Test – Rapido Distinction i1090 DFH
Stefan Janeld 2018-10-18Ska man lägga halvannan miljon på en husbil vill man få valuta för slantarna. Om valuta för dig är en trivsam bodel, gott om stuvutrymmen och god åkkomfort kan det vara värt att läsa detta test.
Test i samarbete med Husbilen Test - Text & Bild Stefan Janeld
Solen öser ner från en klarblå himmel.
Svalorna jagar insekter på hög höjd och i dikena blommar Tussilagon. När jag
stannar luktar det sött från Syren. En underbar dag att syna husbil på.
Dagens bil är Rapidos toppmodell. En treaxlad
premiumbil på nästan nio meters längd.
Treaxlade husbilar är inga storsäljare om man
ser till europamarknaden i stort. Men i Sverige tycker vi mycket om den
stabilitet och komfort sex hjul ger. Föregångaren, Rapido 10000 DFH lades ner
inför förra säsongen, till mångas förtret. Jag anar att det är de svenska
handlarna som tjatat för att få tillbaka en treaxlad modell i sortimentet.
Åkkomforten på topp
Jag väljer att inte åka motorväg. Istället
åker jag på ringlande sörmländska småvägar. Trots Rapidons storlek är det inga
problem att rinna fram i kurvorna. Jag känner mig helt trygg bakom ratten med
örnkoll på bilens placering.
Färden är mycket komfortabel - jag sitter
utmärkt, ljudnivån är låg, inredningen tiger helt still. På grusvägen ökar
ljudnivån något. Främst är det vägljud som letar sig in. Men inredningen
fortsätter tiga. Bilen känns inte bara stabil på vägen, hela bygget känns
stabilt.
När jag backar gör sig de två bakaxlarna påminda,
det krävs en bestämd gasfot för att backa ekipaget. Solen blänker i
backkamerans display och gör det svårt att se, men det gör inget. Backspeglarna
ger mig den hjälp jag behöver för att backa säkert.
Bilens storlek gör sig påmind när jag
manövrerar på små ytor, men tar man det lugnt är det inga bekymmer.
Utrustningsnivån är hög, jag har allt en
modern komfortbilist önskar och även på säkerhetssidan är det väl sörjt. Lite
snålt känns det att det är en manuell AC istället för automatisk
klimatanläggning.
Kraftkälla är 180 hk versionen av Fiats 2,3
liters motor kopplad till automatlåda (robotväxlad manuell). Det kostar ca
40 000 kronor extra att få denna drivlina, men det är inget att fundera
på. Att välja mindre motor eller manuell låda vore ett misstag. Inte minst den
dag du vill byta in bilen, då förlorar du mer än vad det kostade.
Stuvutrymmen en masse
Inte många husbilar slår testbilen på
fingrarna vad gäller stuvutrymmen. I dubbelgolvet ryms massor, i garaget
likaså. I bodelen hittar jag fyra (4!) garderober, en av dem är placerad i
hallen. Bara en sån sak!
Överskåpen är rymliga och i sittgruppens
socklar är det stora utrymmen. Likaså under luckor i golvet.
Totalvikten är 5 000 kg, lastvikten knappa 900 kg. Låter mycket men med alla dessa utrymmen att fylla är det risk att man fyller på utan att tänka på att plocka ur det man inte behöver. Ett lyxproblem.
Vinter inga problem
Bilen är välbyggd, isoleringen är utan
köldbryggor och fri från trä – rötsäker. Det är luftspalter bakom möblerna och
när jag synar värmesystemet ser det välplanerat ut. Man har till och med
placerat konvektorer vid framrutan och vid förardörren.
På golvet i förarhytten ligger Aldes
värmematta. Dubbelgolvet är uppvärmt och dessutom har man lagt ett vattenburet
värmegolv i bilen – overkill förvisso, men omtänksamt.
Tankarna är frostfritt placerade i
dubbelgolvet och likaså är den elektriska tömningsventilen till
spillvattentanken.
Dubbelglas i förarhyttens sidofönster ska
hålla kondensen borta.Som ni förstår är bilen en fullfjädrad
vinterbil.
Om ni väljer att spendera vintern på varmare
breddgrader har ni glädje av den fina isoleringen och effektiva ventilationen.
Varma vinterbilar är också svala sommarbilar.
Jag tycker
Konkurrenterna har ingen lätt match mot
testbilen. Kvalitetskänslan är på topp, inredningen inbjudande och mycket
praktisk. De tekniska installationerna är rejäla och överskådliga.
Utrustningslistan är lång från start, Rapido
har alltid haft en ärlig prissättning och det är glädjande att se att de inte
faller för frestelsen med låga lockpriser. Lägg på 10% på grundpriset och du
har en fullutrustad husbil.
Som långfärdsbil finns inte mycket att önska. Både åk- och boendekomfort är i topp. Och man får med sig allt man önskar, oavsett om man är ett par eller barnfamilj. Få Fiatbaserade bilar har mer stuvutrymmen.
Kort sagt: En kompetent, komfortabel och
mycket välbyggd husbil för de som vill färdas långt och länge.
Vi gillar | Vi önskar |
Kvalitetskänslan Åkkomforten Värmesystemet Sittgrupen Badrummet Bred bodelsdörr Gott om stuvutrymmen En riktig hall Möbeldesignen Rejält tilltagna tankar Gott om USB-uttag | Manuell säng fram Manuell hiss till kaffemaskinen Golv utan nivåskillnad Bredare passage i sängens fotända En extra toakassett (standard på föregångaren) Läslampor i främre sängen |
Fakta Modell Rapido Distinction i1090 DFH Ursprungsland Frankrike Chassi Fiat med AL-KO Motor 2,3MJ2 177 hk Vridmoment 400 Nm Växellåda 6 växlad automat (robotväxlad manuell) Totalvikt 5 000 kg Max last 870 kg (exklusive extrautrustning) L x B x H 889 x 235 x 305 centimeter Invändig höjd 210 cm (200 cm i sovrummet) Bränsletank 120 liter Vattentank 300 literGråvattentank 150 liter Toatank 17 liter Utrustning: LED hel-/halv- och DRL ljus, dubbla airbags, ABS bromsar, ESP, antispinsystem, hill descent control, start i backe assistent, farthållare, elhiss förardörr, elspeglar, backkamera, multimediasystem, AC motor, Alde vattenburen värme inkl golvvärme och värmeväxlare, skinnklädsel, kylskåp 190 liter, ugn, spis med två gaslågor och en induktionsplatta, gasolomkopplare, langeterad bodelsmatta Antal bältade platser 5 Pris från ca: 1 443 600:- Pris som testad ca: 1 550 350:- Hemsida: www.rapido.fr Vi lånade bilen av Tumbo Husbilar, www.tumbo.se |
Rivaler
Ett tiotal fabrikat säljer treaxlade
helintegrerade husbilar i Sverige. De flesta av dem ligger i prisläget 1,3 –
1,8 miljoner. Alla kvalar in som rivaler men vi har bara plats för två. Båda
kostar som testbilen.
Cartago C-Line 5.8 XXL
Halvmetern kortare än testbilen, skillnaden
märks i badrum och sittgrupp. Men tro inte bilen är trång. Tvärtom! Faktiskt är
sovrummet rymligare än testbilens. Dubbelt så hög lastvikt. Djupt nerdragen
vindruta ger marknadens bästa körkänska (i en Fiatbaserad husbil).
Eura Mobil Integra 890 QB
Decimetern längre än testbilen. Mer kompakt
badrum. Kombinationen ger ett rymligare sovrum och större kök. Väger som
testbilen men tack vare högre totalvikt (5,5 ton) blir lastvikten 1,3 ton. Säljs
endast i maxutrustad version där till och med dubbla solpaneler ingår.
Distinction skiljer sig från övriga Rapido serier. Det är en mer påkostad bodelskonstruktion, mycket stabil. Träfri förstås. På dålig väg märks det stabila bygget väl. Bilen går med pondus och färden är fri från missljud.
Sängen är stor – 160 x 198 centimeter.
Hemmakomfort! Att det blir trångt på sidorna är lätt att acceptera för att få
en så bred säng. Men att det ska vara trångt i fotändan har jag svårare att
svälja. Det är särskilt på höger sida som det är trångt. Hade man stulit en
decimeter från badrummet hade jag varit nöjd.
I övrigt är det en riktigt bra sovrum. Stora
fönster, tre garderober och i varje huvudända ett fack för bok, glasögon och
vattenglas. I facket finns även USB-uttag för att ladda lur eller padda.
Främre sängen kommer ner djupt, de flesta
avstår säkert stegen och kliver i soffan istället. Mäter 146 x 189 cm och tål
200 kg. Den manövreras med elmotor, en relativt kvick sådan. Undertecknad
föredrar dock manuell hantering – snabbare och färre potentiella felkällor.
Två lampor i taket. Placerade i var sin ända.
Knappast för läsning, men de ger ett bra allmänljus.
Sittgruppen är stor och komfortabel. Rymmer sju personer. Bakom lillsoffan en elektriskt manövrerad ”televator” för en 32” teve.
Rapido har alltid varit duktiga på att göra gemytliga bodelar, denna är inget undantag. Exklusiv med intressanta former utan att bli vräkig. Finishen är mycket hög. Kvalitetskänslan likaså. Man rör sig ledigt genom bilen, inga trånga passager. Ett steg upp till badrummet, många ogillar nivåskillnader, så också vi. Men detta steg är placerat på en naturlig plats, snubbelrisken är minimal.
En hall med klädkrokar, instegsgarderob, skofack och en bred bodelsdörr med stort fönster. Precis så vill vi nordbor ha det!
Köket är inte stort för att vara in en
niometers husbil. Men det är mycket väl inrett. Bakom lådor och skåp döljer sig
praktiska detaljer som handdukshållare, små lådor, sopsortering. Här är lätt
att få plats med det man vill och dessutom enkelt att hålla ordning och reda.
Ett elektriskt centrallås håller allt stängt
under färd.
Spisen har två gasbrännare och en
induktionsplatta för de gånger man står vid elstolpe.
190 liters kyl med separat frys och en ugn.
Elektrisk hiss för kaffemaskin, man får inte vara allt för kaffesugen. Hissen
är låååångsam.
Badrummet är bland de rymligaste vi sett i en Fiatbaserad husbil. Stänger man för skjutdörren mot bilens främre del och använder dörren till toaletten för att stänga mot sovrummet får man ett klassledande dressingroom.Duschkabinen mäter 198 cm på höjden.
En femte bältad plats. Mycket smidig lösning.
Rejäla luckor till invändiga stuv i dubbelgolvet
Cockpit är välutrustad och en mycket bekväm plats att sluka mil på. A-stolparna i kombination med de stora och mycket stabila backspeglarna ger en död vinkel när man ska ut i korsningar eller in i rondeller.
Mörkläggning och insynsskydd ordnas med handjagade plisségardiner till sidorutorna och elektrisk jalusi till framrutan.
Garaget är stort och öppnar rejält från båda sidor. Man kan elektriskt justera volymen på garaget genom att hissa eller sänka sängen i sovrummet. Med sängen uppe ryms cyklar ledigt.
Det är en mycket servicevänlig bil. Allt är enkelt åtkomligt bakom dedikerade luckor – värmaren, elcentraler, VVS, tankar.
Dubbelgolvet löper under hela bilen, man kan packa långa saker utan problem. Små saker har dock en tendens att försvinna. Bra då att det finns en låda.
Gasolutrymmet öppnar stort, minimal tröskel. En omkopplare halverar antalet besök.
Det är gott om luckor utmed bilens sidor. Vittnar om att det är en praktiskt lagd farkost.
Uppskattade du läsningen? Prenumerera på tidningen Husbilen Test - Klicka här för priser och alternativ