Tester Husbil.se

Test – P.L.A. Mister 590

Stefan Janeld 2018-06-01

P.L.A. Mister är helt omgjord inför denna säsong och har ett par riktigt attraktiva ess i hjulhusen. Det mest uppenbara är prislappen. Men när du kliver in är det rymden ombord som får dig på fall.

Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld

P.L.A. är en del i Rapido gruppen. Viktigt att inte konkurrera med moderbolagets modeller. Därför har man lagt ner sina dyrare modellserier och satsar fullt ut på instegsserierna Happy och Mister. Tanken är att de två modellserierna ska vara länken mellan begagnat och Rapidos mellanklassbilar.
Happy är den enklare av de två. En modellserie riktad mot barnfamiljer och uthyrningsföretag.
Mister är mer påkostad, men fortfarande trogen instegsbilens grundrecept – enkel bodelskonstruktion, enkel möbeldesign, utanpåliggande fönster och beslag i plast.

Enkel men rasselfri bodel
P.L.A. bygger alla sina bilar på Citroëns Jumper chassi. På de flesta punkter identiskt med Fiat Ducato men drivlinan skiljer. Motorerna använder Ad-Blue för att nå miljöklass Euro 6 och man kan inte beställa automatlåda.
Testbilens motor är på 2,0 liter, levererar 130 hästkrafter och ett vridmoment på 340Nm, 20 mer än Fiats 130hk motor. Det räcker långt. Vill man ha mer kraft går det att beställa bilen med en 163hk motor. Den har ett vridmoment på 350Nm.

På de ringlande vägarna utanför Västerås uppför sig bilen väl. Chassiet sväljer ojämnheterna utan dramatik. Lite förvånande är att bilen rullar på 16” hjul, i denna prisklass brukar det vara 15”, men jag klagar inte. Tvärtom.
Ljudnivån är behagligt låg. När jag åker på grusad asfalt tar sig en hel del vägljud in genom bodelsdörren. Vanligt på bilar med invändig trappa.

Utrustningsnivån är god redan i grundutförande. På komfortsidan bockar jag av elhissar, elspeglar, farthållare, AC, stereo och trådlös backkamera. Även säkerhetssidan håller god nivå – dubbla airbags, ABS bromsar, antispinnsystem, antisladdsystem och ett system som håller låg konstant fart i branta nedförslut.

Gott om stuv
Med låga långbäddar är det inte plats för cyklar ombord, de får färdas på utvändigt cykelställ. Det är svårt att få in campingmöbler i det utvändiga stuvutrymmet under höger säng, luckan är liten och utrymmet har en mellanvägg som delar in det i en större och en mindre avdelning, luckan ger tillgång till den mindre avdelningen. Lyckligtvis kan man komma åt utrymmena under sängarna även inifrån.
Det är två rymliga garderober ombord, en i badrummet och en i sovrummet.
Överskåpen är många och rymliga, men svåra att utnyttja maximalt eftersom de saknar hylla.
För två personer är det mer än nog med stuvutrymmen för en långresa. Även om barnbarnen följer med kommer packningen få plats. Men tänk på att inte lasta för tungt. I 3,5 tons utförande får du lasta 480 kg. Har du körkort för det kan du registrera bilen med 3 650 kg totalvikt, då kan du lasta 630 kg.

Sommarnöje
Till Sverige tas bilen in med Trumas stora luftburna värmare på 6kw försedd med elpatron. Spillvattentanken är både isolerad och uppvärmd. Ingen kommer frysa ombord.
Men tömningskranen till spillvattentanken är inte isolerad, den kommer frysa och hindra tanken att tömmas. Det finns heller inga luftspalter in i överskåpen eller bakom möblerna, risken för kondens och även isbildning är stor.
Med värmaren placerad längst bak i bilen blir det svårt att få jämn värme ombord, bak i sovrummet och badrummet kommer det vara varmare än framme i sittgruppen. För att nå hit har varmluften färdats långt och kylts av. Det här är ingen allvarlig kritik, de flesta bilar med luftburen värme har svårt att få värmen jämnt fördelad i bodelen.
Hur man än vrider och vänder på saken är detta en bil tänkt att användas i plusgrader. Blir det kallgrader är det en god idé att öppna överskåpen och tömningsventilen till spillvattentanken.

Jag tycker
Känslan när man kliver in i bilen är att den är väldigt rymlig. Det är hela 220 cm i takhöjd i sovrummet och ännu lite mer i köket. Generöst med golvyta gör att man ledigt tar sig fram genom bilen. Det är ett steg upp till sittgruppen, men i övrigt är golvet utan nivåskillnader. Jag trivdes ombord direkt.

Utförandet är enkelt, men funktionellt. Jämfört med tidigare modeller från PLA känns bilen som ett rejält lyft. Utan att prislappen stigit.
Som alltid finns det saker som kunde vara bättre. Det som skulle göra störst praktisk skillnad är om man höjde golvet i sovrummet en dryg decimeter. Då skulle sängarna få rymligare stuvutrymmen, bättre lämpade att förvara campingmöbler i. Men nivåskillnader är impopulära så jag förstår varför man valt att inte göra så.

Sammanfattningsvis är detta en prisvärd, välutrustad och ovanligt rymlig husbil. Kan husera en barnfamilj men är bäst lämpad för två resenärer som vill kunna ha nattgäster ibland.

Vi gillar Vi önskar
Prislappen

Riklig standardutrustning

Volymkänslan

Lätt att röra sig ombord

Två rymliga garderober

Rejäl tryckvattenpump

Bra allmänbelysning

Hyllplan i överskåpen

Mer lättarbetat gasolutrymme

Större utvändig lastlucka

Läslampor vid sittgruppen


Fakta

Modell P.L.A. Mister 590

Ursprungsland Italien

Chassi Citroën Jumper

Motor 2,0 HDi 130 hk

Vridmoment 340 Nm

Växellåda 6 växlad manuell

Totalvikt 3 500/3 650 kg

Max last 480/630 kg (exklusive extrautrustning)

L x B x H 739 x 232 x 300 centimeter

Bränsletank 90 liter

Vattentank 100 literGråvattentank 100 liter

Toatank 19 liter

Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, farthållare, elhissar, AC motor,
Truma Combi 6kw värmare med elpatron, kyl med separat frys, gasolspis 3 lågor,
isolerad och uppvärmd spillvattentank , markis, backkamera (ej monterad på testbilen),
CD stereo (ej monterad på testbilen), TV (ej monterad på testbilen).

Antal bältade platser 5

Pris som testad: 599 900:-

Hemsida: www.placamper.it

Vi lånade bilen av K. Öhman Bil & Maskin, www.kohman.se

Rivaler
Det går tretton husbilar på dussinet med denna planlösning. Men med ett så pass lågt pris och hög standardutrustning krymper urvalet. Vi har valt en billigare och en dyrare rival.

Rimor Sweden 2
Samma planlösning som testbilen, men står på ett Renault chassi. Det mesta är likvärdigt men det är inte samma volymkänsla ombord. Vi testade i nr 9-2015 och uppskattade särskilt dieselvärmaren och den höga utrustningsnivån.
Prislappen är ca 70 000 kronor lägre än testbilens.

McLouis Mc4-75
Sveriges mest sålda husbil de senaste åren. En mellanklassbil och därmed dyrare än testbilen. Allt ombord är lyxigare och bilen är byggd utan trä i väggarna. Utrustningsnivån högre än testbilens. Inte samma rymdkänsla ombord.
Priset är ca 90 000 kronor högre än testbilen.

bild på gång (Bild har inte kommit än)


Citroën har blivit förstahandsvalet för Europas husbilsfabrikanter att bygga instegsbilar på. I stort sett samma bil som Fiat Ducato men med en annan drivlina, man kan inte få automatlåda till Citroën och motorerna är på 2,0 liter mot Fiats 2,3 liter. Skillnaden bakom ratten är inte märkbar.

Få sovrum i husbilsvärlden kan erbjuda samma rymd som detta. Det är 220 cm mellan golv och tak. Sängarna är i bekväm höjd, stora fönster höjer trivseln ytterligare.
Båda sängarna mäter 80 x 190 cm.

Det krävs en lång stege för att komma i och ur taksängen. Man hissar den elektriskt. Tyvärr blockerar den dörren i nedhissat läge. Bäddmåttet är 114 x 194 cm, generöst för en person, trångt för två.
En mycket bra detalj är att den inte går dikt mot taket i uppfällt läge. Det minskar risken för mögelproblem.

Trots taksängen är det full ståhöjd i vardagsrummet. Sittgruppen är rymlig, bordet stabilt. Fem ryms utan problem. Det är en djup sits i soffan, bra lårstöd. Svankstöd saknas dock. Det gör även riktningsbara läslampor. Allmänljuset är mycket bra.
Bordet förlängs enkelt, lösningen är stabil.

Inte många halvintegrerade husbilar, eller helintegrerade för den delen, kan erbjuda samma volym eller lika generöst med golvyta. Sittgruppen är placerad på en förhöjd sockel, i övrigt är golvet utan nivåskillnader.

En ovanlig men funktionell lösning. Man kommer åt stuvutrymmena under sängarna genom att lyfta bort sängbottnen.

I köket har sparivern varit stor. Det är begränsat med arbetsyta. Diskhon saknar täcklock, ett sådant hade trollat fram extra bänkyta. Istället för lådor har utensilierna sin plats i två stora skåp med hyllor. Det är inte lika praktiskt men rymmer mycket.

Badrummet är stort. Det är gott om plats runt toaletten. Okej med förvaring. Duschkabinen är rymlig men utförandet känns billigt. Att jag reagerar över duschen är ett gott betyg till övriga bilens inredning och kvalitetskänsla.

Bodelsdörren är ovanligt påkostad för denna prisklass. Dubbla lås. Stort fönster.
Det saknas klädhängare och plats för skor. I skåpet bredvid dörren kan skoförvaring ordnas, ytterkläderna tar plats i garderoben i sovrummet.
När man åker i grus eller genom en vattenpöl tar sig ljudet in via den invändiga trappan, på slät asfalt hörs ingenting.

En femte bältad plats är standard.

Ett plissédraperi skiljer sovrummet från övriga bodelen.

Två rymliga garderober, en i sovrummet och en i badrummet.

Ett draperi skyddar mot insyn men är inte särskilt effektivt som mörkläggning.

Förarmiljön är välutrustad. Testbilen saknade stereo och backkamera, de ingår i standardutrustningen men hade inte hunnit monteras. Överdragsklädseln i ljust konstskinn hade inte heller kommit på plats.

Den enda utvändiga lastluckan är inte särskilt stor. Campingmöbler får man packa undan inne i bilen. En lösning kunde varit att höja badrumsgolvet så man kunde stuva in möblerna under golvet. Med tanke på den generösa takhöjden skulle det inte inkräkta på badrummets funktion.

Gasolutrymmet är trångt. Men i bekväm höjd.

Det för P.L.A. typiska välvda taket är historia. Överhänget är rejält, men med tanke på att det inte är något garage är det ingen risk att man lastar för tungt där bak. Men man ska vara medveten att man viftar med en lång svans.

Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ

Fler tester

Mest lästa

Tack för din prenumeration!

Du har nu valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev.