Test – Niesmann-Bischoff Smove 7.4 B
Stefan Janeld 2017-08-04
Första gången jag såg Niesmann+Bischofff Smove rusade inte pulsen, även om jag föll för designen. Jag dömde ut modellen som på tok för dyr och med alltför enkel interiör. Det var innan jag lärt känna den.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Niesmann+Bischoff kallar modellen en halvintegrerad Liner.
Det är att ta i. Men i beskrivningen ligger ändå viss sanning.
Installationerna är kompromisslösa, materialvalen likaså, långfärdskomforten
hög, tillvalslistan är lång som en femårings önskelista till Tomten och till
sist är bilen tänkt att vara en bekväm bostad för två.
Precis som en Liner.
Smidig
Vägarna omkring Hyssna är böljande. Det går upp och ned och de
ringlar. Jag har kört många husbilar i trakten, bra vägar att syna en husbils
vägegenskaper på, om du frågar mig.
Med Smove tar jag det lite nättare i kurvorna än vanligt.
Bilen är försedd med luftfjädring på bakaxeln som känns mjuk när det svänger
och det passar bilen. Det här är en elegant dam som ska köras värdigt.
Färden är tyst, det är mest lite däcksljud från framvagnen
som letar sig in. Från bodelen kommer inte ett ljud.
Stolarna från Isringhausen är bekväma, ett klart bekvämare
val än Fiats original. Jag sitter förvisso aningen högt, men inte högre än i
originalstolarna.
Motorn är den nya 180 hästar starka versionen av Fiats 2,3
liter stora motor. Premiär för mig, tidigare har jag bara kört den i skåpbil.
Det är gott om kraft, även i branta uppförslut håller jag tempot utan knot.
Lådan är manuell, men jag gissar att automat föredras i Smoves kundkrets.
Utan tvekan skulle 150-hästaren räcka väl, eftersom bilen
väger blott dryga tre ton olastad och grundutrustad. Men i marknadens
exklusivaste halvintegrerade husbil är det naturligt med den starkaste motorn.
På säkerhetssidan finns det man förväntar sig – ABS,
antisladd, antispinn, dubbla airbags och Hill Descent Control som krypkör bilen
nerför branta backar medan jag koncentrerar mig på att styra.
Det hade passat bilens image om man valt att inkludera
säkerhetssystem vi normalt sett inte ser i husbilar – automatiskt helljus,
varningssignal när jag byter fil utan att blinka, däcktryckskontroll. Fiat har
dessa system, så det är bara för Niemann+Bischoff att beställa chassina med
dessa tillval ikryssade.
På komfortsidan saknas inget – farthållare, elhissar,
elspeglar, automatisk klimatanläggning, GPS, backkamera, stereo.
Byggd lätt, men…
Man kan bo tre ombord. Två vuxna och ett barn. Men bilen är
tänkt att husera två personer. Och för dessa tu finns det tre garderober, gott
om överskåp, stuv i dubbelgolvet, stuv under soffan och ett generöst tilltaget
garage.Med andra ord kan de få med sig det mesta.
I grundutförande väger testbilen in på dryga tre ton. En mycket låg siffra med tanke på att det är en rejält byggd husbil. Men att beställa bilen med 3,5 tons totalvikt är inte tillrådligt. Den ska naturligtvis ha maximal totalvikt – 4 500 kilo – så man utan risk kan utrusta och packa bilen full med livets goda. Det är ju ändå en husbil för välbärgade livsnjutare. Testbilen står mycket riktigt på ett 4,5 tons heavy chassi och åtnjuter då en lastvikt på 1 430 kilo oräknat extra utrustning.
Självklart vinterduglig
Smoves låga profil hindrar inte att den har ett dubbelgolv.
Inte särskilt djupt, men det rymmer ändå tankar och teknik. Tankarna är
placerade i isolerade och uppvärmda lådor som sticker ner under dubbelgolvet.
Tömning sker via rejäla kulventiler placerade i det varma dubbelgolvet.
Bakom alla möbler löper luftspalter där varm luft kan
cirkulera och jaga väck kallras och kondens.
Testbilen var försedd med luftburen värme. Inte
förstahandsvalet för de flesta svenska spekulanter, men i Tyskland är den
populär även i exklusivare husbilar eftersom den spar vikt. Att det går åt lite
mer gasol kompenseras av såväl en fast gasoltank som två flaskor. Det går utan
vidare att fricampa ett par veckor i en Smove även i köldgrader innan det krävs
depåstopp på grund av gasolbrist.
Jag tycker
Att designavdelningen har sista ordet hos Niesmann+Bischoff
råder det ingen tvekan om. Den har lagt grunden till de senaste årens framgång.
Men för en praktiskt lagd individ som undertecknad kan det ibland bli för
mycket av det goda. Jag hade gärna sett en decimeter högre taklinje för full
ståhöjd i hela bilen, ett golv utan nivåskillnader, att kökets lådfronter var
lika breda som själva lådan, en vettig hall och att man kan sitta raklång på
sängkanten utan att slå i huvudet.
Men trots designavdelningens veto är Smove både bekväm och
kompetent med en tydlig identitet. Det sistnämnda är nog så attraktivt i en tid
då husbilar är till förvillelse lika – oavsett prislapp.
Ser man till konkurrensen i segmentet är det svårt att hitta
en husbil som slår Smove på fingrarna. Särskilt om man vill fricampa under
långa perioder, det är inte många halvintegrerade husbilar som har 200 liter
vatten och 42 kilo gasol ombord.
Bilen blir knappast en volymsäljare. Marknaden för
halvintegrerade miljonbilar är inte stor. Men de som tröttnat på att åka i
stora Liners och istället vill ha en smidig bil har i Smove en modell med samma
kvalitetstänk som i en Liner men i kompakt format.
Vi gillar | Vi önskar |
Byggkvaliteten
Installationerna Den tysta färden Sittgruppen Badrumslösningen Designen |
Vi önskar
Stabilare bord när man använder förlängningsskivan Smalare lådfronter i köket En hall |
Fakta
Modell Niesmann+Bischoff Smove 7.4 B Ursprungsland Tyskland Chassi Fiat + AL-KO Motor 2,3MJ 180hk Vridmoment 400 Nm Växellåda Manuell Totalvikt 3 500 kg / 3 850 kg / 4 500 kg Max last 430 kg / 780 kg / 1 430 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 743 x 225 x 277 centimeter Bränsletank 90 liter
Vattentank 200 liter
(140 liter standard)
Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, antispinn, antisladd, hillholder, farthållare, elhissar, luftfjädring bakaxel med höj/sänk funktion, klimatanläggning motor, GPS, backkamera, CD stereo, Truma luftburen värme 6kw med elpatron, kyl med frys, gasolspis, markis, luftkonditionering bodel monterad i dubbelgolvet, solceller, SOG toalettavluftning, utvändig dusch, anslutning cityvatten, automatisk omkoppling av gasflaskorna, 20 kg fast gasoltank Antal bältade platser 3 Grundpris: 949 000 kr Pris som testad: 1 488 850 kr Hemsida: www.forsbergsfritidscenter.se Vi lånade bilen av Forsbergs Fritidscenter i Hyssna |
Rivaler
Smove saknar i realiteten rivaler. Ingen annan
halvintegrerad husbil i samma storleksklass når testbilens prisnivå. Men det
finns några som kostar runt miljonen. I Sverige har vi två tillverkare i
segmentet: Kabe och Polar. Bland övriga fabrikat är det Frankia, Hymer och
Carthago som har en del modeller. Ingen annan tillverkare kan erbjuda samma
sittgruppslösning i en halvintegrerad husbil.
Vi har valt de två som säljer bäst här hemma.
Hymer Tramp 704 SL
En nästan fyra decimeter längre koncernbroder till
testbilen. Det ger utrymme för ett delat badrum. Vi testade i nr 2-2016 och
fann en mycket kompetent husbil med hög trivsel och fiffiga detaljer. Mindre
tankar ger tätare depåstopp.
För en välutrustad bil passeras miljonen.
Kabe Classic 740 LGB
En betydligt billigare bil än Smove. Prislappen når knappast
upp till miljonen. Normalutrustad hamnar den strax norr om 900 000 kronor.
Likvärdiga mått. Saknar dubbelgolv men är en kompetent åretruntbil.
Mindre tankar ger tätare depåstopp. Ett billigt alternativ med likvärdig
kompetens, men når inte upp till Smoves kvalitet eller flärd.
Visst är den snygg. Inte tu tal om annat. Är blott Wingamm
som har en lika snygg övergång mellan Fiats hytt och bodelen.
Niesmann+Bischoff använder glasfiber för att få till
designen. Så även i kjolarna, vilket är lite förvånande. I premiumsegmentet är
aluminiumkjolar norm. Men här alltså glasfiberarmerad plast. Inte tunn och
känslig, det är rejält tilltaget laminat som klarar även sträng kyla utan att
spricka.
Sovrummet med sina två höga långbäddar är ljust och ombonat
på en och samma gång. Utmed väggarna finns tygfickor till småsaker, två öppna
överskåp bildar nattduksbord.
Båda sängarna mäter 77 x 200 centimeter. Bra! Dessutom
sitter de ihop över halva längden och ger en bredd på 100 centimeter för
överkroppen.
Enda smolket i bägaren: takhöjden räcker inte till för att
sitta raklång på sängkanten.
B:et i modellnamnet står för ”Bar” och beskriver
sittgruppens utformning. Tre bältade kaptensstolar och en soffa bred nog för
två barn eller en vuxen – en sittgruppslösning idealisk för två personer då man
kan sitta mitt emot varandra vid bordet.
Eventuell passagerare sitter lika bekvämt som de i
framstolarna. Med god utsikt dessutom.
Bordet kan förlängas med ett enkelt handgrepp. Tyvärr blir
bordet svajigt i förlängt läge. Hävstångseffekten blir mer än den klarar av. I
normalläge är det stabilt.
Det är ljust ombord. Dels på grund av det ljusa träslaget,
dels för att man varit generös med fönster och takluckor. Allt känns gediget,
från de gasdämpade luckorna i överskåpen till handtaget till badrummet.
Materialvalen håller hög klass med andra ord. Särskilt textilen som används i
tak och väggar känns påkostad. En väl utformad indirekt belysning är pricken
över i:et.
Tyvärr är golvet inte plant, det är ett steg upp till
sittgruppen där takhöjden är blott 192 centimeter. Ingen katastrof, ett offer
för den låga taklinjen.
Bilen bjuder ett trolleritrick i badrummet. Normalt ogillar jag magiska badrum. Men här fungerar det väl. I normalfallet är utrymmet en stor duschkabin med handfat. När det tränger på öppnar man en lucka i väggen och håller in en knapp. Långsamt kommer toalettstolen fram. Mekanismen inger förtroende, det är rejäla doningar.
Köket ser i förstone inte mycket ut för världen. En anonym
kommod. Men lyfter vi på de två locken blottas ett kompetent kök med två
gaslågor, en ho och gott om såväl arbetsyta som avställningsdito. Den vänstra
halvan av locket, som vinklas mot väggen, hålls uppe med magneter infällda i
laminatet – en detalj som gillas av undertecknad.
Jag tycker även om det elektroniska centrallåset som håller
lådorna stängda under färd. Glömmer jag låsa ljuder ett larm.
En detalj som inte gillas är lådfronterna. För att få en homogen
design är fronterna fullbreda. Men bakom dem är lådorna bara hälften så breda
eftersom kökskommoden också ska rymma toalettstolen i infällt läge. Jag hade
föredragit att kunna stå framför köket och dra ut en låda istället för att, som
nu, behöva ta ett steg åt sidan.
Vi uppskattar att man begåvat bilen med en rejäl
tryckvattenpump.
Ingen hall, blott en entré. En bred och inbjudande sådan. Men knappast praktisk. Tji klädhängare, tji skoförvaring. Tycker vi om fönstret i dörren? Absolut. Tji invändigt trappsteg uppskattas också.
Tre garderober. Två under sängarnas fotändar och en fullhöjdsgarderob vid passagen till sovrummet.
Soffans sits lyfts utan att man behöver ta bort rygg- eller sittdyna. Föredömligt. Utrymmet som blottas rymmer en hel del.
Ett tunt plissédraperi skiljer sovrummet från badrummet.
Plisségardiner i förarhytten mörklägger och hindrar insyn.
En mycket välutrustad förarmiljö, bekvämare än vanligt tack vare de exklusiva stolarna.
Garaget är rymligt. Här bak finns gasolutrymme, batterier
och elcentral. Installationerna är snygga och med väl tilltagna dimensioner på
kablarna. En dusch finns här också.
Luckan öppnar uppåt, precis som på exklusiva Liners. På
vänster sida en mindre lucka, tillval, men borde vara standard ty utan den är
garaget inte särskilt praktiskt.
Normalt klagar jag när gasolutrymmet placeras i garaget, det
är både oergonomiskt och opraktiskt eftersom man behöver ta ut saker ur garaget
för att kunna öppna luckan. Men här faller mina klagomål platt eftersom bilen
har en fast gasoltank på 20 kilo; det är långt mellan flaskbytena.
Den fasta gasoltanken har sin plats under bilen.
Tömningskranarna är placerade i dubbelgolvet. Rejäla kulventiler. Här finns även en utvändig gasolkoppling för exempelvis en grill.
Landsströmmen tas också in här och skyddas bakom den låsta luckan.
En utdragbar låda är praktiskt.
Fina proportioner. Hjulbasen är 4,5 meter och ger bilen ett hanterbart överhäng.
Planskiss
Se alla Niesmann+Bischoff modeller här!
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ