Test – Laika Kosmo F510
Husbil.se 2019-08-28Det är inte första gången Laika bygger en
husbil anpassad för barnfamiljer. Deras rutin och kunskap är tydlig när man
synar Kosmo F510. Kort sagt är man bekant med behoven och tillgodoser dem, utan
att krångla till det. Extra glädjande är att man valt att satsa en del på dold
kvalitet.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Italien är alkovbilens förlovade land. Ingen
annanstans har det genom decennierna sålts mer familjehusbilar. Italien är
nämligen inget husvagnsland, har aldrig varit. När det såldes 14 000
husbilar per år i landet räknades husvagnsförsäljningen i hundratal. När
barnfamiljer söker campingfordon letar de billig husbil. Så är det bara.
Självklart har även Laika byggt husbilar åt
hemlandets barnfamiljer. Dock åt de lite mer välbärgade, Laika är trots allt
inget lågprisfabrikat. Något som understryks av det faktum att man i många år
var en av få tillverkare som byggde helintegrerade husbilar med våningssäng
bak.
När Italienska marknaden kraschade för snart
tio år sedan styrdes produktionen hos Laika mer åt export. Familjehusbilar hade
ingen större marknad i övriga Europa, särskilt här i Sverige. Man renodlade
därför produktionen mot premiumhusbilar för resande par. En lyckad strategi,
Laika har sålt allt bättre på de flesta marknader.
Nu när Europas, och Sveriges, barnfamiljer börjar
omfamna husbilslivet ser Laika en möjlighet att dra nytta av sitt arv och åter
börja bygga familjehusbilar.
Här kommer dagens testbil in i bilden. Det är
den första av två modeller. Syskonet heter Kosmo F261 och har tvärställd
våningssäng bak. Ännu inte byggd men kan beställas för leverans under sommaren.
Tydligt premiumarv
Planlösningen är allt annat än nyskapande. Snarare
konservativ med en dubbelsäng i var ände, fyrsittsdinette och ett kompakt kök
mitt emot badrummet.
Kan låta tråkigt. Varför lansera en ny
husbilsmodell som är identisk med alla man sett tidigare?
Men lugn, utförandet gör att denna husbil
skiljer sig från mängden på ett positivt sätt.
Beslag, gångjärn och överskåp är rejäla och
hämtade direkt från Laikas premiumbilar. Snickeriernas finish är utsökt och
textilierna ser outslitliga ut. I överskåpen hittar vi luftspalter och hyllplan,
till och med en innervägg som ser till att luftflödet inte störs av det man
packat in.
Ramfönster istället för de simpla
utanpåliggande vi är vana vid hos alkovbilar.
Man har till och med valt kjolar i aluminium,
det ser vi normalt bara på premiumhusbilar.
Förvånansvärt välutrustad förarhytt
På de ringlande och stundtals mycket branta backarna
i bergen norr om Siena kör jag med lätthet husbilen både uppför och nedför.
Faktiskt är jag mer orolig när det bär av nerför, jag har tidigare varit med om
att bromsarna på en stor helintegrerad husbil mattades betänkligt på en av de
längre backarna. Men den var automatväxlad. Dagens testbil har manuell låda. Då
jag kör samma väg med denna kan jag därför motorbromsa effektivare och
framfarten känns mycket säker. De 150 hästarna tar mig med lätthet upp för
samma backe.
På landsväg är det en behaglig färd. Vägen
mellan Siena och Florens är inte jättebred. Men utan rädsla kör jag om en och
annan lastbil. I vissa husbilar kan man då känna att det rycker i bilen, som vid
sidvind, men inte i Kosmo F510. Huruvida den är sidvindskänslig kan jag inte
avgöra, det var vindstilla under testet. Men mina omkörningar indikerar att den
inte är det.
När underlaget blir dåligt, på vissa håll är asfalten mycket illa medgången, blir det en del resonansljud inne i bilen. Men inredningen tiger helt still.
Då bilen har en fyrsittsdinette har man
avstått snurrbara framstolar. Det gör att jag sitter lägre och därmed bekvämare
än normalt i husbilar byggda på Fiat.
Bilen har all förväntad säkerhetsutrustning –
ABS bromsar, ESP, antispinn, start i backe hjälp och ”Hill decent control” som
håller konstant låg fart i brant utförslut och låter föraren koncentrera sig på
att styra.
Det jag inte hade förväntat mig var att den
skulle varna om jag kom för nära mittlinjen utan att aktivera blinkers, eller
att den skulle ha parkeringsvarnare både fram och bak. Det är faktiskt första
husbilen jag testar som har filvarningssystemet.
Gott om stuvutrymme
Ska man husera en barnfamilj under en semester
krävs att man kan packa in en hel del i husbilen. Laika når nästan ända fram i
detta avseende.
Här finns ett stort garage, anpassat för
cyklar. Överskåpen är voluminösa och man kan utnyttja hela volymen tack vare
hyllplanen.
Genom att välja ett lite mindre kylskåp har
man fått plats med ett linneskåp. Det finns en garderob att hänga in
ytterkläder i. Under ena soffan ett stort stuvutrymme.
Utrymmena rimmar väl med lastvikten om 570 kg.
Det går att köpa bilen med förhöjd totalvikt,
3 850 kg, då får man lasta 920 kg. Det är ju bra. Men jag har svårt att se
var man ska stoppa in allt. Risken är att man lastar för tungt i garaget och
förstör bilens vägegenskaper.
Och vintertid?
På bilar som kommer till Sverige är
spillvattentanken, inklusive tömningskranen, vinterisolerad. Det senare tillhör
inte vanligheterna!
En del av golvet är uppvärmt via 230 volt.
Den luftburna värmaren har placerats relativt
långt bak i bilen och luftslangen upp till alkoven är i längsta laget. Å andra
sidan stiger varm luft, så till alkoven behövs inte så mycket för att det ska
fungera. I övrigt är det få utblås, vilket gör att chansen är stor att varje
utblås skickar ut varm luft i god fart.
Vid elstolpe och med ett vintertäcke över
hytten klarar man sig bra på ett sportlov. Och kjolarna i aluminium kommer inte
spricka, så som de i plast gör.
Jag bedömer bilen som en duglig
tresäsongersbil. Förutsatt att man köper utvändigt täcke till förarhytten.
Jag tycker
Först var jag inte särskilt entusiastisk över
bilen. Mitt första intryck var att det var en snabbt framtagen dussinprodukt.
Men ack så fel jag hade. Under testet växte bilen till ett av de starkare
korten på alkovmarknaden. En påkostad husbil utan komplicerande lösningar med
rimlig prislapp.
Visst, det är en simpel dränkbar impellerpump,
skåp i köket istället för mer praktiska lådor och passagen till hytten är
väldigt smal. Men ingen husbil är perfekt och dessa fadäser uppvägs med råge av
allt positivt ombord.
Svenska barnfamiljer har fått något nytt att
drömma om.
Jag gillar | Jag önskar |
Sittgruppen Stort kök Mycket stuvutrymme Bred bodelsdörr, 70 cm Ramfönster Träfri bodelskonstruktion Hyllor i överskåpen Aluminiumkjolar Gasolutrymmet Även tömningskranen till spillvattentanken är isolerad | Bredare passage till förarhytten Lådor i köket Tryckvattenpump Isolerad värmarslang till alkoven |
Fakta Modell Laika Kosmo F510 Ursprungsland Italien Chassi Fiat Camper Motor 2,3MJ 150 hk Vridmoment 380 Nm Växellåda 6 växlad manuell Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg Max last 570 / 920 kg (oräknat extrautrustning) L x B x H 725 x 233 x 310 cm Invändig höjd hall 250 cm, kök 210 cm Bränsletank 90 liter Vattentank 110 literGråvattentank 90 liter Toatank 17 liter Utrustning: ABS, antispinn, ESP, filvarningssystem, parkeringssensorer fram och bak, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås inkl bodel, kylskåp med frysfack, 3 lågors gasolspis, mörkläggningsdraperi, Truma 6 kW luftburen värme med elpatron, förberedd för TV, partiell golvvärme 230 volt, vinterisolerad spillvattentank inklusive tömningskran. Pris testbil 692 700 kr Grundpris: 659 700 kr Hemsida: www.laika.it/se Vi lånade bilen av Laika i Italien |
Rivaler
Efter att det varit svårt att hitta alkovbilar
på marknaden har nu flera tillverkare lanserat riktigt fina modeller. Rivalerna
denna gång kommer från två av Sveriges bäst säljande fabrikat. Inte en enkel
match för Laika.
Adria Coral XL Plus A670 SP
Testbilens tuffaste rival. Vinkelsoffa och
snurrbara stolar istället för fyrsittsdinette, i övrigt samma planlösning.
Även detta en påkostad bil där inredningen är
mer flärdfull om du köper den i ”Plus” utförande. Kan då fås med vattenburen.
Väljer man denna version passerar prislappen 800 000 kronor.
Pilote C700 G
Planlösningen i princip identisk med
testbilen. Men långden håller sig under sju meter. Det betyder ett kompaktare
kök. En annan skillnad är att bodelsdörren är placerad längre bak vilket ger
plats för en liten soffa i hallen. Lådor i köket är praktiskt.
Prislappen börjar i nivå med testbilens.
Fönster framtill på alkoven är typiskt Laika. Det finns även en taklucka. Blir det varmt i alkoven kan man vädra effektivt.
Sängen bak kräver stege för att ta sig i och
ur. Badrummet inkräktar på bäddmåttet i fotändan. Sängen mäter 212 x 150/130
cm.
Läslampor på lång arm ger pluspoäng. Likaså
hyllan ovanför som rymmer mobil, bok, glasögon och mer.
Alkovbädden är rejält tilltagen – 210 x 155
cm. Läslampor på arm och en hylla som nattduksbord. Det är 65 cm i takhöjd.
Stegen upp är lång men stadig och fotstegen
skär inte in i fötterna.
Sittgruppen är en klassisk fyrsittsdinette.
Perfekt lösning för en familj. Alla sitter samlade för spelkväll eller middag.
Fyra bältade platser gör att man kan åka sex personer.
Som tillval kan man välja breddbara soffor och
få ännu mer utrymme.
Det är enkelt att bädda säng här, men i testbilen
fanns inte rätt dynsats.
Ljus och trivsam atmosfär. Det blir lite
trångt att röra sig genom bilen. Köket är djupt och dinetten bred. Jag vill
dock inte tulla på någondera och accepterar tingens ordning.
Plus för att golvet är utan nivåskillnader.
Ett riktigt bra gasolutrymme. Öppnar stort, ingen tröskel, oömt.
Köket har gott om arbetsyta. Täcklocket till hon dubblerar som skärbräda. Tyvärr är de stora underskåpen svåra att utnyttja effektivt, lådor hade varit bättre. En av få saker där Laika sparat in.
Badrummet har både fönster och taklucka, trevligt. Det är gott om plats runt toaletten och den har en bekväm sitthöjd. Duschkabinen kunde varit högre, 188 cm är i lägsta laget.
Alkovbädden kan lyftas för mer volym och enklare passage till förarhytten.
Passagen till förarhytten är mycket trång. Man
får dra fram passagerarstolen för att kunna ta sig fram. Med stolen i
framskjutet läge är passagen ynka 30 cm. Man skulle kunna fälla fram ryggstödet
och få en bredare passage. Men hur mycket ska man behöva trixa?
Jag föreslår att man monterar en snurrplatta
på passagerarstolen. Då blir det busenkelt för passageraren att komma på plats
och passagen skulle bli så pass bred att även chauffören kan ta sig fram
enkelt.
Bodelsdörren är 70 cm bred och försedd med ett
stort fönster. Mycket bra!
Tyvärr saknas det klädhängare i entrén. De har
sin plats i passagen till bakre sovrummet.
Inte heller skor har någon naturlig plats. Men
man kan ordna det genom att göra en lucka in till utrymmet under den bakåtvända
soffan.
Överskåpen förtjänar att visas. De är rymliga. Försedda med tre stabila gångjärn. Hyllor gör det enkelt att utnyttja volymen. I bakkant en inre vägg som förhindrar att man blockerar luftflödet när man fyller utrymmet.
En detalj stör lite. I kökets överskåp har man dragit värmarslangen till alkoven. Det riskerar att bli rejält varmt i skåpen. Vilket kan göra att torrvaror blir dåliga i förtid. Om man trär isolering över slangen minskar denna risk. Och dessutom kommer luften som når alkoven vara varmare.
Bredvik köket finner vi ett skåp för teven, en
garderob, ett linneskåp under kylen och under garderoben har värmaren sin
plats. Garderoben blir lite av ett torkskåp. Man når det stora garaget även
inifrån bodelen.
Den lilla kylen kan vara ett problem i Sverige,
vår marknad vill ha stora kylskåp. Personligen föredrar jag mindre kylskåp som
alltid är fulla och därmed energisnålare.
Garaget öppnar stort från båda sidor. Men cyklar kan bara tas in via luckan på höger sida.
Insynsskydd och mörkläggning ordnas med ett draperi. Enkelt och effektivt.
Föraren har mer aktiva hjälpmedel än vi normalt finner i husbilar på Fiat. Förutom ESP, ABS, antispinn och airbags hjälper även filvarningssystem och parkeringssensorer fram och bak föraren.
Överhänget finns där men det håller sig inom rimliga gränser.
Planskiss
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ