystem, den elektriska tömningen av spillvattentanken och
inte minst bakhjulsdriften.
Planlösningen är enligt mall 1A och det går
tretton bilar på dussinet med samma möblering. Men Laika har en förmåga att
göra trivsamma bodelar med hög kvalitetskänsla. Och testbilen är inget
undantag. Det är inte en lyxig husbil med massa bling. Men väl en funktionell
och kompetent bostad med mycket få missar.
Det enda som stör mig är ett trångt
gasolutrymme och att man placerat korgen till schampoflaskan så dumt i
duschkabinen.
Som extra bonus kan jag nämna att bilen är
registrerad enligt det tunga avgasreglementet och berörs därmed inte av den
senaste skattehöjningen. Testbilen har en årlig skatt på ca 13 000 kronor
de första tre åren. Det är hälften av vad de flesta i samma storlek kostar.
Bara detta gör att Kosmo 2009 känns som en bil
i tiden.
Kuriosa
Laika heter Laika för att grundaren, Giovambattista
Moscardini, var omåttligt intresserad av rymden. När
han, 1964, startade sitt företag döpte han det, som en hyllning, efter den
ryska hund som sändes upp i rymden 1957. Därav hunden i logotypen.
Att man döpt en modellserie till Kosmo känns
som att man knyter an till sina ”rymdrötter”.
Får vi kanske se fler rymdrelaterade namn i
framtiden?
Jag gillar | Jag önskar |
Drivlinan Komfortabel färd Sittgruppen Kvalitetskänslan Bred bodelsdörr Frostsäker tömning av spillvattentanken Elhandbroms Låg skatt (allt är relativt) | Släde i gasolutrymmet Ljudisolerad invändig trappa Tryckvattenpump istället för simpel dränkbar Att korgen till schampoflaskan i duschkabinen fick en bättre placering |
Fakta Modell Laika Kosmo 2009 Ursprungsland Italien Chassi Mercedes Sprinter Motor 316 CDI 2,2L 4 cyl Common Rail diesel, 163 hk Vridmoment 380 Nm Växellåda 7 växlad automat Totalvikt 3 500 kg / 4 100 kg Max last 446 kg / 1 046 kg L x B x H 699 x 233 x 297 cm Invändig höjd 187 cm sittgrupp / 207 cm kök Bränsletank 93 liter Vattentank 120 liter Toatank 17 liter Utrustning: ABS, antispinn, ESP, Sidvindsassistent, Klimatanläggning motor, farthållare, elspeglar, backkamera, infotainment system, kylskåp med frysfack, spis med 3 gasolbrännare, mörkläggningsjalusier, Truma 6 kw luftburen värme med elpatron, frostfria tankar Pris som testad: 999 500 kr Hemsida: www.laika.it Vi lånade bilen av K. Öhman Bil & Maskin utanför Västerås, www.kohman.nu |
Rivaler
Laika är en del av Hymergruppen och dess
främsta rivaler är två koncernsyskon. Ingen annan tillverkare har, mig
veterligen, valt att bygga halvintegrerad husbil på den bakhjulsdrivna
Sprintern. Bilarna är tekniska tvillingar. Det enda som skiljer är
möbeldesignen, atmosfären, ombord.
Bürstner Lyseo M690 Harmony Line
Nog ger stjärnan lite mer lyster över bilen. Det är märkligt vad symboler betyder för uppfattningen av en produkt.
De höga långbäddarna är 79 cm breda. Höger
säng är 185 cm lång och vänster 192 cm.
Det är lätt att komma på plats och man slår
inte huvudet i taket när man sitter på sängkanten.
Utmed väggarna är det öppna hyllor. Det tycker
jag om. Överskåpen bak är rymliga men man skulle enklare kunna utnyttja volymen
om det fanns ett hyllplan. Läslampor på flexibel arm ger plus i kanten.
Taksängen manövreras elektriskt. Kommer inte ner särskilt djupt. Det är bara 55 cm till taket. Bäddmåttet är 95 x 200 cm - väldigt gott om plats för en person. Laika själva anger fyra sovplatser i bilen, jag säger tre.
Sittgruppen är mycket bekväm. Fyra personer ryms.
Och bordet är stort nog för fyra kuvert. Alla sitter på bekväm höjd i
förhållande till bordet. Även som baksäte är soffan bekväm, tack vare svankstöd
och ett sittdjup på femtio centimeter.
Det finns ingen lillsoffa innanför dörren, men
jag saknar den inte. Den breda passagen till framstolarna är guld värd.
Det är ingen lyxig bodel. Mer funkis. Men allt du tar i känns rejält och finishen är hög. Inga krystade trollerilösningar eller avancerade (irriterande) programmeringar för belysningen. Allt ombord är enkelt och logiskt.
Ett utblås med strypning blåser varm luft utmed sängen. Denna luft kan sedan stiga utmed väggen och mota eventuellt kallras. En rejäl sarg ser till att inget kan blockera luftflödet. En av de bättre lösningarna vi sett i ett luftburet system.
Köket är kompakt. Man ska komma ihåg att detta
är en relativt kort husbil. Som huserar såväl långbäddar som en generöst
tilltagen sittgrupp. Något måste offras!
Men det finns nog med förvaring för torrvaror
och utensilier i skåp och lådor. Och kylen är hög och rymlig. En uppfällbar
skiva ger extra bänkyta och diskhons täcklock kan användas som hylla. Vi hade
gärna sett en utdragbar trådkorg innanför underskåpets dörr. Men där är nu bara
ett hyllplan och två stora utrymmen som visserligen sväljer massor. Men det är
lätt att saker försvinner där inne.
Toaletten har bekväm sitthöjd och man får
plats även med stängd dörr. Duschkabinen är trång, och inte blir det bättre av
att man placerat en trådkorg för schampoflaskor mitt på kabinens vägg. Denna
korg gör kabinen i princip oanvändbar då den är i vägen och man hela tiden
stöter i den. Ta bort den helt eller flytta den åt sidan, gärna högt upp, över
axelhöjd så den inte inkräktar på svängrummet. Nuvarande placering är sämsta möjliga.
Både taklucka och fönster är trevligt.
Bred dörr, stort fönster, klädkrok. Vad mer kan man begära av en hall i en husbil? Jo, en sak – skoförvaring. Men även utan detta är det en helt okej hall.
Ett kort draperi ska ge ett privat sovrum. Nog hade ett i fullhöjd känts mer privat.
Tre garderober är mycket bra. Under höger säng en garderob med klädstång. Under vänster är det hylla. I fullhöjdsgardroben är det både klädstång och två hyllor. Här inne är även kontrollpanelen till värmaren.
Man har alltid nära till en USB kontakt eller 230 volts uttag.
Tömningen av spillvattentanken sker med pump. En knapp i garaget aktiverar den. Allt sitter frostskyddat innanför tankens isolering. Endast tömningsröret sticker ut. En mycket bra lösning för vinterbruk.
Smidiga pappersplisséer mörklägger och insynsskyddar.
Mercedes nya förarmiljö domineras av den stora
displayen. Tanken är att man ska röststyra funktionerna. Men jag har svårt att
vänja mig vid detta. Visst, det är en ren och snygg design utan en massa
knappar. Men jag kan inte hjälpa att önska att det fanns lite mer knappar. I
alla fall under färd då jag inte vill ta uppmärksamheten från vägen.
Ratten är mycket trevlig att hålla i med sin
rejäla krans och mjuka yta och jag sitter väldigt bekvämt i stolarna.
Gasolutrymmen med flaskor i fil ska ha släde
för att vara praktiska. Det saknas i Kosmo 2009.
Men höjden är bekväm, man slipper sitta på
huk.
Stort garage som öppnar lika stort från bilens
båda sidor. Här ryms ett par cyklar och campingmöblerna utan vidare. Laika har
begränsat lasten i garaget till 150 kg. Knappast för att det inte tål mer, det
är en rejäl konstruktion. Nej maxlasten är satt lågt för att inte äventyra
vägegenskaperna.
Vi ger plus för dörrarnas dubbla tätningar.
Sju meter kort med en hjulbas på 3 665 mm gör det till en smidig husbil med snäv svängradie. Men det ger också ett betydande överhäng, något att vara medveten om. Det är en rejäl svans att vifta med när man svänger ut från dieselpumpen eller kör upp för en brant backe/färjeramp.