Test – Pilote C700 G
Stefan Janeld 2018-10-18Alkovbilen med en dubbelsäng i var ända och dinette med motstående soffor är husbilsvärldens sockerkaka. Alla tycker om den men när de väl står vid kassan väljer de något annat. Precis som med sockerkaka är receptet på alkovbil välkänt, alla kan göra den. Men vissa lyckas lite bättre än andra. Som i detta fall.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Alkovbilarna upplever en renässans. I takt med
att målgruppen för husbilar föryngras och intresset för att hyra husbil växer
gör så även alkovbilens marknad. Barnfamiljer och uthyrningsföretag är
huvudmålgruppen. Men även de som vill ha maximal komfort på minsta möjliga yta
lockas. Det är trots allt den mest utrymmeseffektiva och flexibla biltypen.
Pilote har sett vartåt det blåser och har idag
tre alkovmodeller på programmet, två med våningssäng och så testbilen med
dubbla dubbelsängar, en fram och en bak.
Komforten imponerar
Motorn är 150 hk versionen av Fiats beprövade
2,3 liters motor. Växla får jag göra själv, inte mig emot, motorn är en piggare
upplevelse med manuell låda. Drivlinan passar bilen utmärkt, jag saknar aldrig
kraft och kan enkelt hänga med i trafikrytmen på motorvägen. Att jag kör
alkovbil med stor frontarea märks inte alls. På kurviga småvägar är bilen minst
lika hemma som på wmotorvägen. I trängre trafikmiljö är det smidigt att hantera
bilen, den är bara 7 meter kort. Backkameran är en god hjälp.
Det första jag noterar är hur tyst och bekvämt
jag åker. Alkovbilar kan ibland väsnas en del, vanligen vindbrus. Men här är
det tyst. Till och med vägljudet är väl dämpat. Inredningen ger inga som helst
ljud ifrån sig.
Bilen står på ett maxichassi med luftfjädring
på bakaxeln, en mycket bekväm lösning och troligen en bidragande orsak till att
bilen går så stabilt på kurvig väg.
Utrustningsnivån är hög, både på komfortsidan
och säkerhetssidan, passiv och aktiv. Se faktarutan. Tyvärr kostar ESP extra,
ska självklart vara standard!
Hög lastvikt
Inne i bodelen är det en stor garderob, två
stora lådor och fyra rymliga överskåp. Det räcker men är man fyra ombord får man ta med det
nödvändigaste. I garaget ryms massor, men det är inte särskilt inrett så för
att utnyttja volymen effektivt får man inreda själv. Cyklar går in.I standardutförande har modellen ett halvt
tons lastvikt. Men testbilen står som sagt på ett maxichassi och då ökar
lastvikten till 1,3 ton.
Centralt placerad värmare
Pilote har nog inte tänkt att detta ska vara
en åretruntbil. Men faktiskt finns förutsättningar för bekväm vintercamping.
Det enda som behövs är ett utvändigt isolertäcke.
Spillvattentanken är isolerad och värms av
bilens värmesystem, tömningskranen är placerad innanför tankens isolering så
den kommer inte frysa. Du kan alltså fricampa även när det är minusgrader.
Värmaren är en luftburen Truma på 6kw med elpatron (4 kw är standard). Den är placerad mitt i bilen, under en av sofforna. Placeringen gör att slangarna blir korta – minimal värmeförlust - och att värmen sprids jämnt i bilen. Det finns inga utblås i alkoven eller i den bakre sängen. Men värme stiger och normalt är varmaste platsen i alkovbilar just alkoven.
Jag tycker
Testbilen har det mesta jag tycker om med
alkovbilar – volym, stort fönster vid dinetten, umgängesfrämjande sittgrupp,
lättkörd, klarar ett sportlov utan vidare. Den känns dessutom välbyggd.
Prislappen är attraktiv i basutförande men
skenar om man fyller bilen med allt hjärtat önskar. Detta exemplar är rikligt
extrautrustat, de flesta behöver inte allt detta. Det går utmärkt att avstå 150
hk motorn, tunga chassiet inklusive luftfjädringen och nöja sig med
standardvärmaren. Vips så har du sparat in över 50 000:-
Dubbelsängen bak är för hög för min smak, men att få in cyklar i garaget kräver hög säng så jag förstår priotiteringen. Men! Några konkurrenter har valt höj- och sänkbar säng bak. Det kunde Pilote också gjort tycker jag.
Kort sagt: Uthyrningsföretag och barnfamiljer
har i Pilote C700G en mycket intressant husbil.
Vi gillar | Vi önskar |
Sittgruppen Centralt placerad värmare Spillvattentanken värms av värmaren Komfortabel färd Hög lastvikt Gasolutrymmet Träfri bodelskonstruktion | Bredare säng bak, gärna höj- och sänkbar Att ESP var standard USB uttag i sovrummet och alkoven |
Fakta Modell Pilote C700 G Ursprungsland Frankrike Chassi Fiat Camper Motor 2,3MJ2 150 hk Vridmoment 380 Nm Växellåda 6 växlad manuell Totalvikt 4 400 kg Max last 1 300 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 699 x 230 x *** centimeter Bränsletank 90 liter Vattentank 100 literGråvattentank 100 liter Toatank 17 liter Utrustning: Dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhissar, elspeglar, AC motor, backkamera, CD stereo, TV, 120W solpanel, 149L kyl med frys, gasolspis 2 lågor, köksfläkt, Truma luftburen värme 6kw med elpatron, markis, takrails med stege. Antal bältade platser 6 Pris från ca: 616 000:- Pris som testad ca: 760 000:- Hemsida: www.pilote-husbil.se Vi lånade testbilen av Skoklosters Husbilar & Husvagnar i Bålsta, www.skoklosters.se |
Rivaler
Att testbilen ligger bra till på marknaden
blir tydligt när vi letar rivaler. Kvalitetsmässigt är det en mellanklassbil.
Men prismässigt hittar vi rivalerna i instegsklassen. I alla fall när vi jämför
grundpriset.
Sunlight A70/Carado A464
30 cm längre, vilket är en hel del i
sammanhanget. Den extra längden kommer främst köket och badrummet tillgodo.
Utförandet är enklare än testbilens men kvaliteten är erkänt hög.Prislappen är jämförbar.
Sun Living A75 DP
40 cm längre än testbilen, det ger dubbla
garderober och större kök. Men det som sticker ut är badrummet. Med hjälp av en
jalusivägg trollas halva badrummet bort när det inte används. Det ger bilen
klassledande golvyta. Pris i nivå med testbilen.
Med en alkov över förarhytten vinner man 3 kvm
boyta, varför ska man tacka nej till det? En halvintegrerad husbil med taksäng
kan aldrig bli lika praktisk som en alkovbil.
Notera att det är ramfönster, i denna
prisklass använder många tillverkare husvagnsfönster för att hålla nere priset.
Sängen bak mäter 131 x 217 cm. I smalaste
laget. Det tarvas stege för att ta sig i och ur.
Notera de små hyllorna bredvid överskåpen. Bra
plats för klocka, bok, telefon. Tänk om det fanns ett USB uttag i närheten.
Alkovsängen mäter 142 x 209 cm. Takhöjden är
godkända 62 cm. Ingen risk för klaustrofobi. Pilote har lyckats få till en
riktigt trevlig alkov. Den har till och med sänggavel i huvudändan, det har jag
aldrig sett förut.
Dagtid kam man skjuta ihop sängen och få en
enklare passage till förarhytten.
Jag stortrivdes ombord. Det är ljust och med
volym, men samtidigt mysigt. Gott om fönster runt sittgruppen höjer trivseln
avsevärt. Det är ovanligt med fönster i bodelsdörren i denna prisklass.
Vit nederdel på luckorna till överskåpen är
jag tveksam till. Det är snyggt, inte tu tal om det. Men man tar ofta där och
jag kan tänka mig att det blir solkigt om man inte håller efter.
Gasolutrymmet är föredömligt. Ingen tröskel, flaskor bredvid varandra, stor lucka som är ur vägen vid flaskbyte.
Dubbeldinetten är, efter U-soffa, min
favoritdinette. Den är mer samlande än halvdinetter där man använder
framstolarna som matstolar. Dessutom är den lättbäddad.
Ryggstöden ger gott svankstöd. Vid bäddning är
de dock värdelösa, så Pilote erbjuder en särskild dyna enkom för bäddning av
dinetten.
I bilar med fyrsittsdinette kan man normalt
inte snurra framstolarna, de behövs ju inte.
Men Pilote har valt att ha snurrbara stolar,
både förarstolen och passagerarstolen kan snurras. Och det är ingen dum idé.
Passagerarstolen blir en utmärkt tevefåtölj.
Bordet har en förlängningsskiva som enkelt
snurras ut från bordets undersida.
Badrummet är inte stort. Men det är plats nog
runt toaletten och även duschen är duglig.
Kabinens höjd är 188 cm, i takluckan är det
198 cm högt.
Köket är mycket kompakt. Men funktionen räddas av att man valt ett tvålågigt kök och gjort en utdragbar skärbräda. Lådorna och överskåpen är rymliga. Det finns plats för såväl utensilier som torrvaror.
Hallen har skoskåp, rejäl dörr med stort fönster, dock inga klädkrokar. Något vi normalt slår ner på stenhårt. Men det är okej i detta fall. Krokar finns på väggen mitt emot köket, och de når man lätt när man kliver in.
I hallen finns även en uppfällbar extra sittplats. En Pilote-finess som ingen apat efter ännu. Konstigt nog för det är en god idé.
Mellan kök och sovrum hittar vi garderoben. En rymlig sådan. Med två lådor längst ner.
Tack vare maxichassi och luftfjädring är det en bekvämare resa i denna hytt än i många andra alkovbilars.
Pappersplisséer mörklägger och insynsskyddar. Tillval.
Garaget är rymligt men tämligen oinrett. På
sidan med största luckan är det en rejäl tröskel.
Luckan är tätad med dubbla lister, en på
luckan och en i karmen.
Överhänget är inte särskilt långt och kommer inte orsaka problem. Det är en husbil med goda proportioner.
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ